Hlavní obsah
Politika

Zrušíme školní inspekci, CERMAT, nebo obojí?

Foto: Jan Břížďala

V předvolební debatě školských expertů politických stran přišly na přetřes rovnou 2 významné příspěvkové organizace ministerstva školství - Česká školní inspekce a CERMAT. O jejich budoucím osudu se rozhodne po volbách.

Článek

Školský zákon určuje činnosti, které musí Česká školní inspekce (ČŠI) a CERMAT (CZVV - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání) vykonávat.

Česká školní inspekce vykonává především kontrolní (inspekční) činnost, poskytuje metodickou podporu školám či realizuje mezinárodní ověřování výsledků vzdělávání (např. šetření PISA zaměřené na čtenářskou, matematickou a přírodovědnou gramotnost). Na první pohled to vypadá jako relevantní činnost, ale je třeba prozkoumat tuto agendu hlouběji.

Sledování kvality vzdělávání

Kontrolní činnost ve školách zajišťují desítky různých subjektů. Kromě školní inspekce to může být třeba zřizovatel, krajský úřad, hygiena nebo inspektorát práce. Pro práci škol by bylo jednoznačně komfortnější, pokud by byl počet kontrolujících subjektů nižší. Při počtech 5.410 mateřských, 4.293 základních a 1.313 středních škol jsou schopni školní inspektoři navštívit každou z nich v průměru jednou za 4-5 let. Takto nastavená frekvence kontrol bez souvislé podpory neumožňuje systematické sledování změn v kvalitě vzdělávání. Kvalitu vzdělávání by měl spíše sledovat zřizovatel školy. To je však problematické v současném decentralizovaném modelu českého školství. Řešením by byla profesionalizace zřizovatelů škol, kdy by tuto činnost měla vykonávat třeba tzv. místní školská správa na místo starostů malých měst a obcí.

Nadbytek školských organizací

Metodickou podporu škol nezajišťuje pouze ČŠI, ale třeba také jiná příspěvková organizace ministerstva školství - Národní pedagogický institut ČR. V regionech působí také krajské vzdělávací zařízení, jako třeba Vzdělávací institut pro Moravu (Jihomoravský kraj) nebo Vysočina Education (Kraj Vysočina). Role ČŠI také v této oblasti se stává přebytečnou.

Zůstává tak oblast realizace mezinárodních šetření, kde však jiné ověřování výsledků vzdělávání žáků zajišťuje zmiňovaná organizace CERMAT. Vhodným řešením by bylo soustředit tuto agendu pouze pod jeden subjekt. To by umožnilo nastavit i další využití těchto dat, třeba v nastavování vzdělávací politiky.

Při současném nastavení systému se může zdát, že Česká školní inspekce se schváleným ročním rozpočtem 492 mil. Kč ztrácí své opodstatnění. Jejímu zrušení nyní fakticky brání neexistence profesionálních zřizovatelů. Tuto kompetenci vykonává ve vztahu k mateřským a základním 2.635 obcí a měst, kteří zpravidla nejsou schopni metodicky podporovat své zřizované školy ve zvyšování kvality vzdělávání.

A jak je na tom CERMAT?

V loňském roce činil rozpočet CERMATu 211 mil. Kč. Za tuto částku připravilo jednotnou přijímací zkoušku pro 121 tisíc deváťáků a didaktické testy společné (státní) části maturitní zkoušky pro 83.500 středoškoláků. Je skutečně nutné mít samostatnou organizaci, jejímž jediným úkolem je příprava a vyhodnocení přijímacích a maturitních testů?

Změny ve školství je potřeba určitě realizovat konstruktivně, nikoliv destruktivně. Proto by bylo vhodné se podívat na činnost jednotlivých státem financovaných organizací z nadhledu. A prozkoumat, jaké agendy vykonávají a které z nich mají skutečný příznivý vliv na výsledky vzdělávání dětí, žáků a studentů. Optimalizace agend a počtu organizací nepřinese jen finanční úspory, ale má potenciál zefektivnit i naše školství. A to je cíl, na jaký bychom neměli rezignovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz