Hlavní obsah
Umění a zábava

Mýtus Cthulhu: Yog-Sothoth

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Midjourney AI

„Zplozenec prázdnoty prvotního času, chapadlovité amorfní monstrum, číhající na prahu. Jehož maska byla jako srostlice duhových koulí, ten odporný Yog-Sothoth, který pění jako prvotní sliz v jaderném chaosu za nejzazšími výspami prostoru a času!“

Vše v jednom a Jedno ve všem. Klíč a brána. Číhavec na prahu. Proč je Yog-Sothoth mnohými považován za nejmocnější entitu Mýtu Cthulhu? A proč by mohlo být všechno jinak?

Článek

Tento článek vychází ze světa Mýtu Cthulhu, který je organickým dílem mnoha autorů. Jedná se o složitou a provokativní mytologii bez pevných pravidel a jasné struktury. My se však budeme držet v mantinelech původní Lovecraftovy filozofie. Tentokrát projdeme poslední stříbrnou bránou do konečné prázdnoty, kde se setkáme s bytostí, jejíž existence nás donutí se ptát: Je skutečně Bezbřehý sultán a Pán všech věcí Azathoth nejmocnější entitou Mýtu Cthulhu?

Jak mocný je Yog-Sothoth?

Případ Charlese Dextera Warda, Dunwichská hrůza, V Horách šílenství. To je výčet slavných příběhů Mýtu, kde se můžeme s Yog-Sothothem setkat. Rodokmen vypracovaný samotným Lovecraftem nám říká, že Yog-Sothoth je dítětem abstraktní bytosti Bezejmenné mlhy, což z něho dělá vnuka boha Azathotha. V jiných příbězích se však dozvídáme, že tento mocný Vnější bůh existuje odjakživa. Od počátku věků. Dlouho předtím, než se Pán všech věcí uložil ke spánku. A také zjišťujeme, že Yog-Sothoth je vlastně přítomen ve všech příbězích Mýtu Cthulhu. Je tak patrné, že spoustu věcí o jeho existenci nedokážeme složit do jednoho smysluplného celku, protože si jednoduše v mnohém protiřečí nebo chybí ucelenější vysvětlení. Jediné, co můžeme, je si ty jednotlivé střípky zblízka prohlédnout.

Bylo to Vše v jednom a Jedno ve všem neomezeného bytí a sebe sama, ne pouze věc jednoho časoprostorového kontinua, ale spojená s konečnou oživující podstatou celého neomezeného rozsahu existence – posledního, naprostého rozsahu, který nemá žádné hranice a který přesahuje fantazii i matematiku.
H. P. Lovecraft

Yog-Sothoth patří mezi Vnějších bohy – tedy do nejmocnější skupiny tohoto kosmického universa. Vládne tak obrovskou mocí, že se mu v tomto ohledu může rovnat pouze sám Azathoth. Zdá se, že namísto něj nese spíše vševědoucnost místo všemohoucnosti. Je ztělesněním samotné struktury reality a celého časoprostorového kontinua v multi-vesmíru, což znamená, že existuje současně ve všech dimenzích a ve všech časech. Vidí vše, ví vše a prožívá vše současně a věčně. Zná odpověď na každou otázku. Je minulost, přítomnost i budoucnost. Je strážcem konečné brány a je samotnou branou do všech míst vznášející se nad hrozivým Azathothovým trůnem v samém středu nekonečna. Tam, kde se za neviditelným závojem sbíhá veškerý prostor i čas. Konečná prázdnota a místo veškerého poznání. Nejvyšší jsoucno. Absolutno. Tam sídlí Yog-Sothoth.

Yog-Sothoth je tak uzavřen mimo hlavní realitu, do které vstupuje pouze třemi způsoby:

1. Prostřednictvím avatarů (podobně jako Nyarlathotep) - Tyto avataři fungují jako jakési rozšíření jeho podstaty a zároveň jsou to masky ukrývající Yog-Sothothovu pravou vesmírnou podobu. O jeho skutečné podobě se vedou různé spory, ale i ty se shodují v jednom bodě – i pro ostatní bohy Mýtu Cthulhu by byl tento pohled zničující (v závěru románu V horách šílenství se při odletu z hor na letadlové lodi otočí student Danforth a na okamžik zahlédne něco, o čem posléze odmítá mluvit a co ho později přivede k šílenství. Spekuluje se o tom, že to mohl být právě jeden z avatarů Yog-Sothotha).

2. Pozvání - Stejně jako ostatní bohové má i Yog-Sothoth své uctívače a oddané kulty. Ti za cenu krvavých rituálů a brutálních obětí touží po vědění a moci. (v příběhu Dunwichské hrůzy je Yog-Sothothovi při obřadu obětována lidská dívka, se kterou zplodí dvě děti: napůl lidského syna Wilbura a nestvůrnou Dunwichskou hrůzu, také známou jako Yog Whateley).

3. Stříbrný klíč – Mocný artefakt, který pravděpodobně vytvořil sám Cthulhu, umožňuje svému držiteli otevřít konečnou bránu a setkat se s Yog-Sothothem. Pokud je nám známo, k Yog-Sothothovi se dostalo jedenáct pozemšťanů, z nichž pět z nich byli lidé.

Foto: Midjourney AI

'Umr at-Tawil – Jeden z avatarů Yog-Sothotha. Stráží přístup ke konečné bráně a předsedá podivným, téměř všemocným Prastarým, kteří tam sídlí. Je popisován jako silueta muže za podivným třpytivým závojem. Je jedním z mála zdánlivě neškodných lovecraftovských Velkých starých, kteří u těch, kdo se na něj dívají, nevyvolávají šílenství.

„Myslím, že ta nejmilosrdnější věc na světě je neschopnost lidské mysli uvědomovat si celý svůj obsah. Obýváme poklidný ostrov nevědomosti uprostřed temných moří nekonečna a není nám souzeno cestovat daleko.“ H.P. Lovecraft

Yog-Sothoth jako by svou podstatou napadal jeden z nejzákladnějších aspektů Lovecraftova kosmicismu. Je totiž důkazem, že i výjimeční jedinci nižších bytostí, mohou porušit pevná omezení, přejít hranice a vydat se daleko do neznáma. Dosáhnout vyšších a jinak zapovězených obzorů. Když riskujeme vše, můžeme zažít skutečné povznesení. Pochopit opravdový smysl života a neomezené možnosti existence. Otázka je, jestli takovou proměnu ustojíme – v tváří tvař hrůze, duševnímu přemožení, šílenství a zkáze. A pokud ano, v co se vlastně proměníme? Ať je to, jak chce, klíčem a branou k této transformaci je Yog-Sothoth.

Azathoth nebo Yog-Sothoth?

Jog-Sothoth zná bránu. Jog-Sothoth je brána. Jog-Sothoth je klíčem a strážcem brány. Minulost, přítomnost, budoucnost, to vše se v jedno skloubí v Yog-Sothothovi. On ví, kudy Staří kdysi prošli a kudy znovu projdou. Ví, kde kráčeli po zemi a kde po ní stále kráčí a proč je nikdo přitom nedokáže spatřit.
H. P. Lovecraft

Kdo je mocnější? Toto je jedno z nejožehavějších témat mezi fanoušky Mýtu Cthulhu. Je pravda, že samotný Lovecraft jako o „Všemocném“ psal pouze o Yog-Sothothovi, ale v jiných příbězích je patrné, že Yog-Sothoth je technicky stále vázán na Azathothovu vůli, jejíž destruktivní potenciál je daleko vyšší než u Yog-Sothotha. Místo, abychom se v tomto článku přidali na jednu nebo druhou stranu, v krátkosti si povíme příběh Randolpha Cartera, který jako jeden z mála smrtelníků prošel konečnou bránou. Tento příběh spadá do povídek Lovecraftovy série Snový cyklus.

Carter za pomoci stříbrného klíče projde skrze základní vesmírnou strukturu známou jako první brána a pak cestuje dál po dalších vrstvách říše snů. Poté, co překročí poslední bariéru, otevře oči a spatří Azathothův trůn ve středu nekonečna. Přestože stojí v přítomnosti tak mocné bytosti, nezešílí a nezemře. Jeden z přítomných bohů ho totiž upozorní, že existuje stříbrná brána, které existuje mimo Azathothův spánek. Zavede ho do této vyšší sféry.

Tady čeká skupina Prastarých. Tyto nejvyšší archetypy se vrhají na Cartera a vlévají svou sílu do jeho bytosti, přičemž každý z těchto archetypů překračuje Azathotha a sebe navzájem. Díky této síle Carter dosáhne konečné brány. Když se však ohlédne zpět, uvědomí si, že bran bylo nekonečné množství, přičemž vzdálenost mezi jednotlivými branami popisuje stejně dlouhou jako byla celá dosavadní cesta. Konečně vloží klíč do brány. Když to udělá, všechny archetypy se zastaví, protože vědí, že tohle je konec. Projde skrz a octne se nad propastí. V konečné prázdnotě, kde není nic a zároveň vše.

Každý bůh, každý archetyp, každá říše, každý sen, všechny myšlenky, rozhodnutí, všechny minulé i budoucí události. Veškerá možná existence – všechno je náhle Carterovou součástí. V záplavě poznání ztrácí své dosavadní „já“, svého chatrného ducha a stává se uvědomělou a nezničitelnou součástí jakéhosi kolektivního nevědomí. A v tomto stavu mu dojde, že stojí proti původci veškerenstva. Poslednímu rozmachu. Sám jako jediná existující bytost, která může spatřit boha nade všemi bohy, Yog-Sothotha.

Vyprávění naznačuje, že náš fyzický vesmír je jen střípkem vyšší dimenzionální reality, k níž lze získat přístup prostřednictvím snů a fantazie. Říše snů jako místo přístupné pouze prostřednictvím spánku a snění fyzický vesmír zcela přesahuje, neboť bytosti vyšších a nižších dimenzí se zde mohou vzájemně vnímat, chápat a vzájemně se ovlivňovat. Příběh stírá hranice mezi individuálními identitami a kolektivní existencí. Naznačuje, že každá bytost od smrtelníků po nejvyšší božstvo jsou vzájemně propojeny a že možná existuje jeden společný průsečík. Jeden zdroj. Jediná všemocná a vševědoucí entita. Yog-Sothoth tak defacto představuje celý lovecraftovský vesmír a proto je součástí všech příběhů. Vše v jednom a Jedno ve všem.

Foto: Midjourney AI

Yog-Sothothova pravá podoba je také občas popisována jako čisté bílé světlo. Je psáno, že VŠICHNI bohové v prázdnotě jsou slabí vůči této oslepující záři. Dokonce i ti nejmocnější z mocných.

Azathoth a Yog-Sothoth? A Nyarlathotep?

Pro úplnost si ještě dovolím v krátkosti zmínit jednu často probíranou teorii. Ta říká, že Yog-Sothoth a Azathoth jsou jednou a tutéž entitou, kdy Azathoth je tělo a Yog-Sothoth jeho ztracená mysl. Někteří k nim ještě přidávají postavu Nyarlathotepa jako třetí a spojující část této roztříštěné bytosti – tedy aspekt duše. Jsou to doslova tři entity s největším počtem výskytů v Mýtu. Navíc se jako trojice skvěle doplňují. Tělo, Mysl, Duše. Všechno, Všude, Každý. Id, Superego, Ego.

A když odmyslíme Lovecraftovu nevoli k jakémukoliv náboženskému tématu, můžeme o Azathothovi, Nyarlathotepovi i Yog-Sothothovi přemýšlet i jako o jakési Svaté Trojici:

1. Yog-Sothoth: Otec – Tedy transcendentní aspekt Trojice. Stvořitel, který předchází stvoření a existenci, jak ji chápeme, mimo čas i prostor.

2. Nyarlathotep: Syn – Bůh zjevený, bůh zpřítomněný ve vesmíru, boží zásah do dějin a stvoření. Je slovem (což odpovídá jeho roli posla a prostředníka vnějších bohů), nástrojem stvoření a také prvorozeným, prvním stvořeným. Je Luciferem i Kristem, prostředníkem změny a proměny, přinášejícím poznání, které může zachránit i odsoudit.

3. Azathoth: Duch svatý – Imanentním aspekt trojice. Existuje ve středu stvoření. Nekonečný vesmír však žádný střed nemá, respektive všude je jeho středem, takže existuje všude. Existuje ve středu času a prostoru, protože je původcem a příčinou obojího. Je tím, co se projevuje jako hmota i energie, a jeho nejčistším projevem. Jeho dvůr šílenství je velký třesk, kde čas a prostor, hmota a energie nacházejí svůj původ a zároveň se rozpadají.

Foto: Volné dílo / Wikimedia Commons

Spisovatel Kenneth Grant se domníval, že Lovecraftův popis Yog-Sothotha jako konglomerátu „zhoubných koulí“ mohl být inspirován qlippothem. Tedy tím, co v židovské mystice představuje zlé nebo nečisté duchovní síly.

Použité zdroje:

HARMS, Daniel. The encyclopedia Cthulhiana. Chaosium: Ann Arbor (USA), 1994. ISBN: 978-1568821191

LOVECRAFT, P. Howard. Komplet Sebraných spisů. Praha: Albatros (ČR), 2014. ISBN: 978-80-259-0351-3

LOVECRAFT, P. Howard. Dům v ústraní. Praha: Splendidum družstvo, 2023. ISBN: 978-80-7681-264-2.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz