Hlavní obsah
Finance

Jak nenaletět realitním kancelářím: Pozor na nadsazené ceny i exkluzivitu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Alena Darmel (Pexels)

Realitní agent se chystá podvést mladý sympatický pár.

Prodej nemovitosti pod křídly realitní kanceláře nemusí být tak bezproblémový, jak na první pohled vypadá. Na co všechno se vyplatí dát si pozor? Jaké jsou nejčastější triky „realiťáků“?

Článek

Řada lidí vlastnících nemovitost se nakonec rozhodne prodat ji sama. Majitelům se nelíbí nejen vysoké provize realitních kanceláří, jejichž výše se pohybuje okolo 4 %, ale praktiky krajně neetické, místy hraničící dokonce až s kdysi hojně mediálně propíranými „šmejdy“. Na co všechno si dát pozor ve spolupráci s realitní kanceláří?

V první řadě byste si měli uvědomit, že pokud se chystáte prodávat nemovitost, je pravděpodobné, že se realitním makléřům zkrátka nevyhnete. A to i tehdy, pokud o spolupráci s nimi zrovna nestojíte. Budou vám tak vytrvale volat a přesvědčovat vás, že právě spolupráce s nimi je tím pravým způsobem, jak na prodeji nemovitosti náležitě vydělat.

Někteří zajdou ještě dál, bezostyšně si „půjčí“ již uveřejněné fotografie nemovitosti a rovnou ji zahrnou do své nabídky. Vám už prakticky pouze oznámí, že vhodného kupce našli a že by tedy stáli o svou odměnu.

Někteří makléři s vámi takto vyrazí i na prohlídku, během níž se budou vydávat za zájemce o nemovitost. Na jejím konci vám předloží smlouvu o zprostředkování prodeje. Co s tím? Pomůže jen razantní odmítnutí. Rozhodně se podobným praktikám odmítněte podrobit a trvejte na stažení inzerátu.

Dejte si pozor na nasazenou cenu i případnou exkluzivitu

Rozhodli jste se, že této službě dáte šanci? Buďte připraveni na řešení otázky kupní ceny vaší nemovitosti. Právě cena bývá tím, na co potenciální prodejce ochotně „slyší“. A realitní makléř to dobře ví. Nejde mu však v této fázi ani tak o vaše blaho jako spíš o vlastní zisky: Nadsazená cena znamená vyšší provizi.

Prodej se pak může nepříjemně táhnout, v některých případech trvá až rok. Což zpravidla realitku „nebolí“, ale prodejce už po čase právem začíná být ze situace mírně nervózní. A je tak ochotný cenu snížit. Provize ale zůstává.

Podobně se vám může vymstít to, pokud nepodepíšete výhradní zprostředkovatelskou smlouvu. Ta nevýhradní vám sice umožní spolupracovat s vícero subjekty nebo si nemovitost prodat po svém. To ale na druhou stranu vede k tomu, že se pak nemovitost na trhu objevuje k prodeji za různých podmínek a její cena se liší v závislosti na provizi. A to nevyhlíží v očích potenciálních zájemců příliš seriózně. Obecně se alespoň krátká exkluzivita doporučuje.

Někteří makléři také uvádějí, že bez podepsání této smlouvy ve výhradní formě prakticky není možné efektivně hájit vaše zájmy coby prodejce nemovitosti. A tedy z podstaty poskytovat kvalitní služby. S dodatečnými službami, jako je home staging, počítat také určitě nemůžete, makléřům by se totiž vynaložený čas ani náklady nemusely vrátit a to samozřejmě riskovat nechtějí.

Čím více makléřů se podílí na prodeji nemovitosti, tím více můžete ve výsledku prodělat. Všem totiž jde v této fázi hlavně o provizi a mohou vám doporučit slevit z kupní ceny dříve, než by to bylo nutné. Snaží se totiž prodat, a to co nejrychleji, s vidinou vlastního výdělku. A to málokdy bývá také nejvýhodněji, respektive za nejvyšší možnou cenu.

Pozor na provize i znění podmínek smlouvy

Provize by měla pokrýt veškeré služby počínaje prohlídkou nemovitosti a určení její aktuální tržní ceny až po zajištění podání návrhu na vklad vlastnického práva do katastru po podpisu kupní smlouvy. A pozor, ani s ní to nemusí být úplně přímočaré. Je důležité si ověřit, kdo ji vlastně má zaplatit. V některých případech tak totiž činí prodávající i kupující.

I v případě prodeje nemovitosti dále platí zlaté pravidlo, že se nesmíte nechat natlačit do podpisu čehokoli, co se vám nelíbí. Zprostředkovatelskou smlouvu si před podpisem důkladně přečtěte a nezdráhejte se ji nechat přepracovat, pokud se vám nelíbí její znění, například z hlediska podmínek jejího vypovězení. To můžete učinit, pokud se vám zdá, že si realitní kancelář neplní dobře své povinnosti nebo se jednoduše nedaří dlouhodobě najít kupce. Pakliže nedokážete sami posoudit, jestli mohou být některé pasáže problematické, nechte ji prověřit advokátem.

Nikdy také nepřistupujte na unáhlené podepisování v časové tísni a trvejte na zázemí kanceláře. Kdo se s vámi sejde mimo sídlo realitní kanceláře, může být přímo podvodník.

Jak už bylo řečeno, při koupi nemovitosti jde o vysoké částky a bylo by proto pro kupujícího i prodávajícího krajně nepříjemné, pokud by nastal problém. Zabezpečení celé transakce řeší tzv. úschova. Tu nabízejí i některé realitní kanceláře, bohužel to jsou však zpravidla ty neseriózní.

Z minulosti jsou již známy případy, kdy realitní kancelář vybrala peníze, které ovšem už nikdy nevyplatila, jelikož vyhlásila bankrot. Optimální tak je uchýlit se k úschově notářské.

Jak poznat dobrého makléře

Riziko, že narazíte na nespolehlivého makléře, je přitom poměrně vysoké. V tomto segmentu se pohybuje řada lidí, ale jen málo z nich je dostatečně zkušených. Nezdařilý prodej nemovitosti vás může finančně značně poškodit. Spolupráci proto důkladně zvažujte.

Optimální je vybrat si takový subjekt, který působí v dané lokalitě, a to pokud možno navíc s delší tradicí. S vyšší pravděpodobností pak bude mít skutečný přehled o aktuální situaci a makléře nezarazí specifika lokálního trhu.

Zaměřte se na společnosti, které vystupují transparentně. Uveřejnit by měly svoje hospodářské výsledky a výroční zprávy v obchodním rejstříku. To je ostatně i jejich zákonná povinnost.

Dobrý makléř by měl mít také odbornou certifikaci, ideálně tu podle ISO (nejvyšší nezávislé hodnocení odborné způsobilosti). A samozřejmě jsou na něj i adekvátní reference. Skutečný odborník má přehled, nezarazí se při odpovídání na otázky klienta. Bez problémů by měl sdělit například to, jakým způsobem bude realitka vaši nemovitost nabízet.

Zručný prodejce nemovitostí je také sám přiměřeně aktivní. Je tedy nejen zdatný obchodně a má přehled v realitách, ale je i komunikativní. Nejlepší makléři dokážou prodat nemovitost za cenu až o 18 % vyšší než ti průměrní. Může se vám tak i delší hledání kvalitního makléře rozhodně vyplatit.

Setkali jste se i vy s takovým jednáním realitky? Napište do komentáře, nebo mi dejte svůj příběh vědět na e-mail pribehy.medium@seznam.cz, rád Váš příběh začlením do některého z dalších článků.

Zdroje

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz