Článek
Postavení žen na trhu práce je ve srovnání s muži horší. Potvrdila to i zpráva Světové banky. Podle ní se ženám dostane 64 % právní ochrany, jíž požívají muži. Konkrétně Česko pak v tomto srovnání propadlo. Devastující vliv na uplatnění žen na trhu práce má zejména mateřství.
Studie konkrétně uvádí, že vyřešení rozdílu v péči o děti by také okamžitě vedlo ke zvýšení účasti žen na trhu práce o 1 %. Právě ženy jsou častěji těmi, kdo se ocitá v roli pečující osoby. V tuzemsku přitom máme dokonce nejdelší rodičovskou dovolenou v EU. To potvrdil i průzkum projektu Evropa v datech.
Pro české rodiny je přitom poměrně těžké vyjít po tuto dobu jen s jedním příjmem. Jak navíc vyplývá ze statistik Českého statistického úřadu a Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí, ani po rodičovské dovolené nebývá situace lepší. V České republice se matky malých dětí vrací jen v 50 % případů zpět ke svému původnímu zaměstnavateli.
Kvůli nezbytné péči o dítě postrádají české ženy ve své práci hlavně flexibilitu. Hned 59 % z nich by si přálo flexibilní formu zaměstnání, tedy zkrácené úvazky, práci z domova či sdílenou práci, jak potvrdil ve svém průzkumu expertní pracovní portál pracezeny.cz.
Matky na mateřské se vrhají na multilevelmarketing
Nelze se tak příliš divit tomu, že matky malých dětí ochotně slyší na nabídky, na které lze často narazit třeba na sociálních sítích: Zpravidla se jedná o flexibilní možnost pracovního uplatnění, která láká na to, že si zájemce vydělá peníze podle toho, jak moc bude pracovat. Navíc slibuje takový atraktivně vyhlížející inzerát jako zásadní benefit i práci z domova.
Zpravidla se jedná o tzv. multilevel marketing. Takzvaný multilevel neboli síťový marketing je kontroverzní marketingová strategie určená pro prodej produktů či služeb. S pomocí multilevelu se prodává drogerie, doplňky stravy, sladkosti nebo třeba jednodušší finanční produkty, jako je stavební spoření.
Zvláště populární je v USA, síťový marketing ale bují i v Česku. K nejznámějším firmám, které touto formou distribuují svoje výrobky, patří Eurona, Just, LR Health and Beauty, Herbalife, Derda, Oriflame, Forever Living, Mary Kay, FINclub či Tupperware.
Stále vznikají nové a nové společnosti, které do svých struktur lákají tisíce prodejců. K tomu, abyste mohli začít, navíc zpravidla nepotřebujete žádné specifické vzdělání nebo předcházející praxi.
Jaká rizika spočívají v multilevel marketingu
Multilevel marketing bývá zejména těmi, kteří se snaží nalákat nové prodejce, prezentován jako rychlá a snadná cesta ke zbohatnutí. Samozřejmě i tato forma podnikání ale nevyhnutelně má svá úskalí. Především je totiž potřeba pochopit systém síťového marketingu.
Prodejci by jednoznačně neměla chybět píle, odhodlání a trpělivost. Musí se tedy vyznačovat obchodním talentem. Což ale řada novopečených podnikatelek z řad žen na mateřské postrádá. Zvládne maximálně prodat výrobky v rodině či několika málo známým. Obchodní praktiky některých firem jsou navíc manipulativní a mají nátlakový charakter.
Důležité je také si uvědomit, že prodejce mutilevel marketingu může vydělávat, aniž by reálně vykazoval jakýkoli obrat tvořený prodejem zboží koncovému zákazníkovi. V takovýchto společnostech totiž rovněž funguje provizní systém, kdy původní obchodník má nárok na odměny z prodejů nového člena. Jistě se tak nelze příliš podivovat nad tím, že nováčkovi ve snaze ho do struktury dostat, vylíčí podnikání v doslova růžových barvách.
V některých případech se navíc jedná o tzv. pyramidové schéma. Firma tedy přiměje členy, aby zaplatili členský příspěvek nebo si například koupili startovací balíček produktů. To tvoří následně jediný její příjem. Logické tedy je, že aby celá struktura přežila, prakticky pouze potřebuje neustále nabírat nové a nové členy, kteří si koupí zboží nebo přinesou peníze. Samotný prodejní artikl sice je přítomen, ale je ve skutečnosti neprodejný směrem „ven“ ze struktury, tedy spotřebiteli.
Ženy se kvůli mutilevelu dostávají do finanční pasti
Odborníci z Masarykovy univerzity zkoumající oblast síťového marketingu coby prostor pro pracovní uplatnění žen, dospěli k tomu, že paradoxně ona požadovaná flexibilita na trhu práce nabývá častěji podoby negativní, jelikož ženy „vyhání“ do méně lukrativních sektorů, ale navíc je i vytlačuje i z oblastí, které byly dříve plně feminizované. Dokládá to na příkladu velkých obchodních řetězců. Ty flexibilitu vyžadují, a to v podobě práce o víkendech nebo ve formě nočních směn. Což ale samozřejmě s péčí o malé dítě skloubit jednoznačně nelze.
Autoři studie, která se konkrétně zaobírala firmou Green Ways, upozorňují na to, že úspěch při prodeji je přímo úměrný kulturnímu a sociálnímu kapitálu, který člověk může při nabízení produktu aktivovat. Tento rozdíl vysvětlují na příkladu lékaře, který má možnost tyto produkty nabízet u sebe v ordinaci a ženy s nedokončeným vzděláním, která je dlouhodobě nezaměstnaná.
Celý koncept přitom legitimizuje nerovnost podnikatelské v hierarchii skrze určitý étos poslání a snaží se vnuknout potenciálnímu prodejci představu, že v běžném zaměstnání jedinec spadne do šedého průměru, v němž si nebude moci splnit svoje sny.
V případě Green Ways a dalších podobných firem nejsou obchodníci zaměstnanci. Firma za ně neodvádí sociální a zdravotní pojištění. Nemají tedy ani nárok na nemocenskou nebo dovolenou. Chybí tedy klasické jistoty a právě koncový prodejce na sebe přejímá veškeré podnikatelské riziko, pokud se mu prodat nedaří. A to může znamenat pád do finanční pasti.
Mnohé ženy si dokonce neváhají vzít i úvěr na to, aby podle požadavků své domovské firmy zvládaly odkupovat další a další zboží, které se následně pokoušejí přeprodávat. Ocitají se tak ve finanční pasti, která jim může zničit celý život.
Zdroje
https://zpravy.kurzy.cz/493743-takhle-se-nemaji-jinde-v-evrope-ceska-rodicovska-je-unikat/
https://a2larm.cz/2024/03/studie-odhalila-ze-zeny-rovneho-postaveni-na-trhu-prace-nedosahuji-v-zadne-zemi-na-svete/
https://www.researchgate.net/publication/272564857_Sitovy_marketing_Nadejna_pracovni_prilezitost_pro_zeny