Článek
Do Brna se od příštího roku vrací největší sportovní akce v Česku – závody MotoGP. Ty se v Česku naposledy jely v roce 2020, tehdy poznamenané covidem, tudíž bez účasti diváků. A návrat tradiční sportovní akce neprobouzí jen nadšení.
Pořadatelství zajistí nyní Autoklub ve spolupráci s Automotodromem Brno a finanční náklady na realizaci budou enormní. Ačkoli se na financování mají podílet i soukromé subjekty, nebude to podle v současné době dostupných informací stačit. Saturovat budou tyto zdroje schopny zhruba polovinu veškerých výdajů na uspořádání závodů.
Z veřejných rozpočtů tak na financování půjde více než sto milionů korun ročně. Přispívat bude podle prvotních zpráv město i kraj, každý rok by je MotoGP mělo shodně vyjít na 35 milionů korun, což je suma, kterou už schválili krajští a brněnští radní. Stát dále tuto akci podpoří prostřednictvím Národní sportovní agentury rovněž, hovoří se aktuálně o částkách v řádech vyšších desítek milionů korun, což potvrdil i premiér Petr Fiala.
V současné krizi se přitom jedná o značně kontroverzní krok: Tatáž vláda pod vedením premiéra Fialy představila konsolidační balíček, snížila dosavadní slevu v dopravě pro děti, studenty a seniory a apeluje na občany, aby šetřili. A hovoří intenzivně o tom, že je potřeba se připravit na krizi.
Klíčová otázka ohledně financování závodů nemizí
Už v minulosti přitom politici odmítli investovat desítky milionů korun do opravy závodní dráhy, na jejíž stav si stěžovali nejen samotní jezdci. Výměnu povrchu žádal i bezpečnostní komisař MotoGP. Jinak mělo být se závody konec, k čemuž nakonec opravdu došlo. A podle mnohých zcela oprávněně. Akce totiž byla ztrátová.
Další miliony se navíc měly vydat na takzvaný zalistovací poplatek pro promotérskou společnost Dorna. Jeho výše měla v době konání posledních závodů činit asi 6 milionů eur, tedy přibližně 162 milionů korun. K dnešnímu dni však podle serveru iDnes vzrostla na asi 9 milionů eur, tedy zhruba 227 milionů korun.
Zastupitel a bývalý hejtman Michal Hašek se v roce 2020 kriticky vyjadřoval ve smyslu, že „erár“ skutečně nemůže být pověstnou dojnou krávou, která bez omezení platí. Veřejný rozpočet byl tehdy velmi napjatý pod vlivem covidových opatření. Nicméně v současné době na tom nejsme vlivem energetické krize a válečných událostí na Ukrajině o nic lépe.
Přesto se podařilo obnovení závodů prosadit. O tom, že investované miliony se úspěšně vrátí, panují přitom pochybnosti už nyní. Navíc s sebou události takovýchto rozměrů přinese i rozšíření jevů sice po ekonomické stránce výnosných, z morálního hlediska však krajně diskutabilních – zájem o sportovní sázky i zvýšený „provoz“ v hernách. Zmiňováno ale bývá i rozšíření prostituce, zvýšená míra hluku, nepořádku a nadměrný příliv návštěvníků obecně.
Česko má aktuálně důležitější problémy
Vláda by se tak bezesporu měla raději vytvořit smysluplnou koncepci řízení státu a věnovat se řešení řady mnohem palčivějších otázek, jako je nedostupné bydlení a do stále výraznějších ekonomických problémů se propadající střední třída.
Premiér hovoří o „kulturním přínosu“ MotoGP, zapomíná ovšem na podstatnou skutečnost, že kromě úzké fanouškovské základny vyznavačů motorsportu pro běžného občana podobná aktivita přílišný význam jednoduše nemá. Navíc platí jednoznačně, že není-li si soukromý podnik na sebe schopen vydělat, jednoduše musí skončit. A ona zmíněná podpora soukromých subjektů, které se, dlužno přiznat, k podpoře takto neperspektivní události uvolují zcela dobrovolně?
Paradoxem je, že skupina Creditas, jež má být hlavním partnerem, se zaměřuje na dlouhodobé investice, podniká zejména ve finančních službách, ale i energetice a realitách. Její energetická divize v Česku provozuje distribuční soustavy, které zásobují energií průmyslové podniky, logistická centra, administrativní budovy a rezidenční čtvrti, jak informovala v této souvislosti tuzemská odnož magazínu Forbes.
Zatímco většina Čechů tak řeší, jak zaplatit účty za energie a spolu s tím i dalším nezbytné výdaje, společnosti, které na nich masivním způsobem vydělávají, pak podporují podobné akce jako právě brněnské MotoGP, jehož přínos je sporný. Šéf energetické skupiny Creditas Jiří Hrouda se ostatně v rozhovoru pro Seznam Zprávy v minulosti nijak netajil tím, že firmě energetická krize naopak pomohla.
To, jestli se jedná o bohulibou snahu udržet tradici prestižních závodů, je taktéž diskutabilní. Proslýchá se, že vláda se spíše snaží „nahnat“ politické body. Aktuální komentáře upozorňují na spojitost s předvolební kampaní koalice Spolu v politicky důležitém Jihomoravském kraji. V podobném duchu se k tomuto tématu vyjadřuje i opozice.
Zdroje