Hlavní obsah
Názory a úvahy

Na platy prý peníze fialova vláda nemá, tak proč rozhazuje za MotoGP?

Foto: Prezidentská kancelář Ukrajiny, volné dílo skrze Wikimedia Commons

Petr Fiala se zapsal do historie pomocí Ukrajině, ne všichni Češi jsou s jeho politikou spokojeni.

Mistrovství světa silničních motocyklů se vrací do Brna. Závody přitom před několika lety skončily pro nedostatek financí. Kdo je zaplatí teď?

Článek

Do Brna se od příštího roku vrací největší sportovní akce v Česku – závody MotoGP. Ty se v Česku naposledy jely v roce 2020, tehdy poznamenané covidem, tudíž bez účasti diváků. A návrat tradiční sportovní akce neprobouzí jen nadšení.

Pořadatelství zajistí nyní Autoklub ve spolupráci s Automotodromem Brno a finanční náklady na realizaci budou enormní. Ačkoli se na financování mají podílet i soukromé subjekty, nebude to podle v současné době dostupných informací stačit. Saturovat budou tyto zdroje schopny zhruba polovinu veškerých výdajů na uspořádání závodů.

Z veřejných rozpočtů tak na financování půjde více než sto milionů korun ročně. Přispívat bude podle prvotních zpráv město i kraj, každý rok by je MotoGP mělo shodně vyjít na 35 milionů korun, což je suma, kterou už schválili krajští a brněnští radní. Stát dále tuto akci podpoří prostřednictvím Národní sportovní agentury rovněž, hovoří se aktuálně o částkách v řádech vyšších desítek milionů korun, což potvrdil i premiér Petr Fiala.

V současné krizi se přitom jedná o značně kontroverzní krok: Tatáž vláda pod vedením premiéra Fialy představila konsolidační balíček, snížila dosavadní slevu v dopravě pro děti, studenty a seniory a apeluje na občany, aby šetřili. A hovoří intenzivně o tom, že je potřeba se připravit na krizi.

Klíčová otázka ohledně financování závodů nemizí

Už v minulosti přitom politici odmítli investovat desítky milionů korun do opravy závodní dráhy, na jejíž stav si stěžovali nejen samotní jezdci. Výměnu povrchu žádal i bezpečnostní komisař MotoGP. Jinak mělo být se závody konec, k čemuž nakonec opravdu došlo. A podle mnohých zcela oprávněně. Akce totiž byla ztrátová.

Další miliony se navíc měly vydat na takzvaný zalistovací poplatek pro promotérskou společnost Dorna. Jeho výše měla v době konání posledních závodů činit asi 6 milionů eur, tedy přibližně 162 milionů korun. K dnešnímu dni však podle serveru iDnes vzrostla na asi 9 milionů eur, tedy zhruba 227 milionů korun.

Zastupitel a bývalý hejtman Michal Hašek se v roce 2020 kriticky vyjadřoval ve smyslu, že „erár“ skutečně nemůže být pověstnou dojnou krávou, která bez omezení platí. Veřejný rozpočet byl tehdy velmi napjatý pod vlivem covidových opatření. Nicméně v současné době na tom nejsme vlivem energetické krize a válečných událostí na Ukrajině o nic lépe.

Přesto se podařilo obnovení závodů prosadit. O tom, že investované miliony se úspěšně vrátí, panují přitom pochybnosti už nyní. Navíc s sebou události takovýchto rozměrů přinese i rozšíření jevů sice po ekonomické stránce výnosných, z morálního hlediska však krajně diskutabilních – zájem o sportovní sázky i zvýšený „provoz“ v hernách. Zmiňováno ale bývá i rozšíření prostituce, zvýšená míra hluku, nepořádku a nadměrný příliv návštěvníků obecně.

Česko má aktuálně důležitější problémy

Vláda by se tak bezesporu měla raději vytvořit smysluplnou koncepci řízení státu a věnovat se řešení řady mnohem palčivějších otázek, jako je nedostupné bydlení a do stále výraznějších ekonomických problémů se propadající střední třída.

Premiér hovoří o „kulturním přínosu“ MotoGP, zapomíná ovšem na podstatnou skutečnost, že kromě úzké fanouškovské základny vyznavačů motorsportu pro běžného občana podobná aktivita přílišný význam jednoduše nemá. Navíc platí jednoznačně, že není-li si soukromý podnik na sebe schopen vydělat, jednoduše musí skončit. A ona zmíněná podpora soukromých subjektů, které se, dlužno přiznat, k podpoře takto neperspektivní události uvolují zcela dobrovolně?

Paradoxem je, že skupina Creditas, jež má být hlavním partnerem, se zaměřuje na dlouhodobé investice, podniká zejména ve finančních službách, ale i energetice a realitách. Její energetická divize v Česku provozuje distribuční soustavy, které zásobují energií průmyslové podniky, logistická centra, administrativní budovy a rezidenční čtvrti, jak informovala v této souvislosti tuzemská odnož magazínu Forbes.

Zatímco většina Čechů tak řeší, jak zaplatit účty za energie a spolu s tím i dalším nezbytné výdaje, společnosti, které na nich masivním způsobem vydělávají, pak podporují podobné akce jako právě brněnské MotoGP, jehož přínos je sporný. Šéf energetické skupiny Creditas Jiří Hrouda se ostatně v rozhovoru pro Seznam Zprávy v minulosti nijak netajil tím, že firmě energetická krize naopak pomohla.

To, jestli se jedná o bohulibou snahu udržet tradici prestižních závodů, je taktéž diskutabilní. Proslýchá se, že vláda se spíše snaží „nahnat“ politické body. Aktuální komentáře upozorňují na spojitost s předvolební kampaní koalice Spolu v politicky důležitém Jihomoravském kraji. V podobném duchu se k tomuto tématu vyjadřuje i opozice.

Zdroje

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz