Hlavní obsah
Nakupování

Past na důvěřivé: Jak se vyhnout manipulační technice „bait and switch“

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Sander Sammy (Unsplash)

Manipulátor nikdy nespí.

Bait and switch scam neboli česky „podvod s návnadou a změnou“ je poměrně rafinovaný způsob obchodníků, jak maximalizovat své zisky.

Článek

Podvod návnady a změny spočívá v tom, že obchodník nabídne jakoukoliv formou, ať už je to přes internetovou nabídku v reklamě, nebo v jiné podobě, výhodnou nabídku. To je ona návnada, na kterou má spotřebitel slyšet. Switch neboli změna znamená, že po zaujetí spotřebitele obchodník svou nabídku označí jako nedostupnou, nebo se velmi liší od té původní.

Jinak řečeno, spotřebiteli se líbí nějaký produkt za velmi zajímavou cenu a po prokliknutí do eshopu zjistí, že cena je jiná. V tomto případě je to ještě dobré, horší je to, pokud si již věc objednáte a podmínky se změní třeba až po platbě.

V čem je problém

Problém je hlavně v tom, že se jedná o klamavou reklamu. Příslib nabídky, která se změní, je nepřijatelné a legislativa všech států Evropské unie i jinde ve světě proti těmto praktikám podnikají kroky a při zjištění takového jednání ukládají vysoké pokuty. Stále ale se najdou takoví, především maloobchodní, podnikatelé, kteří bait and switch systém využívají a spoléhají, že se na ně nepřijde.

Důležité je si také říci, jak bait and switch odhalit. Klasická jsou malá písmenka, která se snadno přehlédnou, ale obsahují ty nejdůležitější informace. Dále nepřirozeně výhodná nabídka je již z podstaty nedůvěryhodná a proto je lepší se jí vyhnout.

Proč lidi naletí

V klidu u čtení tohoto článku si každý asi řekne, že tento podvod je jednoduchý a je jasné, že se na tohle nepřistoupí. Realita je ale taková, že obchodník, pokud se jedná o prodej kontaktní, může vyvinout i jen neznatelný nátlak a spotřebitel znervózní a přehlédne právě například dodatek pod čarou, který obsahuje všechny ty nevýhodné podmínky, které by ale měly být hezky čitelné a v rámci hlavního textu.

Může to také být případ, kdy si něco objednáte, e-shop vás informuje o tom, že váš produkt byl vyprodán a místo toho vám zašle jiný, který ale má menší hodnotu, o čemž nemusíte vědět. A pokud o tomto nevýhodném jednání ví, může se i stát, že to nechá být, protože lidé jsou rádi konstantní a nedělají rádi změny. Stejné je to s ozváním se proti nevýhodné nabídce a případně zrušit objednávku, což je plně v právu spotřebitele. Málokdo to ale udělá, a tak zisky podvodníků rostou.

Jak se proti technice bait and switch bránit

První radou je pozornost. Vždy, pokud se jedná o peníze jakékoliv hodnoty, je dobré si na ně dávat pozor a nepodlehnout prvnímu lákání. Člověk je stvoření, které rádo důvěřuje. Pokud vidí lákavou nabídku, chce věřit, že je poctivá a on získá, co chce a za krásnou cenu. Opak je ale pravdou. Život tak snadný není a každý se snaží vydělat, o prodejcích to platí dvojnásob.

Dále je nutné ověřovat si informace. Zdroje jsou snad jediný spolehlivý způsob, jak nenaletět podvodníkům. Pokud se vám zdá nabídka zvláštní, není nic snazšího, než se zeptat strejdy Googla, zda o něčem podobném neslyšel. Pokud se o podvod jedná, na 100% se již někdo nachytal a dal o tom vědět. Zdroje slouží také k nastavení si obecné představy o hodnotě produktu. Pokud na 10 eshopech vidíte židli za 2000,- a na jednom tu samou za 200,-, něco bude špatně. Tady lze krásně aplikovat to, co se stane, pokud se chytnete. Máte představu o židli za 200,-, ale prodejce vás informuje, že bohužel není skladem a nabídne vám jinou za 800,-. Vy vidíte, že je to stále levnější než konkurence, a pravděpodobně na to kývnete, co vám ale unikne, je kvalita židle.

Dobré v tomhle ohledu jsou recenze uživatelů. Čím více, tím lépe. Pozor ale na podvodné recenze, které jsou obvykle až nepřirozeně pozitivní a jsou zaplacené podvodníkem.

Pokud půjde o kontaktní prodej, tedy osobní, ptejte se. Pokud je vám něco nejasné, je nezbytné si doplnit informace formou otázek k prodejci. Sledujte jeho chování, pokud bude otázku obcházet nebo nebude odpovídat na její podstatu, je něco špatně. Dále pokud obchodník nepůsobí důvěryhodně a nedokáže srozumitelně vysvětlit, co vás zajímá, pak je lepší si najít někoho jiného, než řešit následky.

Závěrem

Vychytralost podvodníků roste a my se na to musíme připravit s nebát se bránit. Bait and switch vás má polapit  a donutit vás zůstat i když se dostanete do nevýhodné pozice. Snažte se tak preventivně připravit, že taková situace může nastat. Čtěte informace a porovnávejte je. Nenechte se zlákat na nesmyslné nabídky.

Zdroje:

1) Bait and Switch: Definition, How Strategy Works, and Tips to Avoid

2) Bait and switch - The practice of advertising goods at an incredibly low price with the aim of substituting them with inferior or pricier alternatives later on

3) Bait and switch noun

4) What is bait and switch scam

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz