Článek
Spalovací motor je mechanický tepelný stroj, který spalováním paliva přeměňuje jeho chemickou energii na energii mechanickou. Vůbec první vznikl již v roce 1886, kdy si o patent požádal Karl Benz. Tento objev následně nalezl praktické uplatnění zejména v dopravních a mobilních mechanizačních prostředcích všech druhů.
Spalovací motory před sebou však nyní mají poměrně temnou budoucnost. Klíčový požadavek ze strany EU zní, že veškeré nové osobní a dodávkové automobily prodávané na jejím území od roku 2035 by neměly produkovat žádné emise CO2. Znamenat to má konec výroby, a tedy i prodeje nových aut na benzin a naftu. Evropská unie se tím snaží docílit svého záměru v podobě klimatické neutrality do roku 2050.
Ačkoli se pravidla netýkají stávajících vozů a auta se spalovacími motory zcela ze silnic nezmizí, jedná se o důležitý krok. Vliv emisí ze spalovacích motorů, ať už se jedná o ty benzínové nebo naftové, je prokazatelně značně negativní. Produkují totiž tzv. výfukové plyny. Co to je?
Jedná se o komplexní směs chemických látek, jež závisí na složení paliva, typu a funkčním stavu motoru a případném užití zařízení na snížení emisí (filtru, katalyzátoru atd.). Možné poškození se tak odvíjí jednak od fyzikálních a chemických vlastností, ale souvisí i s vnímavostí kritických tkání k dané látce a na dávkou látky, která se k těmto tkáním dostala.
Které látky se podílejí na poškození zdraví
Součást výfukových plynů tvoří obvykle vodní pára, plynný dusík (N2) a oxid uhličitý. Mohou též obsahovat oxid dusný, oxid dusičitý, oxid uhelnatý, prachové částice, popílek, benzen, formaldehyd, benzopyren a další polyaromatické uhlovodíky, olovo, rtuť, arzen, dioxiny a mnohé další látky.
Výsledky monitorování kvality ovzduší v České republice potvrdily přetrvávající význam dopravy jako hlavní příčiny znečištění ovzduší měst právě prachovými částicemi (PM10, PM2,5) a oxidem dusičitým (NO2). V tuzemsku lze jako nejvážnější problém z hlediska vlivu na zdraví dále především označit znečištění ovzduší prachovými částicemi (PM) a polycyklickými aromatickými uhlovodíky (PAU), v silně dopravně zatížených lokalitách pak představuje riziko zatížení oxidem dusičitým.
Oxidy dusíku lze přitom považovat za mnohem škodlivější než oxid uhličitý. Pro člověka vykazují podobnou dráždivost jako ozón. V koncentrací nízké mohou vyvolávat plicní otok. Při nižších koncentracích se ukázala jejich schopnost dráždit dýchací cesty či spojivky, dokáží vyvolávat i kašel, při vysokých mohou způsobit dokonce i smrt.
Jak zplodiny spalovacích motorů škodí zdraví
Především odborníci upozorňují na to, že zplodiny lze považovat za významný karcinogen. To prokázal již v roce 2012 výzkum francouzských vědců z Mezinárodní agentury pro výzkum rakoviny (IARC). Tito experti se zaobírali konkrétně naftovými motory a Světová zdravotnická organizace tak na základě získaných poznatků přeřadila tyto látky do skupiny nebezpečných karcinogenů, jako je azbest, tabák, arzén, alkohol nebo yperit.
Výzkumníci konkrétně potvrdili nezpochybnitelně, že dieselové motory se podílejí na rozvoji rakoviny plic a močového měchýře. Čeští lékaři k tomuto alarmujícímu zjištění navíc připojili vlastní zjištění, že vzduch zamořený zplodinami z dopravy prokazatelně zvyšuje i podíl pacientů s nádory hlavy, úst a krku. Což potvrdil také Státní zdravotní ústav. Posledními údaji disponujeme za rok 2011, přičemž počet pacientů byl o čtvrtinu vyšší než 9 let předtím.
Škodlivostí spalovacích motorů se vzhledem k aktuálnosti tohoto tématu české vědecké týmy zaobíraly podrobněji. Dále to konkrétně byli pracovníci z Ústavu experimentální medicíny AV ČR a Fakulty strojní Českého vysokého učení technického v Praze, kteří se ve svém projektu zajímali o toxické působení emisí na lidský organismus.
Z tohoto experimentu vyplynulo, že především motorové emise ze standardního benzínového paliva indukují v 3D buněčných kulturách nejvíce negativních účinků, zvláště takových, které jsou spojeny s peroxidací lipidů a produkcí pro-zánětlivých molekul.
Spalovací motory zabíjejí tisíce lidí, může být hůř
Částice a ozon v přízemních vrstvách atmosféry jsou příčinou cca 406 tisíc předčasných úmrtí v EU ročně. Pro srovnání, dopravní nehody způsobují „jen“ 39 tisíc. To jsou skutečně dramatická čísla, uvážíme-li, že americký historik Timothy Snyder ve své knize Krvavé země počty mrtvých uvádí, že přibližný počet obětí politicky záměrného masového vraždění prováděného nacistickým Německem a Sovětským svazem činí 14 milionů obětí celkem (bez zahrnutí válečných obětí).
O přechod k šetrnějším druhům dopravy tak usiluje nejen samotná Evropská unie, ale aktivně se o to zasazují i nejrůznější ekologická hnutí. Pakliže se organizacím, jako je Extinction Rebellion nepodaří svoje záměry prosadit, může k obětem automobilismu nakonec přibýt dalších 7 miliard lidí, ale také celá planetární fauna.
V současné době čelíme celosvětové krizi, která nemá obdoby. A může tak vést nejen ke změnám klimatu a ztrátě biodiverzity, ale nakonec i sociálnímu a ekologickému kolapsu. Podle samotných zástupců Extinction Rebellion je přitom vláda v případě stanovování opatření, které by tento stav mohly zvrátit, v zásadě bezzubá a osobní zodpovědnost tak leží na jednotlivých členech společnosti.
Zdroje:
https://gacr.cz/vliv-emisi-ze-spalovacich-motoru-na-lidske-zdravi/
https://www.veronica.cz/ucinky-vyfukovych-plynu-z-automobilu-na-lidske-zdravi
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/pribyva-lidi-s-rakovinou-hlavy-kvuli-skodlivinam-ve-vzduchu/r~884b75feac8411e490f70025900fea04/
https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_vehicle_fatality_rate_in_U.S._by_year
https://aqcdust.com/vehicle-exhaust-fumes-is-a-health-hazard/
https://www.wyattlawfirm.com/co-poisoning-is-my-exhaust-system-dangerous/
https://www.quora.com/How-long-would-it-take-you-to-die-from-a-car-exhaust-in-a-closed-garage
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-dieselova-auta-vyvolavaji-rakovinu-jejich-spaliny-jsou-na-seznamu-karcinogenu-157519
https://www.onconet.cz/index.php?pg=aktuality&aid=753