Článek
Je naprosto zásadní, aby školy dokázaly podpořit děti, které čelí náročným problémům. Je velmi důležité, aby všichni učitelé rozuměli tomu, jaké metody a formy komunikace, způsoby výuky a hodnocení pomohou děti stabilizovat, motivovat a jaké přístupy jejich zátěže naopak prohlubují a děti retraumatizují.
Není možné děti v akutním stresu a dlouhodobé zátěži vystavovat například křiku učitele, nerespektování fyzické osobní zóny dítěte či na něj klást nepřiměřené nároky a požadavky bez jakéhokoliv porozumění tomu, co dítě má šanci zvládnout a co ani při sebelepší vůli zvládnout nedokáže.
Jaké děti jsou více ohrožené a potřebují vysokou míru opatrnosti a citlivosti dospělých profesionálů? Například děti z rodiny zasažených domácím násilím (každé desáté dítě ve školní třídě), děti z válečných zón a děti, které nerozumí česky, děti žijící v permanentní nestabilitě z důvodu absence stálého a bezpečného bydlení, děti uvězněných rodičů či děti rodičů v těžkých partnerských konfliktech. Tyto děti mají právo na podporu a odbornou pomoc. Řešením není tlak ani represe.
Černobílý narativ
Jasně se chci vymezit proti jakýmkoli štvavým komentářům. Nikdo z těch, kdo ve veřejném prostoru represivní a černobílý narativ cíleně a nezodpovědně roznáší, nezná kontext, v jakém k dané události došlo.
Událost z pražské školy, kde došlo ke konfliktu mezi učitelkou a žákem, ukazuje, jak důležité je urychleně posílit vzdělávání školních poradenských pracovníků, ale stejně tak i pedagogicko-psychologických poraden a středisek výchovné péče, a to v krizové intervenci, trauma-informovaném přístupu a deeskalačních technikách.
Je nutné, aby vznikaly týmy duševního zdraví pro děti, které školám a rodinám nabídnou odbornou pomoc. Je potřeba urychleně vypracovat jasnou metodiku pro školní poradenské pracovníky a učitele, jak pracovat s dětmi - ať už z válečných oblastí, tak ale i s dětmi, které pocházejí z jinak náročných podmínek.
Jsem připravena expertně spolupracovat a propojit ministerstvo školství, ministerstvo práce a sociálních věcí, Národní ústav duševního zdraví a kapacity nevládního sektoru, abychom společně připravili jasný plán opatření, která budou reagovat na dlouhodobě zanedbaná témata a budou nasedat na moderní poznatky o dětském duševním zdraví.
V souvislosti s výše zmíněnou událostí jsem obratem kontaktovala odborné společnosti, které nabízejí dané škole i jejímu zřizovateli pomoc nastalou situaci řešit.