Hlavní obsah
Názory a úvahy

Bartoš pokazil, co se dalo. Měl by za nekvalitní práci odstoupit, ne se vymlouvat

Foto: Legendární medvěd

Pokud není ministr bábovka, tak by měl vyvodit ze svého selhání odpovědnost.

Kritika nového stavebního digitálního řízení prosazeného ministrem Ivanem Bartošem.

Článek

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš z Pirátské strany přišel s návrhem na digitalizaci stavebního řízení. Tento krok měl ambiciózní cíl zefektivnit procesy kolem stavebních povolení, zjednodušit jejich průběh a zároveň urychlit celý systém, který je v Česku proslulý svou složitostí a zdlouhavostí. Nepovedlo se.

Bohužel, jak se jasně ukazuje, snaha přinést změnu do jednoho z nejsložitějších procesů veřejné správy narazila na řadu problémů a vyvolává značné kontroverze.

Jedním z hlavních problémů je, že nově zavedený digitální systém nefunguje tak, jak by měl. Kritizují ho nejen opoziční politici, ale hlavně odborníci z praxe, kteří s ním pracují.

Mnozí odborníci a úředníci ze stavebních úřadů poukazují na to, že systém, místo aby zefektivnil celý proces, jej nevídaně komplikuje.

A v některých případech dokonce prodlužuje dobu potřebnou k vyřízení stavebního povolení. Nedostatečně připravená a implementovaná digitalizace má paradoxně za následek nárůst byrokratické zátěže, kdy úředníci i žadatelé musí bojovat s mnohými technickými problémy, které celý systém provázejí.

Navíc jsou zde kritici, kteří upozorňují, že digitalizace nemůže vyřešit problémy, které spočívají hluboko v samotném stavebním zákoně. A na které Bartoš a jeho tým nějak zapomněli.

Ačkoliv digitalizace slibuje zjednodušení administrativy, přetrvávající složitost legislativy a přílišná regulační zátěž jsou problémy, které technologie samotná nedokáže překonat. Výsledkem je, že i když by digitalizace mohla fungovat, byrokratická realita ji zpomaluje a znesnadňuje její efektivní fungování.

Co se týče reakce ministra Bartoše na kritiku, ten často připomíná, že jeho úřad zdědil mnoho neefektivních procesů z předchozích vlád, zejména z doby vlády Andreje Babiše. Ačkoliv je pravdou, že mnoho systémových problémů stavebního řízení sahá daleko do minulosti, nelze ignorovat, že Babišova vláda skončila již před více než třemi lety. Vymlouvat se tedy na dědictví předchozích vlád může být vnímáno jako nedostatečné přijetí odpovědnosti za současný stav. Koneckonců, tři roky jsou dostatečně dlouhou dobou na to, aby se dala realizovat kvalitní reforma, nebo přinejmenším začít s viditelnými změnami.

Vymlouvání se na předchůdce

Navíc bychom neměli zapomínat, že Piráti se dlouhodobě profilují jako strana moderních technologií a efektivního státního řízení. V tomto kontextu se zdá, že nový systém stavebního řízení namísto toho, aby prezentoval jejich sílu v digitálních inovacích, ukazuje spíše na opak - nedomyšlenost, nedostatečnou připravenost a zbrklost v prosazování změn bez důkladného testování a přípravy.

Celkově tedy nový digitální systém stavebního řízení, ač snad dobře myšlený, čelí vážným výzvám. (jak se moderně říká zádrhelům).

Místo toho, aby byl pro občany úlevou, přináší další komplikace. A vymlouvání se na minulost, zejména tři roky po konci vlády Andreje Babiše, nepůsobí jako přesvědčivý argument. Působí spíše jako snaha oddálit nevyhnutelné hodnocení vlastních selhání.

Sečteno - ministr Bartoš by se měl místo hledání viníků v minulosti soustředit na konstruktivní řešení problémů a převzít plnou odpovědnost za to, jaké reformy jeho resort přináší a jaký dopad mají na život občanů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz