Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Rodičovská sebeobrana proti mizerným učitelům: není učitelka jako učitelka

Foto: Jan Kopřiva / Unsplash

Mít dobrého učitele je zejména na prvním stupni základní školy velmi důležité. Právě tady se formuje vztah ke vzdělávání. Ale zároveň právě zde jsou děti proti nekvalitním učitelům nejvíce bezbranní. Špatný pedagog se může dopustit nevratných škod.

Článek

Když rodiče zjistí, že je učitel u jejich prvňáčka, druháčka nebo i starších dětí nekvalitní, není mnoho způsobů, jak věci vyřešit. Jednání ve škole mnohdy nepomáhá, protože takový učitel je velmi často arogantní a svou nekompetentnost si vůbec neuvědomuje nebo ji popírá. Ředitel školy se často pedagoga zastává, neboť „paní učitelka je velmi zkušená“ a „nikdo jiný s ní problémy nemá“. Hlavně to druhé je však často lež, jenže rodič k podobným informacím nemá přístup. O zbabělosti jiných rodičů se angažovat ani nemluvím, takže náš rodič je na celou nepříjemnou situaci sám. Dítě nechce do školy, pláče, jeho zdravotní stav se zhoršuje. Rodič znejistí: není na té neustále kritice učitelky nějaké zrnko pravdy? Doma se takto dítě nechová, ale možná v tom školním prostředí… Jenomže na vyšetření v pedagogicko - psychologické poradně se ukáže, že máte dítě, jako je každé druhé: na něco má talent, na něco ne, něco se mu daří výborně, v jiné věci potřebuje podporu. A právě pomoc a podporu žáček nedostává, ze školy prší špatné známky a poznámky, na rodiče se sype kritika. Nakonec nechcete takovému poškozování své dítě už dál vystavovat, a přestože přijde o kamarády a vás to stojí více času a složitější organizaci života, dítě přihlásíte do jiné školy. Stojí všechny ty komplikace za to?

Foto: Líný učitel

Část hodnocení

Rád bych vám ukázal něco, co stojí za zvážení. Jde o autentický případ přístupu dvou učitelek prvního stupně. Představte si, že vaše dítě má pět dní v týdnu celé dopoledne až do oběda v rukách učitelka, které o něm napsala do posudku toto: „Chlapec narušuje výuku různými zvuky, měl fyzické výpady vůči spolužačkám, narušuje práci spolužáků, vznikají konflikty mezi spolužáky, rušivá manipulace s předměty, vykřikování, agrese vůči spolužákům (výpady vůči spolužačkám), nevhodně komentuje výroky spolužáků, někdy se vysmívá, lhaní – nepřizná, udělá-li něco špatného, pokud žáka napadne fyzicky, považuje to za hru, práceschopnost je zhoršená, práce se musí připomínat, častěji kontrolovat, pozornost je snadno rozptýlitelná, pracuje jen pod přímým vedením, s básničkou od osmi řádků má problém, rád provokuje spolužáky i starší děti ve škole, byl často přesazován (i do poslední lavice)“ a tak dále, a tak dále.

Tento výtah bodů je ilustrací toho, že učitelka vlastně byla nespokojená se vším. Nedivíte se podle těchto jejích vět, že chlapec nosil samé špatné známky a poznámky. Ale vy víte, že takové vaše dítě není. Také je pro vás jako rodiče zajisté překvapení, že učitelka není schopna napsat o vašem dítěti nějaký pozitivní jev nebo ho za cokoliv byť jen malinko pochválit. Nemáte přece doma malého satana, ale normálního kluka. Napadne vás třeba: jak to, že podle této učitelky má problém „s básničkou od osmi řádků“, když v předešlém ročníku u jiné učitelky reprezentoval školu v recitaci s básní, která byla na celé dvě stránky? Řešení? Pryč od této „učitelky“, která si bezdůvodně zasedla na malé dítě! Má ho učit, ne psychicky ničit.

Foto: Líný učitel

Hodnocení z nové školy

V nové škole je vaše dítě šťastné. Žádné poznámky, zato jedniček a pochval je dost. Nová učitelka hodnotí stejného žáka takto: „Ze začátku byl plachý a tišší, jakmile se cítil ve třídě dobře a zvykl si, začal být komunikativní, aktivní v hodinách, nápomocný, velmi kamarádský k ostatním spolužákům. Je to srdečný a milý kluk, nebojí se říct svůj názor, má zdravý pohled na věc (dokáže se vcítit do druhého, když si danou situaci rozebereme), je vnímavým zvídavý a citlivý, dodržuje předem domluvená pravidla a vždy se s ním na čemkoliv domluvím. V hodinách je aktivní, snaživý, spolupracuje ve skupinách i samostatně, komunikativní, při projektových hodinách rád vyhledává a zpracovává informace a jeho projekty jsou vždy pěkně a pečlivě vypracované. Ve třídě zapadl a líbí se mu v ní, daří se mu a spolužáci ho mají moc rádi.

Jak to, že dítě, které se v jedné škole prý druhým vysmívá a provokuje, ve druhé je kamarádské a spolužáci ho mají moc rádi? Jak je možné, že v jedné škole prý byla u žáka agrese, napadal žáka fyzicky a práceschopnost byla zhodnocena jako zhoršená, zato ve druhé je ten samý žák nápomocný, srdečný a milý a projekty jsou pěkně a pečlivě vypracované? To je rozdíl mezi mizerným a kvalitním pedagogem, mezi špatnou a dobrou školou, mezi lhářkou a férovou učitelkou, mezi šikanou od učitele a podporou žáka. Myslím, že je jasné, jakou učitelku by měl mít každý žák a jaká z nich do školy k dětem nepatří. U dobré učitelky každé dítě rozkvete, protože její výuka podporuje silné stránky žáků a netrestá chyby, které jsou normální součástí každé práce. Vidí každého žáka optimisticky, chová se k němu s respektem, buduje dobré vztahy, vytváří dobré klima.

Každý rodič by si měl uvědomit, že malí školáci často nejsou kritičtí vůči dospělým, nedokáží si v jejich chování představit zlý úmysl a někdy se adaptují (nebo se o to pokoušejí) dokonce i na šikanu ze strany učitele. Hledají vinu v sobě a trápí se, protože nejsou na lži a křivárny ze strany dospělých zvyklí. Odnáší to pak jejich psychické, ale i fyzické zdraví. Proto právě rodiče musí střežit to, co se děje ve škole a v případě nutnosti zasáhnout. Najít kvalitní učitelku a zbavit se té mizerné stojí za to. Za co by se měl rodič brát, když na za své vlastní dítě?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz