Článek
Večírky pro zaměstnance (nejen školy) mohou být dobrá příležitost posílit vzájemné vztahy, zvláště když je u nich společná činnost: bowling, fitness, různé zábavné soutěže a podobně. Nestává se, aby o takové akci informovala média, ale zde je to oprávněné. To, co vzbudilo pozornost, je gigantický účet za tento večírek a také jeho obsah. Posuďte sami: 309 tisíc korun za celou akci, která zahrnovala welcome drink za 132 korun, tříchodové menu za 1139 korun a k tomu nápoje (alko i nealko) v ceně 603 korun na osobu. Mimo to dala škola ještě téměř 81 tisíc korun za doprovodný program – v tom byla kartářka za 7700 korun, dvě taneční vystoupení gejš v ceně 35 tisíc korun nebo malování hennou a 12 400 korun za 10 vodních dýmek.
Zřizovatelé / zastupitelé jsou ohromeni a zděšeni. Já ostatně taky: tou neuvěřitelnou pitomostí ze strany školy. Vysvětlím dále. Samozřejmě se našly hlasy, které to celé omlouvají. Například jistá, konstantně ne příliš chytrá blogerka se hnedle ptá: „Je tedy ještě, prosím, v pořádku pozvat si třeba do školní jídelny na večírek rockovou kapelu a poprosit školní kuchařky o guláš? Nebo je ještě v pořádku udělat si školní večírek na baru, ale místo břišních tanečnic nechat rozvlnit boky děvčice v krojích? Nebo je ještě snesitelné pro veřejnost a naše regionální politiky, když si učitelé objednají DJ a budou do rána trsat a popíjet Martini? A nebo je tohle všechno už přes čáru a mají si ve sborovně udělat pár jednohubek, dát si malinovku a po desáté frčet domů?“ Její strategie vytáhnout z paty vymyšlené blbosti, nakupit je a pak je vesele vyvrátit jen ukazuje, že vůbec nepochopila podstatu problému. Jde totiž o ztrátu soudnosti hlavně ve třech oblastech.
První oblast je veřejné mínění. Vymyslet opulentní žranici, nechat si ji proplatit zastupiteli několik dní po tom, co učitelé stávkovali za větší prostředky do škol, to je nehoráznost. Je úplně jedno, zda byl nebo nebyl porušen zákon, to je v oblasti veřejného mínění vedlejší. I když škola nevěděla, že se takhle bude prezentovat celé české veřejnosti, muselo jí být jasné, že se tohle dozvědí rodiče jejich dětí, že to budou řešit zastupitelé. Nemají v sobě hodnotový žebříček, zdravý rozum? Je jim úplně jedno, co si kdo myslí, je jejich arogance tak velká, že na nic podobného nedbají?
Druhá oblast je školská politika. Nyní probíhají vyjednávání o financích, kde je ve hře právě i FKSP. Ten se má podstatně snižovat – snad i o polovinu. Já si nedovedu představit žádného politika, který by v těchto dnech slyšel FKSP a hned se mu nevybavily gejšy a vodní dýmky z toho učitelského večírku. „Držme za jeden provaz, milí učitelé, ale jen co prožereme a propijeme všechny ty prachy, co nám dali na kultůru“, řekli si asi na té škole ti dobří lidé. Důsledky však viditelně neřešili.
Třetí a nejdůležitější oblast je vzdělávací. Součástí vzdělání je totiž finanční gramotnost, což je téma, které by škola měla učit děti. Také zdravý životní styl je učebním tématem. Jak to souvisí? Škola využila na večírek fond kulturních a sportovních potřeb. Z FKSP je podle vyhlášky č.114/2002 Sb možné čerpat peníze například na brýle, vitamíny, dentální hygienu a zubní prevenci, očkování, na pracovní oděv a obuv, vybavení pro sport, na knihy, z FKSP lze půjčit zaměstnanci na pořízení bydlení, na rekreaci či lázně a podobně. Neustále jsme zasypáváni výzkumy, jak učitelé zdravotně a psychicky chátrají. Stále se ozývají – oprávněné! – hlasy, jak je to povolání náročné. A tady máme školu, která celou třetinu ročního fondu prožere za jeden večer místo toho, aby si učitelé dlouhodobě zajistili vitamíny, zdravotní péči, lázně i další věci a podpořili tak své psychické a fyzické zdraví. Jak tohle vypadá z hlediska finanční gramotnosti? Jak chytří jsou učitelé, kteří místo investice do své budoucnosti dají přednost jednorázovému požitku? Jak legitimní je, aby tihle lidé učili děti téma „péče o zdraví“? Nejhorším znakem pokrytectví je kázat vodu a pít víno.
Existuje důvod, proč školy dělají večírky s mnohem menším rozpočtem, kde je učitelům placeno jen rozumné menu a jeden nealkoholický nápoj. Existuje důvod, proč jsou pro tyto večírky využívány služby středních škol z oblasti stravování. Existuje důvod, proč se učitelé společně před vánoci sejdou i bez toho, aby to zatížilo školní rozpočet. Tím důvodem je hlava, které to myslí. To, že na dané škole mají v myšlení rezervy, ukazuje ostatně i účast kartářky na jejich hostině. Učitelé by nyní neměli obhajovat nepřijatelné, ale naopak: měli by jasně deklarovat, že podobné nesmyslné excesy se jich netýkají a s nedostatkem soudnosti této školy nemají nic společného. Neměli by psát hystericky na diskuzích: „Další kopnutí do učitelů!“, ale přiznat, že sami učitelé se nyní střelili do vlastní nohy.