Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Montessori pedagogika je způsob, jak z výchovy dělat něco extra složitého

Foto: Freepik

Montessori pedagogika není nic unikátního. Tenhle trend doma jistě také uplatňujete, jenom to nenazýváte tak honosným názvem.

Článek

Co je to Montessori pedagogika? Koncept, který vychází z myšlenek italské lékařky Marie Montessori. Ta zastávala názor, že děti chtějí poznávat svět a učit se samy od sebe. Z této životní filozofie následně vzniklo hlavní motto tohoto směru. Pomoz mi, abych to dokázal sám.

Základem Montessori pedagogiky jsou čtyři pilíře. Je to vzájemný respekt, svoboda a zodpovědnost, respektování potřeb dítěte a podnětné prostředí. Už tyhle pilíře se snaží navodit dojem, že je Montessori pedagogika něčím unikátním, netradičním, originálním. Ale když si každý pilíř do detailu rozebereme, zjistíme, že na celém konceptu není nic unikátního. Snad jen název a snaha některých, na tom hezky vydělávat.

Vzájemný respekt

To je snad základ úplně normální výchovy. Dítě respektuje mě, já respektuji dítě. Jediné, co je důležité, je nalezení oné hranice. Takové, abychom nebyli přehnaná autorita, a zároveň aby nám dítě takzvaně neskákalo po hlavě. Když rodič tu správnou hranici najde, je to ideální stav. Někomu se to povede hned, jiný ji nenajde za celý svůj život.

Svoboda a zodpovědnost

Druhý pilíř vlastně není nic jiného než princip něco za něco. Ten se ve výchově uplatňuje snad v každé rodině. Třeba tím, že dítě necháme chvíli si pohrát výměnou za to, že poté půjde do pyžama a spát. Svoboda a zodpovědnost je základním principem úplně normální výchovy. Jde o běžný výměnný obchod, kdy dítěti něco dovolíme (dáme mu svobodu) výměnou za to, že vyhoví našim požadavkům (bude zodpovědné). A je úplně jedno, jestli jde o příklad s pyžamem, nebo úklid pokoje a vynesení odpadků u teenagera, kterému po splnění jeho povinností dáme svobodu.

Respektování potřeb dítěte

Už z principu je každý rodič rád, když dítě má nějaké své potřeby. Pod nimi si nemusíme představovat nic unikátního. Chce si na hřišti jít hrát na písek, tak ho necháme. Neznám rodiče, který by nebyl rád, že si jeho dítko samo hraje a on si může na pár desítek minut vydechnout. Ano, přesně to, že necháte svého potomka, ať si sám hraje, je respektování jeho potřeb. To jste nevěděli, co?

Podnětné prostředí

Ani ty největší sociální případy nevychovávají děti mezi čtyřmi prázdnými stěnami. I tam mají děti nějaké ty hračky. A právě věci, se kterými si děti mohou hrát, je ono podnětné prostředí. Takže to, co každému normálnímu rodiči přijde jako naprosto samozřejmá věc, je v Montessori pedagogice důležitý čtvrtý pilíř.

Buďme dobrými rodiči

Dobrým rodičem lze být i bez toho, abychom utráceli za různé knihy, příručky, kurzy nebo školení. Zvláště, když se na nich nakonec dozvíme, že základem těch unikátních trendů je jenom to, že dáme dítěti trochu prostoru, necháme ho si hrát a z naší strany zajistíme, aby mělo s čím. A to je celé.

Anketa

Preferujete koncept Montessori pedagogiky?
Ano, je základ mojí výchovy
4,2 %
Ano, beru si z něho to nejdůležitější
7 %
Ne, vychovávám dle svého uvážení
81,4 %
Ne, nejsem zastánce moderních trendů
7,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1192 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz