Článek
Co je to Montessori pedagogika? Koncept, který vychází z myšlenek italské lékařky Marie Montessori. Ta zastávala názor, že děti chtějí poznávat svět a učit se samy od sebe. Z této životní filozofie následně vzniklo hlavní motto tohoto směru. Pomoz mi, abych to dokázal sám.
Základem Montessori pedagogiky jsou čtyři pilíře. Je to vzájemný respekt, svoboda a zodpovědnost, respektování potřeb dítěte a podnětné prostředí. Už tyhle pilíře se snaží navodit dojem, že je Montessori pedagogika něčím unikátním, netradičním, originálním. Ale když si každý pilíř do detailu rozebereme, zjistíme, že na celém konceptu není nic unikátního. Snad jen název a snaha některých, na tom hezky vydělávat.
Vzájemný respekt
To je snad základ úplně normální výchovy. Dítě respektuje mě, já respektuji dítě. Jediné, co je důležité, je nalezení oné hranice. Takové, abychom nebyli přehnaná autorita, a zároveň aby nám dítě takzvaně neskákalo po hlavě. Když rodič tu správnou hranici najde, je to ideální stav. Někomu se to povede hned, jiný ji nenajde za celý svůj život.
Svoboda a zodpovědnost
Druhý pilíř vlastně není nic jiného než princip něco za něco. Ten se ve výchově uplatňuje snad v každé rodině. Třeba tím, že dítě necháme chvíli si pohrát výměnou za to, že poté půjde do pyžama a spát. Svoboda a zodpovědnost je základním principem úplně normální výchovy. Jde o běžný výměnný obchod, kdy dítěti něco dovolíme (dáme mu svobodu) výměnou za to, že vyhoví našim požadavkům (bude zodpovědné). A je úplně jedno, jestli jde o příklad s pyžamem, nebo úklid pokoje a vynesení odpadků u teenagera, kterému po splnění jeho povinností dáme svobodu.
Respektování potřeb dítěte
Už z principu je každý rodič rád, když dítě má nějaké své potřeby. Pod nimi si nemusíme představovat nic unikátního. Chce si na hřišti jít hrát na písek, tak ho necháme. Neznám rodiče, který by nebyl rád, že si jeho dítko samo hraje a on si může na pár desítek minut vydechnout. Ano, přesně to, že necháte svého potomka, ať si sám hraje, je respektování jeho potřeb. To jste nevěděli, co?
Podnětné prostředí
Ani ty největší sociální případy nevychovávají děti mezi čtyřmi prázdnými stěnami. I tam mají děti nějaké ty hračky. A právě věci, se kterými si děti mohou hrát, je ono podnětné prostředí. Takže to, co každému normálnímu rodiči přijde jako naprosto samozřejmá věc, je v Montessori pedagogice důležitý čtvrtý pilíř.
Buďme dobrými rodiči
Dobrým rodičem lze být i bez toho, abychom utráceli za různé knihy, příručky, kurzy nebo školení. Zvláště, když se na nich nakonec dozvíme, že základem těch unikátních trendů je jenom to, že dáme dítěti trochu prostoru, necháme ho si hrát a z naší strany zajistíme, aby mělo s čím. A to je celé.