Hlavní obsah
Názory a úvahy

Osmiletá gymnázia v Česku: šance pro nadané, nebo jen elitářský přežitek?

Foto: Ilustrační foto: Matouš Děs/DALL-E 3

Osmiletá gymnázia lákají na kvalitu a prestiž, ale zároveň vzbuzují otázku: nejsou spíše symbolem elitářství, které už od dětství rozděluje děti na vyvolené a ty ostatní?

Článek

Elita od dětství

Osmiletá gymnázia byla po roce 1989 chápána jako symbol svobody a návratu k tradici. Představovala cestu pro nadané děti, které měly možnost rozvíjet svůj talent v prostředí více motivujícím než klasická základní škola. Rodiče, kteří chtěli pro své dítě to nejlepší, sahali po této variantě, často za cenu mnoha příprav a doučování. Už od páté třídy se ale začala vytvářet nerovnost – ti, kteří měli zázemí a podporu, nastoupili na prestižní školu. Ostatní zůstali v základním vzdělávání, často s pocitem, že zůstali „ti slabší“.

Rozdělená společnost už v lavicích

Zastánci osmiletých gymnázií hovoří o podpoře talentu. Jenže skutečnost je často jiná. Zkoušky na tyto školy se nestávají jen měřítkem schopností dítěte, ale spíše odrazem toho, kolik času a prostředků rodiče investují do přípravy. Mnohé rodiny platí drahé přípravné kurzy, najímají učitele a vytvářejí prostředí, kde je přijetí na gymnázium téměř jisté. Děti, jejichž rodiče takové možnosti nemají, se ocitají na druhé koleji. Už ve věku deseti let se tak začíná rozhodovat o budoucnosti, která by měla být v rukou dětí, ne jejich sociálního zázemí.

Příběh prestiže

Není náhodou, že osmiletá gymnázia se nacházejí především ve městech a jejich dobrá pověst se stává předmětem soutěže mezi rodiči. Přijetí na gymnázium je vnímáno jako důkaz úspěchu, zatímco zůstat na základní škole může být považováno za neúspěch. To vytváří tlak nejen na děti, ale i na učitele základních škol, kteří se často potýkají s odlivem těch nejschopnějších žáků. Zbylé třídy pak mohou působit méně motivovaně a rozdíly se dál prohlubují. Místo podpory celého systému se posiluje elitářství a soutěž o to, kdo se dostane do „vyvoleného klubu“.

Kdo opravdu těží?

Zastánci tvrdí, že osmiletá gymnázia dávají prostor dětem s mimořádným talentem. Ale opravdu? Kolik z přijatých dětí je skutečně výjimečně nadaných a kolik jich pouze mělo rodiče, kteří se postarali o kvalitní přípravu? A naopak – kolik dětí s přirozeným talentem nikdy nedostalo šanci, protože neměly možnost navštěvovat kurzy? Tento systém tak nevytváří jen prostor pro růst schopných, ale zároveň podkopává spravedlnost. Vzdělávání se stává otázkou financí a známostí, nikoli jen schopností.

Vítězové a poražení

Osmiletá gymnázia mají své absolventy, kteří jsou na ně hrdí a vnímají je jako pevný základ své kariéry. Ale za tímto úspěchem stojí i množství těch, kdo byli odmítnuti, a ještě víc těch, kdo se ani nepokusili přihlásit. V zemi, která by měla usilovat o rovnost šancí, je to systém, který už od dětství dělí děti na dvě kategorie. To není jen otázka vzdělávání, ale i společenské spravedlnosti. Pokud nechceme, aby se rozdíly dál prohlubovaly, měli bychom se ptát, zda takové elitářské struktury mají v moderním školství své místo.

Kam dál?

Otázka osmiletých gymnázií není jen akademickou debatou. Dotýká se tisíců rodin a ovlivňuje atmosféru ve společnosti. Budeme-li i nadále podporovat systém, kde se už desetileté děti třídí na ty „lepší“ a „horší“, těžko můžeme mluvit o rovných příležitostech. Mnozí odborníci upozorňují, že skutečný talent se projevuje později a že místo brzkého výběru by měla být podpora v základních školách taková, aby každý měl možnost rozvíjet své schopnosti. Elitářství ve vzdělávání nevede k vyšší kvalitě, ale k větším rozdílům.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz