Článek
Autorem textu je Matěj Bulant - garant tématu revize RVP v Národním pedagogickém institutu.
Ve veřejné debatě se často objevuje obava, že nové RVP snižují počet hodin některých předmětů, což by mohlo vést k propouštění učitelů. Odpověď je jednoduchá: není to pravda.
Proč nové RVP nesnižují hodinové dotace?
Nové RVP neobsahují předepsané hodinové dotace pro jednotlivé předměty. Školy si mohou samy rozhodnout, kolik času věnují konkrétním oblastem vzdělávání. Tento přístup poskytuje školám svobodu a flexibilitu při plánování výuky.
Dříve rámcový učební plán pevně určoval počet hodin každého předmětu v každém ročníku. Nyní se tento systém mění. Nové RVP stanovují pouze celkovou časovou dotaci pro společný základ – zvlášť pro 1. a 2. stupeň. O tom, jak tyto hodiny rozdělí mezi jednotlivé předměty, rozhoduje každá škola sama.
Jak to funguje v praxi?
Školy mají možnost:
- učit jednotlivé oblasti průběžně ve všech ročnících,
- intenzivněji v několika ročnících,
- nebo dokonce soustředit výuku některých témat do jediného ročníku.
Tento nový přístup podporuje:
- integrovanou výuku v rámci vzdělávacích oblastí,
- projektovou výuku, která propojuje různé obory,
- flexibilní plánování, které zohledňuje potřeby žáků i specifika školy.
Kromě povinné časové dotace pro společný základ mají školy k dispozici také disponibilní časovou dotaci, kterou mohou využít na rozšíření výuky, volitelné předměty nebo další vzdělávací aktivity.
Pro základní vzdělávání je celkový rozsah hodin závazně stanoven na 118 hodin na 1. stupni a 122 hodin na 2. stupni.
Proč změna přichází?
Hlavním cílem nové podoby RVP je podpořit modernější přístup k výuce:
- Základem je rozvoj tzv. očekávaných výsledků učení (OVU), nikoliv pevně dané předměty a počty hodin.
- Školy mohou vytvářet vlastní vzdělávací programy, které více odpovídají jejich zaměření, potřebám žáků a dovednostem učitelů.
- Reforma přispívá k rozvoji kompetencí žáků, podporuje jejich kreativitu a připravuje je na výzvy 21. století.
Z čeho mohou obavy pramenit?
Mnoho obav vyvolávají modelové školní vzdělávací programy (modelové ŠVP). Tyto dokumenty však nejsou závazné – slouží pouze jako inspirace, jak by mohlo rozvržení výuky vypadat. Školy si je mohou upravit nebo vytvořit zcela vlastní plán, který bude odpovídat jejich potřebám.
Závěrem
Nové RVP nepředstavují hrozbu, ale příležitost. Umožňují školám flexibilitu a pedagogům svobodu podílet se na tvorbě vzdělávacího programu. Klíčem k úspěchu je spolupráce uvnitř škol a otevřenost k inovacím.
Chcete se o revizích RVP dozvědět víc?
Podívejte se na náš web k Modernizaci českého školství: https://rozcestnik.rvp.cz/
Informace o autorovi textu:
Matěj Bulant
Absolvoval Pedagogickou fakultu UJEP v Ústí nad Labem a Filozofickou fakultu UK. Působil jako manažer několika projektů v oblasti vzdělávání. V NPI zastával funkci ředitele Odboru kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání. Od srpna 2023 je garantem tématu revize a koordinuje revizi RVP pro všechny stupně vzdělávání.