Článek
Titulek by mohl přitáhnout pozornost jedinců, kteří mají ke kartám pozitivní přístup, ať již patří mezi aktivní hráče, nebo hraní karet rádi sledují, povídají si o nich a spekulují. Jenže jak víme, kibicování se leckomu nelíbí, že? Navíc existuje známá lidová zkušenost - „není všechno zlato, co se třpytí“. Proto se můžeme takřka spolehnout na tezi, že by se ohledně nadpisu mohlo jednat také o jiné věci. Tak se sem podívejme.
Navštívíme školní prostředí, které se ukazuje být takřka nevyčerpatelným zdrojem různých poznatků a dějů. Když se podíváme do třídy, v níž se avizovaná žákyně nachází, na pověstný první pohled nemusíme nic zásadního vidět. Pro pochopení by nám pomohlo, kdybychom měli příležitost ji sledovat po delší dobu. Jako první potenciálního pozorovatele zaujme nadhmotná postava dívky. Není katastrofální, avšak zřejmost jí nikdo neodpárá.
Nyní zaměříme pohled na jinou položku, která by měla tvořit hlavní element, nicméně nemusí být hned patrný - ve vzdělávání není nijak dobrá. Kdyby mělo zaznít hodnocení podle skutečnosti, museli bychom sdělit a napsat, že je velmi slabá. Školní pohled - někdy sotva dostatečná. Důležitým dodatkem je, že přišla z Ukrajiny. Nevíme přesně, jak mimořádné podmínky byly přítomny jejímu dětství. Kdo stojí opodál, nemůže a ani není schopen spravedlivě posoudit, v čem se dříve pohybovala, v čem vyrostla a také jaká budoucnost ji čeká.
Její paní učitelka nemá čas na detailní zkoumání její situace. Má přes dvacet pět dětí. Ví, že pokud se někdo ozve na její podněty, zprávy a požadavky, pokaždé se jedná o matku dívky. Povrchně usuzuje, že kráčí o samoživitelku. Protože se v éteru pohybuje nadměrně mnoho zpráv o osobách z výše zmíněné velké země, nestačí sledovat všechny záležitosti a okolnosti, a tak neví, zda a kolik finančních prostředků pobírá. Podle vnějších ukazatelů se zatím matka a dcera jako rodina nepropadly. Bokem došla zpráva, že matka bude mít miminko. Má se vyučující starat? Má vyvinout více úsilí a poskytnout širší pomoc? Byla by vítána a oceněna? Nebo by se na ni dívali jako na narušitelku jejich osobních, rodinných a pracovních dějství a algoritmů? Neví. Doba je rychlá a navíc komplikovaná. Cítí, že by více pomoci měla, ale…
Dívka se špatnými kartami však ještě nevytáhla všechny trumfy. Ani další si nezaslouží pozitivní náhled. I přes pobyt v rozsahu řady měsíců marně ve třídě hledá někoho, koho by mohla označit za kamaráda či kamarádku. Protože nezvládla český jazyk, ba ani se o jeho aktivní užívání ani moc nesnaží, přirozeně chybí pouto a témata. O čem si mají povídat? Ke všemu zmíněnému má handicap v podobě relativně nesympatického výrazu v obličeji. Leckdo si neuvědomuje, jak na lidi působí, a tak svou osobní konstelaci a vzhled neřeší. Možná by měl. Kdyby se cizí dívka více snažila ohledně jazyka a vstřícnosti, zajisté by se ocitla v lepší pozici. Zde platí, že rozhodně by měla usilovat o lepší kvalitu sociálních a komunikačních dovedností. Ale kdo jí onu zprávu předá? A jakým způsobem by se tak mělo stát?
Těžko sdělit, jestli tu roli hraje právě její nadhmotnost. Během hodiny Tv je vyloženě slabá, ale děti od paní učitelky dostaly jasnou instrukci, že se nebudou nikomu posmívat. Každý nemůže umět všechno! Všem se občas něco nepovede. Je si vědoma drobné manipulace, neboť ukrajinské děvče neumí takřka nic. Hledá u ní klady, ale nenachází. Snad jedině, že nevyrušuje. Během vyučování zpravidla jen pasivně sedí jako pěna, občas se snaží vnímat, ale přehled, co se učí, nemá. Učitelka ji „raději“ už nevyvolává, nic se neposune a nezmění, jen se zdržuje běh výuky ve třídě. Ví, že musí ještě nějakou řádku měsíců vydržet, než ji pošle dále. Má z procesu podivný pocit, trápí ji vina a nejasnosti. Sice ji posune, ale co řeknou kolegyně výše? Jenže ona nesmí propadnout! Také silná karta!
Odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinsky-zak-na-cele-tlupy-101365
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zviratko-z-ukrajiny-115425
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinske-deti-a-konec-hajeni-90305
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-blizsi-pohled-na-ukrajinske-deti-a-mozna-cesta-ven-90683
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jsou-stiznosti-na-ukrajinske-deti-ve-skole-opravnene-190593
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdo-jiz-zaslechl-pochvalu-na-ukrajinske-deti-190980
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-muj-syn-nebude-sedet-s-ukrajincem-147397
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-moje-dite-nebude-sedet-s-ukrajincem-a-jeste-s-h-a-s-j-a-take-s-t-147710
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-ukrajinsky-zak-zmeni-tridu-153429
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinsky-zak-uz-zmenil-tridu-153740
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinske-deti-a-jejich-vysvedceni-a-co-dale-163273
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-zaci-cizinci-odvdecuji-za-peci-ceskeho-statu-138452
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mnozi-z-cizincu-zmizi-a-ani-nepodekuji-138638




