Článek
Kráčí o otázku, kterou si klade mnoho žen, slečen a dívek. Navíc nejde o jedinou. Na počátku se tak ovšem neptají. Vidí svého oblíbence, ba dokonce ho považují za nejlepšího a vyvoleného. Bezchybného. Není divu, vždyť má oči jenom pro něj a čas tráví obvykle pouze s ním a ne s jinými vrstevníky. Od nich se částečně odpoutala, aby se mohla věnovat hlavně své lásce.
Jenže jak víme, čas postupuje a fáze zamilovanosti se postupně rozplývá. Doposud velmi růžové barvy začínají poněkud blednout a vynořují se nějaké neznámé kontury. Jako když dost opadne voda. Část z nich drobně ruší dosavadní obrázek. Nebo i více. Mezi impulzy a podněty patří, že dívka zahlédne svého partnera v jiné situaci než do dneška. Jistě upoutá její pozornost, že před chlapci a uprostřed nich se chová jinak než v její přítomnosti. Může se například jednat o používání neslušných slov, silácké řeči a předvádění, chvástání, pokřikování, nechutné poznámky, často na adresu ženského pohlaví ad.
Leckdy kráčí docela o překvapení až šok a o náraz na novou skutečnost. Dívka sama neví, jak se má zachovat. Dělat že nic neslyšela? Vše přejít mlčením? Chápavě se usmát? Nevyrábět z komára velblouda? Dokonce ho pochválit? Snažit se bočně získávat další informace? Zajisté se nabízejí i jiné cesty a možnosti. Ale co se stane později? Má svého chlapce pořádně vyzpovídat? Jistě nebude vnímat jako příjemné, když se ocitne u výslechu. Nicméně by se měl snažit ji pochopit, neboť ona se chce více dozvědět. Třeba aby věděla, jestli má cenu s ním nadále udržovat vztah. Platí, co se prozatím mezi nimi řeklo a odehrálo? Co kdyby dříve nebo později došla k závěru, že ho asi nezná a vlastně chodí s někým jiným?
Podnětnou verzí k uvažování je, pokud ho ona spatřila tzv. v jiném světle, zatímco on o ničem neví. Nespatřil ji, když ho pozorovala! Pak je předpoklad, že se v ony chvíle choval přirozeně. Do hlavy ženy a slečny se neodbytně vkrádá myšlenka - před ní se chová nepřirozeně? Strojeně? Účelově? Co si ne/má myslet? A proč? K čemu současné projevy a elementy vedou? Co by asi tak mohla od budoucnosti očekávat? Rovněž se nabízí užitečné téma - komu by se mohla a měla svěřit? Existuje vůbec někdo, kdo by ji mohl pochopit? A pomoci? Vždy si myslela, jak je chytrá, zkušená a jak se vyzná, ale poznenáhlu se dostává do uspořádání, ve kterých nemá jistotu. Cítí, že co dříve fungovalo, nyní nějak nefunguje a neposlouchá. Mj. zjišťuje, že se nemůže spolehnout na jakýsi automatický vývoj, což se vše sčítá, častěji násobí a zvyšuje její citlivost a také dojem její osobní nepřipravenosti na život.
Kromě ústřední a již zmíněné si pokládá další dotazy. Jestliže v přítomnosti jiných osob vystupuje odlišně, jaký opravdu je? Komu ukazuje svou pravou tvář? Jí? Jim? O kom a o čem spolu chlapci a mladí muži hovoří? O ní? V jakém duchu a směru? Jde jen o povrchní řečičky? Odraz opravdových hodnot? Měla by se něčeho a někoho obávat? Lže jim? Anebo jí? Co se v příštích dnech, týdnech a měsících ne/změní? Co dělá s jinými muži, pokud ho ona nevidí, a navíc je dost daleko? Kolik a co jim vykládá a co svými slovy a větami sleduje? Předvádí jim a jí pouze svou každodenní podobu? Mohlo by se mluvit o jeho slupce? Co se pod ní nachází? Kolik má různých vrstev, chodeb, zákoutí, křižovatek a děr? A jak vypadají? Leckdy ji napadne, že vlastně vůbec neví, s kým se setkává a komu, jak se mezi lidmi říká, nabízí své srdce. Má ji vůbec rád? Jak by poznala pravý stav věcí? A chce ho poznat? Nebude lepší žít v nevědomosti? Ano, v řadě případů běží o lehčí a výhodnější druh pobytu ve vlastním životě. Přemýšlení bolí a nejobtížnější je práce na sobě sama…
Několik odkazů, které s tématem souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-rodice-a-jejich-poselstvi-37767
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-po-kom-dite-je-38044
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-povesti-cloveka-a-take-ditete-38375
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dalsi-vlivy-na-povest-cloveka-a-ditete-38571
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-rodice-a-stiznosti-na-deti-38754
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdo-koho-muze-co-naucit-38996
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-deti-neposlouchaji-39196
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prilis-prisne-divadlo-39399