Hlavní obsah
Nakupování

Kolik času by se mělo věnovat obtížným zákazníkům a zákaznicím

Foto: Patocka Otakar - Časopis Vlasta

Ať již je prodáváno jídlo v jakékoli podobě, textil, drogerie apod., poměrně často se najdou lidé, kteří se blíží pojetí a podobě obtížných zákazníků a zákaznic. Pro personál jde o těžkou věc.

V českých a moravských prodejnách se objevují často. Vyprávění mě hned zaujalo. Do prostor obchodu vešla paní, kterou obsluha dobře zná. Přichází často, nicméně označit ji jako zákaznici by bylo nepřesné a i troufalé.

Článek

Jde o docela aktuální otázku. V českých a moravských prodejnách se objevují často. Netvrdím, že ve všech a že musí jít o každodenní jev. Taková statistika možná ani neexistuje.

Stalo se nedávno. Myslím, že nepůjde o úplně ojedinělý případ. Vyprávění mě hned zaujalo. Jeho autorkou je paní, která již pár let prodává. Opravdu prodává. Chci, aby bylo registrováno, že se neřadí mezi doplňovačky zboží a skoro mechanicky pracující pokladní v obchodním řetězci. Obsah její práce jsem zdůraznil z důvodu, že se musí jinak starat než ony. Být lépe připravena, vlastnit detailní přehled, vybavena po komunikační stránce, překypovat kladnými osobními vlastnostmi atd.

Co se vlastně odehrálo? Do prostor obchodu vešla paní, kterou zdejší obsluha poměrně dobře zná. Přichází sem docela často, nicméně označit ji jako zákaznici by bylo dost nepřesné a zřejmě i troufalé. Počíná si tak, že přijde, prohlíží si zboží, obvykle nahlas komentuje jeho kvalitu, barvu, vzhled a samozřejmě cenu. Zpravidla nic nekoupí a přibližně za čtvrt hodiny odchází. Prozatím ponecháme bez vyjádření a hodnocení, co dělá a je-li její počínání vhodné. Jistě, máme přece známou a platnou životní tezi - „náš zákazník - náš pán“. V oné prodejně ji dodržují. Jenže někdy se děje se skřípěním zubů, poněvadž paní svými výroky ovlivňuje ostatní příchozí. Namátkou jde o větičky jako „tohle snad není hezké, ne?“, „jak tohle vůbec můžete prodávat?“, „taková cena, to jste se snad zbláznili, ne?“ apod. Ano, s nejvyšší pravděpodobností se stává nevítanou zátěží pro nervový systém obsluhujícího personálu.

Nedávno se však uspořádání změnilo. Paní postupovala jinak. Že by se na obzoru objevila změna? Copak se děje? Přehodnotila své přístupy? Citlivost obsluhy se aktivovala. Zákaznice sháněla lodičky, myslí se boty. Výběr nebyl zásadně bohatý, avšak ani chudý. Ačkoli si vlivem svých předchozích kroků moc sympatií nezískala, prodavačka se jí aktivně věnovala. Paní ji zahrnovala dotazy, až z nich vyrobila sérii. Podstata byla, jestli si má koupit boty větší, v nichž bude trochu plavat, než lodičky akorát, jenže o polovinu dražší. Zdálo se, že kráčí o velké dilema. Vystupovala jako velmi nerozhodná. Chtěla mj. vědět, zda je správné si špičky něčím vycpat a která látka se nejvíce hodí.

Nakonec se rozhoupala a sáhla po levnější verzi. Chce ušetřit. Bez komentáře. Prodavačka si myslí své, ona v nich chodit nebude. Poté následovalo druhé překvapení, když si k botám chtěla pořídit kabát. A ještě se zmínila o klobouku a šále. Asi nebude nutné líčit všechny peripetie, které se protáhly na několik desítek minut. Nás by mohl zajímat závěr. Nakonec skutečně ke kupnímu aktu došlo, byť se z původního záměru zmenšil jen na polovinu. I tak paní docela zaperlila. Pak zaplatila a odešla.

Přesto či právě proto si obsluha oddechla. Tolik variant již dlouho nikdo nežádal. Jak se na sebe prodavačky podívaly, rády by si danou situaci probraly. Leč nezbyl čas. Bylo potřebné a nutné se věnovat dalším lidem. Snad u nich dosáhnou vyšší efektivnosti ve smyslu, že za podstatně kratší čas dosáhnou stejného či dokonce lepšího prodeje, než jaký se stal s výše popisovanou paní, která je spíše popichující návštěvnicí než standardní zákaznicí. Až po uzavření obchodu si její výjimečnou „akci“ rekapitulovaly a uvažovaly, jak bude vypadat její budoucí anabáze. Co jestli bude chtít „plovoucí“ lodičky vrátit? Měly by se duševně dopředu připravit?

Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-v-kolik-presne-se-zavira-obchod-aneb-abyste-se-z-toho-nepos-103462

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-v-kolik-presne-se-zavira-obchod-aneb-jina-zeme-jiny-mrav-104092

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-v-kolik-presne-se-zavira-zastavka-v-hospode-104505

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-stado-muflonu-v-lidlu-a-honba-za-slevou-104562

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tezky-zivot-prodavacky-21750

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jaka-je-priprava-na-obtizny-udel-prodavacky-21819

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-obtizny-udel-prodavacky-pokracuje-22205

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-na-prodavacky-a-zakazniky-jeste-ceka-22641

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-rozdil-mezi-prvnim-a-poslednim-zakaznikem-22800

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz