Článek
Tak jasné a otevřené hodnocení si před pár dny vysloužil jeden žák od svého pana učitele. Svoji hlášku nemyslel zle, pouze se mu zdálo poněkud nabubřelé jeho prohlášení a spíše konstatování, že se bude živit fotbalem jako profesionál.
Je třeba se podívat na fakta, byť ne vše se dá přesně změřit. Za prvé - není zapsán v žádnémsportovním oddíle. Za druhé - byl mu položen dotaz, jestli fotbal vůbec hraje. Nejdřív odpovídal „ne“, ale pak si vzpomněl, že už několikrát byl na vesnickém hřišti, kde si mezi sebou s kluky kopali do míče. Takže, jak uvedl, trochu hraje venku. Ale nejde o zápasy, jen si tak kopou mezi sebou. Žádná honička, pot a rudé tváře. Fajn, lepší verze než sedět a zírat na displej mobilního telefonu. Za třetí - zakrátko si vzpomněl, že ho fotbal trochu učí jeho spolužák. Ten prý do kroužku chodí! Prozatím nechme stranou, že onen fotbalový vyučující na kopanou nemá příhodnou postavu. Je o hlavu vyšší a poněkud zavalitý. Copak na hřišti asi předvede? Ale nebudeme ho hanět, nevíme, jak přesně stav mezi lajnami vypadá. A navíc můžeme souhlasit s názorem, že teoreticky se připravit není špatná cesta. Leccos jde poté prakticky o něco lépe. Ale není zde vztah nutnosti.
A rozhovor pokračoval. Poté se, jak titulek napovídá, do centra pozornosti dostalo břicho. Pan učitel na něj ukázal a naznačil mu, že by mu mohlo překážet. Fotbalista přece musí umět rychle běhat, mít výbornou fyzickou kondici atd. Prozatím mu zamlčel, že ani uvedené elementy a složky zdaleka nestačí. Za chvíli se na něj podíval ještě o něco pozorněji. Něco mu blesklo v hlavě. A vzápětí si vzpomněl. Vždyť má před sebou chlapce, který na hodinách Tv, které loni občas jako záskok vedl v jejich třídě, se nikdy moc nesnažil. Ba spíše ho musel upozorňovat a pobízet, aby udělal, co bylo v plánu. A ještě se řadil mezi nejpomalejší a nejméně šikovné.
Přes závěrem setkání mu dal vcelku jasné doporučení - pokud chce ve sportu něco dokázat, musel by hodně makat. Neboť co zatím předvedl, pokud vůbec mluví pravdu, je žalostně málo. Je třeba hodně běhat, posilovat, pořádně se zpotit a zadýchat, aby si tělo zvyklo na zvýšenou námahu. Teprve pak může pomýšlet, že by se přihlásil do nějakého oddílu. Následně se dotázal na jeho věk. Devět roků už má žák za sebou a jubileum se prý blíží. Pozor - slovo jubileum neuvedl, jde o můj přínos. Těžko bychom chtěli, aby ho dnešní děti znaly. V jejich „bohaté“ slovní zásobě se nenacházejí ani mnohem známější a „slabší“. Sem se ale podíváme jindy.
Zdá se, že jsme na konci. Jenže ještě zde máme určité překvapení, i když si nejsem jist, jde-li o správné slovo. Pan učitel se zarazil a ptal se sám sebe v duchu, jestli nebyl na kluka moc přísný a odměřený. Řekl mu pravdu a konfrontoval ho se stavem praxe. Sám Tv nejen učí, ale rovněž se řadí mezi aktivní sportovce. Nachází se na výkonnostní úrovni. Sám dobře ví, kolik musí natrénovat, aby se držel dost vysoko. Stejně často narazí na někoho, kdo je o poznání lepší. Jeho obava však aktuálně směřovala jinam. Snad ho nepoškodil, když mu sdělil obraz skutečnosti? Co kdyby ho dostal do stresu? Narušil mu stav pohody? Znejistil ho? A nepřijdou si stěžovat rodiče, že mu narušil duševní zdraví? No - asi bude muset s ohledem na „stav doby“ více kontrolovat své slovní projevy… Myslíte si to také? Počínat si věcně bez chyby a spravedlivě ještě nemusí znamenat „správně“.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nas-mlady-fotbalista-46933
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-chodi-na-trenink-47091
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-fotbalista-vcera-dnes-a-zitra-49414
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-fandime-66734
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-fotbal-pro-koho-67484
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-skola-preteka-do-fotbalu-68451
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dobytek-se-vstupenkou-46400
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-by-se-sportovci-mohli-a-meli-branit-46728