Článek
Někdo by si mohl myslet, že místo pilnosti ve studiu a svědomité přípravy na maturitní zkoušky si odskočíme někam do sportovního zařízení. Pravda, leckomu by se krátký aktivní odpočinek hodil. Měl by však pečlivě a odpovědně vážit čas, který vystupuje jako opravdový kapitál. Praxe ukazuje, že málokdo na něj tak nahlíží, mezi studenty a studentkami ani nemluvě. Příliš si neuvědomují jeho drahocennost a omezenost.
Pochopitelně je zapotřebí mít na mysli hlavní cíl sledovaného období. Jenže se ptejme. Co jím je? Získat maturitní vysvědčení? Hlavně nepropadnout? Vyhnout se reparátu někdy na podzim? Nebo ještě později? Bez ohledu na dosažené známky mít co nejvyšší úroveň vědomostí, znalostí, dovedností, zkušeností a schopností? Vyhrát dříve uzavřenou sázku? Potvrdit dosavadní úspěšnost během SŠ? Ukázat svou nejlepší stránku a dosáhnout lepšího hodnocení, než k jakému směřoval? Zamezit případným negativním a jim podobným komentářům ze strany kritiků a pochybujících? Vytvořit si co nejlepší předpoklady pro přijetí na studium na VŠ? Nebo splnit přání rodičům? Jít v jejich šlépějích? Vidíme, že otázek není úplně málo. Přitom může platit, že leckdo by nějakou mohl přidat. Stačí si připomenout vlastní zážitky, ať již je řadíme mezi kladné či opačné.
Ale k čemu máme avizované tři druhy sparing partnerů? A kdo pomůže? Opravdu si půjdeme lehce zapinkat na tenisový kurt? Navštívíme kino? S někým se proběhneme? Ne, leží-li před námi maturitní zkoušky, budeme se věnovat právě jim. A když vyjdu z osobních poznatků z oné doby a následně z časů VŠ studia, mohu ukázat, co se osvědčuje, a tím vydat určité doporučení.
Číslo jedna - je vhodné se vícekrát sejít s jedincem, který je po studijní stránce slabší. Vy si probranou a předpokládanou látku připomenete, zopakujete, utvrdíte se v jejím pochopení a snad i zvládnutí. Současně se méně dobrému člověku dostane poměrně jasné a přínosné pomoci.
Číslo dvě - navrhuje se potkávání s někým, kdo má obdobnou úroveň. Mohlo by se jednat o setkání rovných a na vyšší úrovni, než se odehrává někde na chodníku či kdesi nad pivem. Diskuse má úroveň, obsah, směr a cíl a všechny zmíněné položky mají svou hodnotu.
Číslo tři - velkým přínosem se může stát, kdy se my dostaneme do role slabšího a budeme - obrazně řečeno - sát podklady a informace od někoho zjevně lepšího a připravenějšího. Jen bychom si měli dát pozor, aby se z nás nestala sobecká pijavice. Respektujme jeho čas, chuť a možnosti. Samozřejmě bychom o čas, pomoc a pozornost měli slušně požádat, po jejich poskytnutí poděkovat a rovněž si co nejvíce pamatovat. Je dobré mít kladné vztahy, pak se můžeme na nejasnosti hned zeptat a naprázdno nepřikyvovat, aby byl hovořící spokojen. Jak se žel leckdy děje.
Číslo čtyři. Někoho by mohlo napadnout, proč se objevuje čtvrtá verze, když jsem v titulku vzpomenul tři druhy sparing partnerů. Zde mám myšlenku, že my sami se můžeme ve všech třech rolích střídat. Pokud ovšem nejsme na posledním místě skutečného či pomyslného studijního žebříčku třídy. V závislosti na naší roli záleží, jak bychom se měli chovat. Hlavně bude užitečné se vyvarovat přístupů jako - arogance, nadutost, namyšlenost, domýšlivost, despekt, bohorovnost a nedostatek pokory. Vše se nám dříve nebo později vrátí.
Závěr. Dost bylo představeno úvah a souvislostí. Je čas se pořádně zakousnout do práce. Zbývá jen pár dní. Neměly by být promarněny. V sázce je hodně. A možná většina života a jeho podoba a kvalita.
Co již od autora na dané téma vyšlo:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-zkousky-a-co-dale-65711
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-zkousky-bez-uspechu-66096
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-zkousky-a-proces-po-nezdaru-66339
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-zkousky-a-par-zbylych-okolnosti-66614
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ucitel-zkazi-maturitu-67166
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-jeste-ucitele-kazi-maturitu-67486