Článek
Jsem si vědom, že vlivem přečtení titulku mohou vzniknout dvě poměrně velké skupiny. Jedna bude hodně či spíše souhlasit. A umí snést hned několik poznatků a postřehů, aby své stanovisko podpořila. Někteří by předvedli slušný argumentační arzenál.
Druhá si vytvoří záporné hodnocení a nejspíše na něm setrvá. Patrně málokdo bude ochoten a schopen měnit své názory a postoje. I když získá poměrně věrohodné informace. Nechce se nechat kamkoli dotlačit a dává na odiv, jak je „pevný“. Od moudrých osob můžeme slyšet, že existuje a platí výrok, že jen hlupáci ho nikdy nezmění. Po čemsi jako filozofická poznámka se můžeme vypravit za mladými lidmi. Opravdu je jejich situace tak obtížná? Nebo má teze vyznít jako obrana pro jejich zdánlivou či skutečnou lenost, marnivost, odkládání, drzost, neochotu a nicnedělání?
Stačí provést stručné porovnání. Děti školního věku v předchozích desítkách roků neměly tolik možností a především tak velké množství lákavých příležitostí. Nemusíme mít na mysli pouze nabídku moderních informačních a komunikačních technologií, o níž se tolik mluví. Vedle úžasných možností má i své problematické body. Leckdo ji považuje za přehnanou a škodlivou. Nicméně bychom si měli jasně uvědomit, že hlavním činitelem je sám člověk. Ať již se nachází v jakémkoli věkovém pásmu. On rozhoduje, zda si placaté a jinak tvarované elektronické kamarády pořídí či nikoli. A kolik jim bude dávat času a pozornosti. Ano, tlak je velký, ale není snad úkolem člověka se mu naučit čelit? V různých podobách a rozsazích. Málokdo dnes se chce seznámit s obrazy dřívější doby. Nicméně určitý užitek můžeme získat alespoň díky letmému pohledu. Proto se o něj pokusím.
Dřívější děti se musely naučit žít v nedostatku a část dokonce v bídě, v chladu i horku, o hladu, byly nuceny hodně a často pracovat a podílet se na přežití rodiny. Letní prázdniny jim rodiče naplnili spoustou úkolů a povinností. Mezi klady a přínosy lze jistě zařadit jejich poměrně vysokou připravenost na život. Vždyť mnoho jich zakládalo rodinu řadu měsíců před dovršením věku dvaceti let. Byli mladí lidé snad pod slabým tlakem? Při pohledu na současnou mládež se přímo vnucuje dotaz - kolik z nich by obstálo ve stejné konstelaci?
Konečně, šlo by doplnit další argumenty. Kupříkladu si skoro vlastníma rukama postavili vlastní dům. Leccos si uměli vyrobit a opravit a ještě stihli řádně vychovat své potomky tak, že dodržovali zásady slušného chování, ve školním prostředí si počínali, jak se žádalo, nekradli, nepopíjeli alkohol a nekouřili. Pochopitelně ne všichni! Část dětí se nepovedla, leckteré opakovalo chyby a algoritmy právě po rodičích.
Dnešní generace vypadá jinak. Má málo úkolů a opravdových starostí. Nemusí se podílet na chodu domácnosti. Vcelku bezstarostně žije z peněz rodičů, kteří se neustále na někým a za něčím honí, aby byli dokonalí, vše zajistili a měli pod kontrolou. Ale děti? Žijí si jen tak, nemají ambice a ctižádost, uspokojí se s průměrnými a někdy i s horšími známkami, proces vzdělávání nepovažují za důležitý. Podstatné se odehrává na displeji mobilního telefonu. Ještě jsme se žel neocitli na konci. Dále platí - nestarají se, jak funguje svět a kolik času, úsilí a práce dá dospělým, aby jim vytvořili tzv. správné prostředí.
Příště se podíváme na další poznatky a spojitosti, abychom se posunuli směrem k podání vyrovnané informace. Mezitím je vytvořen prostor pro vlastní úvahy a ne/souhlasy.
Odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-hrouceni-na-prvni-prekazce-34217
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-mladiku-u-wc-45155
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uspesny-mlady-programator-60892
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-spravedlnost-65021
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-moje-babicka-pamatuje-rimany-114323
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uroven-mladych-je-opravdu-vysoka-115332
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-dite-trefi-ale-do-ceho-114322
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdy-budou-premie-102497
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jake-jsou-cile-mladych-lidi-v-zamestnani-123092
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-si-pocinaji-soucasne-mlade-slecny-v-pracovnim-procesu-179259