Článek
Ano, nadpis je správně, ale raději ho potvrzuji, aby ho někdo ve spěchu nepřečetl jako - nebetyčné, nedotčené, nedočtené a jim podobné děti. Leckdo nemívá odpovídající soustředěnost a jeho mysl všelijak poletuje, a tak se stane, že se zrakem a/nebo sluchem splete. Snad je ono sousloví známo a dokážeme si vytvořit aspoň přibližnou představu, co by mohlo znamenat. Myslím na první i druhý i další případ.
Výjimku tvoří - poněkud netečné děti. Také na ně narazíme. Nejsou netečné zcela. Pouze částečně, nebo jen někdy, kdy bude hodně záležet na různých vnitřních a vnějších okolnostech. Pozor bychom však měli dát na podstatný podklad - jimi se nenarodily. Sem bych se ještě rád brzo vrátil, protože by neměly být v celkovém uvažování vynechány.
Od odborníků na prožívání, myšlení a chování lidí máme k dispozici podklady, že leckdy prošly dost škodlivými procesy, jejichž vlivem byly nuceny si vybudovat „imunitu“. Můžeme ji klidně obrazně nazývat časnou hroší kůží. Zrovna nedávno jsem měl možnost chlapce daného typu poznat. Velmi zlobil, neustále pošťuchoval ostatní, strkal do nich, mírně je nakopával, dával jim snožky, činil jim všelijaká drobná protivenství, poškozoval osobní věci atd. Patrně se snažil na sebe připoutat co nejvíce pozornosti. Zřejmě se mu jí doma nedostávalo. Ale proč? Jistěže dospělí ve škole uvažovali, jak by se mu dalo pomoci. Současně je záhodno myslet na fakt, že ničí trpělivost není neomezená.
Co se odehrávalo dále? Rady, napomenutí, otázky, doporučení a výtky po něm sklouzávaly, jako kdyby si na sebe oblékl opravdu kvalitní pláštěnku. Pomyslná voda odtekla a vzápětí uschnula. Skoro na nic, co mu dříve bylo řečeno, si nepamatoval. Při rozhovoru si dotazy vyslechl, ale nemohl si vzpomenout na minulá dějství. Stopy zmizely. Aby svoji nevědomost podtrhnul, upřel na dotazujícího se jedince svůj pohled. Nikoli drzý a také ne ustrašený, spíše bych ho viděl jako bezelstný. Ale možná se v něm nacházely i jiné složky. Nejde o jediné „stékající“ dítě. Také u nich se musí přemýšlet, co se děje, aby se s nimi dalo lépe pracovat s cílem zamezit negativním projevům ve školní třídě se zřejmými dopady na kvalitu vztahů a efektivnost výuky. Třeba ještě něco vyjde najevo a my jako dospělí na škole budeme mít lepší příležitost pochopit jeho či jejich chování a prozatím skryté pozadí.
Proces u onoho malého žáka směřoval do nových a nových kol a pár informací se podařilo získat. Co lze zatím konstatovat? S vysokou pravděpodobností se jednalo o jeho osobní obranu. Jak se o něco později podařilo zjistit, jeho matka, která s ním po rozchodu s bývalým partnerem žila sama, si syna moc nevšímala. Její hlavu a ruce nejvíce přitahoval displej mobilního telefonu. Když už si na syna udělala trochu času, komunikovala s ním pouze prostřednictvím zvýšeného hlasu. Dalo by se spekulovat, zda se tak stávalo proto, že se sama cítila nejistá ve své roli, a tak sahala po ráznějším tónu, aby si vydobyla autoritu. Žel do jeho součástí se pravidelně vřazovalo používání neslušných slov. Jimi se pak chlapec prezentoval ve třídě. Jak víme, děti opakují vzory chování svých rodičů. Těžko se na ně můžeme zlobit, poněvadž nemají srovnání, zkušenost a ani vzdělání, aby mohly získat patřičný náhled a rozeznat možnou nesprávnost. Těžko matku chválit…
Závěr zní: příště zamíříme na nový výlet - jak by mohly vypadat možné příčiny vzniku dětské netečnosti.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-mlady-youtuber-prisel-o-svou-pychu-128796
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jeste-o-jednom-vitezstvi-nad-mobilnim-telefonem-134631
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-zak-ve-tride-zari-jinak-nez-by-asi-mel-130097
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-je-snadne-si-dnes-ve-skole-zakourit-136365
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-je-dobre-aby-byl-zak-hloupy-137164
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mely-se-drive-deti-lepe-nebo-se-lepe-maji-dnes-135325
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-dnes-rodice-delaji-pro-sve-deti-aby-se-mely-lepe-135978
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-usili-rodicu-a-pohled-na-soucasnou-dobu-136362
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-paradoxni-zivot-dnesnich-deti-136557