Článek
Čas od času se o něm hovoří. Diskuse se zahájí, nějakou dobu pokračuje a poté zase skončí. Mám pocit, že výsledek se nedostavil. Jako analogie po dlouhá léta vystupovala reforma penzijního systému. Jak si leckdo pamatuje, vznikla řada odborných a jiných komisí, zazněl vysoký počet argumentů, ale nic se nepohnulo. Kromě dočasného života třetího pilíře, po němž část zainteresovaných lidí dodnes cítí jistou hořkost a pachuť.
Školné jako povinnost? Logika věci se zdá jasná. Kdo něco chce, měl by zaplatit. Část firem nabízí bezplatné poradenství a poté si účtuje takřka za vše, co se provede včetně nákladů na cestu a dopravu osob a materiálu. Podobně když jde člověk do obchodu, tak mu neřeknou, že si může vyhlédnuté potraviny, textil, spotřebiče a další předměty odnést bez placení. Ano, existují výjimky, kdy dostane určité věci a služby na splátky. Abych dostál principu úplnosti, dodám, že dříve se praktikovaly ochutnávky, jenže jak si určitě kdekdo povšiml, za poslední roky vymizely. Víme přece - „zadarmo ani kuře nehrabe“.
Školné se může jevit jako leasing na vozidlo. Budoucí majitel dostane auto do užívání a po splacení je jeho majetkem. Vzdělání by mohlo vystupovat stejně. Jistě by se dalo počítat s vyšší osobní zainteresovaností jedince a se silnější motivací na studium řádně docházet a včas ho ukončit a navíc s co nejlepšími výsledky. Právě. Vzdělání má být považováno za hodnotu. O dané tezi nejsem moc přesvědčen. Děti ho vnímají spíše jako překážku a často jako protivníka, který jim překáží, aby mohly vykonávat mnohem přitažlivější činnosti. Ponejvíce podlehnout nabídce moderních informačních a komunikačních technologií. Jak ostatně denně vidí u svých rodičů. Část z nich prokazuje ještě vyšší typ závislosti než jejich potomci. A jak dobře víme - příklady táhnou! Sem se můžeme ještě vrátit.
Vzdělání by školné mohlo pomoci také cestou, že díky platbám si ho zájemci a zájemkyně budou více vážit. Když se dnes podíváme, co pro praxi umějí čerství vlastníci maturitního vysvědčení, musí člověka napadnout zákonitá otázka - co tam dělali? A hned doplním její „kamarádku“ - a tak dlouho? Nemluvě o ochotě se zapojit do pracovního procesu. Řada praktiků jen udiveně hledí na jejich nízkou úroveň a tzv. docela jiné starosti. Místo aby se zajímali, na čem budou pracovat a jak vypadají cíle, ptají se, zda tam funguje wi-fi atd.
Školné by se rozhodně nemělo týkat dětí v době povinné školní docházky. Naopak žáci a žákyně mají mít co nejnižší překážky v cestě, aby byli základně vzděláni. Jen mě napadá, jestli právě nezájem, lhostejnost a liknavost většiny dětí na ZŠ souvisí právě se skutečností, že nemusejí takřka nic platit. Pochopitelně kromě akcí jako návštěvy kina, divadla, třídní a školní výlety, pobyt ve škole v přírodě či na lyžařském výcviku.
Na závěr bych rád zmínil zajímavou okolnost. Neberme ji jako všeplatnou, nicméně existující. Bohatší či bohatí rodiče umožní svým dětem studovat na VŠ. Nezřídka jako důvod vystupuje neschopnost dítěte absolvovat státní VŠ s jejími jasně danými požadavky, případně se tam dostat skrz poměrně tuhé síto přijímacích zkoušek. Ano, desítky a někdy i stovky tisíc korun českých tečou a synek či dcerka se postupně „propracují“ až do cíle. Zdárně? Možná na papíře. Ale co předvedou v praxi? Je mi znám konkrétní příklad syna, který si natáhl tzv. soukromé studium na deset let a pak nastoupil na podivnou funkci do rodinné firmy. Navenek je vše v pořádku, pracuje, má příjem, povinné odvody jsou placeny, čas na zápočet důchodu běží.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zprava-o-detech-pet-let-stara-104093
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-mladiku-u-wc-45155
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uspesny-mlady-programator-60892