Článek
Železná opona srdnatě bránila tomu, aby do východního bloku nezdravě pronikala i západní rocková hudba. Chránila obyvatele před dekadentní muzikou imperialistických hrdlořezů. Skupiny z východního bloku proto většinou zaostávaly za trendy a marketingovými možnostmi západní rockové tvorby a inspirovaly se jen poslechem dovezených gramofonových desek nebo kopírovanými magnetofonovými nahrávkami.
Takové klima však mělo na skupiny za železnou oponou i další negativní vliv. Občas těm západním kapelám bez obav něco z jejich tvorby prostě a jednoduše šlohly.
Plagiátorství
Některé skupiny použily západní hudební motiv záměrně okatě s tím, že jde o hec, rebelství, vzdor, chtěly vypadat jako západní kapela, získat si fanoušky a vytvořit na koncertech správnou rockovou atmosféru. Takovým příkladem je u nás například skupina Katapult a její hit Vlaky v hlavě. V ní zazní slavný kytarový riff hitu Smoke On The Water od skupiny Deep Purple. S ohledem na ranné písničky skupiny Katapult tvořené většinou třemi akordy to na koncertech působilo jako polití západní rockovou vodou. Fanoušci byli u vytržení, soudruzi to nechápali nebo brali tak, že co umí na západě, umíme i u nás.
Jiné skupiny hrály rovnou celé skladby západních skupin s tím, že je převzaly a netvářily se u toho, že jde o vlastní tvorbu. Nezapomenutelný byl třeba Paranoid od Black Sabbath v podání Vitacitu (na YT jsem zvukový záznam nenašel).
Autorská práva
Většinou šlo ale o režimem tolerované porušování autorských práv. Těžko se lze domnívat, že by východní skupiny měly oficiální souhlas od západních skupin s využíváním i jen částí jejich skladeb. Ono i řešit něco takového přes ostnaté dráty zaostalosti by bylo pro západní skupiny marné. Navíc se o takových počincích na východě ani nedozvěděly, když ano, považovaly to spíš za úsměvnou východní kuriozitu a proniknutí západního rocku i za železnou oponu.
V podobném duchu se po jejím pádu vyjádřil i Brian May (přesné znění vyjádření se asi nikde nezachovalo), kytarista skupiny Queen a autor veleúspěšné skladby '39 z roku 1975 (album A Night at the Opera) o jednom z nejslavnějších hitů Alt Wie Ein Baum (vydán jako singl) z roku 1976 legendární východoněmecké skupiny Puhdys. Jen naprosto hluchý člověk nepozná, že skupina Puhdys „šlohla“ minimálně kytarové intro skladby '39.
Oficiální klip písně '39 je chudý na obraz, ale z promítaného textu je poznat, že Brian May je vystudovaný astrofyzik. Mimochodem astrofyzikou se stále zabývá, má spoustu ocenění a králem Karlem III. byl v březnu 2023 pasován na rytíře.
Píseň je o roční cestě astronautů vesmírem, kteří po návratu na Zem plně pocítí důsledek dilatace času a Einsteinovy teorie relativity. Na Zemi uběhlo 100 let a většina astronautům blízkých už nežije.
Stojí za povšimnutí, že studiovou nahrávku nazpíval Brian May a zpěvem se více než vyrovnal Freddie Mercurymu, který ji pak zpíval na koncertech.

Ve dnech 28. a 29. září 2015 přivítala observatoř ESO Paranal v Chile velmi zvláštního návštěvníka – britského rockového kytaristu, zpěváka, skladatele a astrofyzika Briana Maye, kterého neopouští vášeň pro astronomii. Foto je z jedné kopule dalekohledu ESO Very Large Telescope.
Podezřelá shoda
Obě písně však mají netypicky podobnou folkově baladickou lehkost, která nezapadá do tvorby písní obou skupin. Mají v podstatě stejný rytmus, akordy, harmonii. Kdyby šlo o pár taktů, asi by to tolik netlouklo do uší.
Členové Puhdys tvrdili, že šlo jen o inspiraci skupinou Queen, po pádu železné opony připustili, že okopírováním intra vyjadřovali „poctu“ slavné skupině. To je sice hezké, ale neomlouvá to krádež. Porovnání si udělejte sami:
Osobně si myslím, že členové Puhdys nepočítali s pádem železné opony, protože nešlo o jejich jedinou „poctu“.
Stačí si porovnat skladbu Look Wot You Dun z roku 1971 od skupiny Slade se skladbou Geh zu ihr z roku 1973 nebo Spick and Specks z roku 1966 skupiny Bee Gees se skladbou Wenn ein Mensch lebt z roku 1973, které poprvé zazněly v kultovním filmu Legenda o Pavlovi a Pavle.
Režimní absurdita
Seběhlo se to tak, že východoněmecký režisér Heiner Carow chtěl, aby film podpořily uvedené západní hity. Nedostal k tomu ale souhlas. Tak se domluvil s víceméně neznámou skupinou Puhdys, aby „složila“ podobně znějící plagiáty. Film měl být nejdříve zakázán, pak jej osobně schválil komunistický vůdce Erich Honecker, aby nakonec stejně skončil kvůli obsahu a politickému utahování šroubů v trezoru. Zhlédnout jej ale stihly skoro 3 miliony diváků a skladby skupinu Puhdys katapultovaly na vrchol. Tak vznikla jejich popularita.
Puhdys v roce 2013 v Drážďanech.
Absurdní bylo, že originály režim zakázal, plagiáty povolil.
K uměleckému i morálnímu pokřivení a nerespektování autorského vlastnictví vedly režimy ve východním bloku více skupin. Nejde o to je soudit, ale pochopit. Tragické východní režimy tahaly i v této oblasti za kratší konec.
Gramofonová knihovna
Album Puhdys - Rock'N'Roll Music z roku 1976 vydané německou Amigou a později i (česko)slovenským Opusem, suplovalo zoufalý nedostatek západního rokenrolu u nás. Koncert v pražské Lucerně za minulého režimu byl parádní, dobře ozvučený a bylo tak narváno, že jeden z hudebníků se ke zvukaři dostal jen po ramenou diváku. Přesto určitá pachuť služebníčka režimu na skupině zůstala. Ale kdo je bez viny, hoď kamenem…