Článek
Jsem pedagog, jsem rodič, občan. Školství mě zajímá a fandím mu. A asi naivně jsem si myslel, že na školství záleží i politikům, kteří téměř všichni před volbami deklarovali, jak obrovská je školství priorita a co vše pro něj udělají. Pokusím se tedy velice stručně shrnout, jak vnímám jejich práci a prohlášení v této oblasti:
1. Proklamace, cíle
Chceme moderní školství vhodné pro 21. století! Potřebujeme kompetenční vzdělávání, chceme inovace. Máme strategický dokument! Změn bude hodně, potřebujeme kvalitní učitele, bez nich to nepůjde. Chceme absolventy pedagogických fakult za katedrami, uzákoníme pedagogům 130 % průměrné mzdy, aby učili ti kvalitní a kvalifikovaní a ne ti, kteří nemají kam utéct. A to je naše priorita, přes kterou nejede vlak, a tak to prostě bude!
2. Zjištění první
My na to nemáme, ale nemůžeme za to. Pedagogy omezíme na učitele, ostatní si musí počkat, učitel je holt učitel, na něm záleží. A buďte rádi, že těch 130% budeme počítat z roku 2022 a ne z průměru za posledních 10 let!
3. Zjištění druhé
My na to nemáme ani tak, ale už jsme těch 130% z čehosi uzákonili. Tak propustíme nějaké kuchařky a uklízečky, to je nápad! A školníky taky. Nebo ať je platí obce, stejně jsou budovy většinou jejich.
4. Zjištění třetí
A není těch učitelů nějak moc? Že někde chybí? Máme přeci data! Některé učňáky učí téměř face to face a malotřídky jsou problém, ten počet žáků na učitele je tam fakt špatný, kdo to má financovat?
5. Jak z toho ven
Tak uklízečky, školníky a kuchařky necháme zatím skoro všechny. Buďte rádi. Jenom na ně školám dáme méně peněz. A snížíme maximální počet hodin, který mohou školy odučit, tzv. PHmax, na který dáváme peníze. Plošně. Ale až od září, takže budete mít ve školách dost času si rozmyslet, které učitele propustíte. Přeci vám chceme pomáhat. A navíc tím ublížíme stejně jenom těm progresivním inovativním školám, které už nyní učí tak, jak bychom si přáli, aby se učilo všude… Vždyť tolik škol ty hodiny ani nevyužilo…
Tahle nějak to chápu. A je mi z toho smutno. Předesílám, že si vážím všech zaměstnanců škol, a to i nepedagogických. Ale vnímáte taky ten paradox? Záměrem přeci bylo navýšit platy alespoň učitelům základních a středních škol na 130 % průměrné mzdy. A mnozí občané žijí v představě, že se to děje. Výsledkem je ministerstvem odhadovaných 113%, ale spíše méně, protože se z platů na tyto podpořené učitele velice pravděpodobně budou doplácet uklízečky a kuchařky, aby je školy vůbec měly. Je to tedy vůbec navýšení? Jsou učitelé priorita?
Ale největší tragédií je ono snižování PHmaxů a tím potrestání škol a jejich učitelů za to, že plnili strategické plány ministerstva, že dělali svou práci dobře, učili inovativně. Právě takových škol se dotkne plánované propouštění učitelů, právě u nich dojde ke snížení kvality výuky. Tak si tedy k poraženým přidejme i žáky a rodiče progresivních škol.
Nechcete to, pane ministře, dámy a pánové v parlamentu, ještě zvážit? Nebo umožníte nějakou zákonnou normou, aby v těchto školách učili asistenti pedagoga, kterých bude brzo více nežli učitelů? Bylo by to určitě ekonomicky výhodné. Nebo začnete šetřit i na nich? Jak o tom několik let mluvíte? A přijdou na řadu zušky?
Prosím, napište mi, že přeháním. Že to tak není. Že nebudete plošně omezovat výuku zejména v dobrých školách, ale zasáhnete tam, kde problémy opravdu jsou, přeci je umíte pojmenovat. Chci věřit, že to se školstvím myslíte opravdu dobře. Ještě máte šanci mile překvapit.