Článek
Až nečekaně hladká cesta
Z pražského letiště vyrážíme už někdy kolem šesté ráno. Náš průvodce je Slovák, což ovšem zjišťuji až na místě, takže když jdeme na sraz s několikaminutovým zpožděním a na mobilu mě prozvání slovenské číslo, s klidem ho ignoruji. Následně si vyslechnu několik uštěpačných poznámek, ale vše se nakonec přejde s úsměvem. Je to trochu rozpačitý začátek, ale netrápí mě to. Jsem zvědavý na Norsko, o kterém jsem toho slyšel spoustu, ale na cestách jsem se mu nikdy ani nepřiblížil.
Teď zbývá pár hodin. Je krátce po době covidové, teprve před pěti měsíci jsem přestal v metru nosit roušku, a nečekám tedy, že všechno, co jsme si naplánovali, se také podaří. Cesta do Bergenu s přestupem v nizozemském Amsterdamu však probíhá bez větších potíží. Jako průvodce s námi letí i jeden z nejznámějších českých cestovatelů a fotografů a náhodou dostane sedadlo vedle mě. Cestou do Amsterdamu mi ukazuje své fotky goril a velkých šelem, které nafotil před pár týdny ve Rwandě.
Bergen v dešťovém oparu
Bergen nás přivítá deštěm, což, jak jsme informováni, je zdejší standard. Prší tu několikrát denně, každý den v roce. Po Kotorském zálivu v Černé Hoře je to vůbec nejdeštivější místo v Evropě. Vedle trochu nepříjemné nutnosti nosit v červenci bundu to však má i jednu výhodu: celé město působí čistě, je krásně umyté, jako čerstvě utřená školní tabule. Dokonce i místní rybí trh je nádherně čistý, že člověk jen čeká, kde uvidí štítek BIO.
Norsko je ale takové normálně, místní na tom nevidí nic neobvyklého. Prohlédneme si rybí trh a po něm přístav a místní pevnost a také charakteristické hanzovní budovy, kterým se tu říká Tyskebryggen (německý přístav) nebo prostě jen Bryggen. V těch dávných dobách, kdy byly postaveny, bylo Norsko chudou zemí a německé investice a podniky byly pro mnoho Norů jedinou příležitostí, jak uživit rodinu.
Dnes je Norsko bohatou zemí, což nám dává pocítit třeba i obchod s tradičními norskými svetry, jejichž cena začíná v přepočtu na šesti tisících českých korun. Není ale problém najít kousky i třikrát dražší. Raději zamíříme zpátky na rybí trh, ochutnáváme losí, sobí a velrybí salámy a rozhodneme se do Čech přivézt ty velrybí. Přirozeně nás láká to, co je leckde zakázané.
Ve městě je neuvěřitelný klid a téměř žádný automobilový provoz. Všechna větší norská města totiž mají dopravu vedenou pod povrchem, v nesčetné síti silničních a dálničních tunelů, které mají hned několik výhod. Jednak na ně nenasněží ani nenamrznou, což chrání řidiče i jejich povrch nevyžadující tak častou údržbu jako v jiných zemích, jednak zajišťují plynulost a mnohem menší intenzitu dopravy v samotném městě. Navíc v Norsku už výrazně převažují elektromobily, tudíž je vzduch v tunelech velmi dobře dýchatelný. Je to poměrně drahá investice, nicméně z dlouhodobého hlediska se tenhle přístup k infrastruktuře Norům určitě vyplácí.
Fjord z jiného světa
Druhého dne opouštíme deštivý Bergen – za těch asi 30 hodin, co jsme v něm strávili, pršelo jen šestkrát, což je mírný podprůměr – a těšíme se na krásná panorámata norských fjordů. V celé zemi jich leží víc než tisíc a my vyplujeme na ten nejdelší, 205 km dlouhý Sognefjord. Zatím netušíme, jaká krása nás čeká. Cestou se zastavujeme u jednoho z nejširších norských vodopádů Tvindefossen, který v několika stupních spadá z výšky 110 metrů.
Stavíme se ještě v zajímavé vikinské vesničce a nasáváme atmosféru těch dávných mořeplavců. Fotíme si staré vikinské domy, štíty, zbraně a dlouhou loď. Pak už se nalodíme i my.
Většinu času trávíme na horní palubě. Jednak tam jsou ty nejlepší výhledy, jednak vnitřek lodi nenabízí kromě předražené restaurace a několika podobně laděných obchodů mnoho zajímavého. Výhled na fjord je prostě neskutečný. Z tmavé mořské vody se zvedají svítivě zelené louky, které na strmých svazích střídají jehličnaté i listnaté lesy a z rozeklaných skalisek nahoře spadají dolů do fjordu a k vesničkám usazených na jeho březích krásné vodopády. Je jich tolik, že je nedokážeme ani spočítat. Za námi pluje v přiměřeném odstupu ještě jedna loď, také plná turistů. Záběry této lodi s temným fjordem a vysokými horami se sněhovou čepičkou kolem jsou opravdu jako z jiného světa.
Spousta lidí na palubě konzumuje oběd z lodní restaurace nebo svačinu, kterou si vzali stejně jako my s sebou, a loď tak záhy pronásleduje slušné hejno racků. Někteří odvážnější si sedají na lodní lana i na zábradlí a snaží se ukrást lidem jídlo skoro z talíře, většina se ale drží dál. I z toho jsou pěkné fotky.
Na chvíli slezeme do podpalubí, abychom si prohlédli výhledy skrz velká okna, a pak už jsme u cíle naší plavby, v rybářské vesnici Flåm v nejjižnějším výběžku fjordu. V místní restauraci si dáme rybu se zeleninou a pečenými bramborami, která nám neudělá takový průvan v peněžence jako na lodi. Vesnice působí ospale, vedle prodavaček v místním marketu a obsluhy v restauracích se po něm pohybuje jen pár turistů, kteří se tu na chvíli vylodili. Kupodivu sem jezdí i vlak, železniční trať, která tu končí, nabízí spoje až do hlavního města. Prohlédneme si také místní kostel, jednu z těch typických dřevěných skandinávských staveb, které se zachovaly až do dnešních dnů.
Barevný tunel a tajemství fotogeničnosti Norska
Nasedáme opět do autobusu, čeká nás cesta na sever přes legendární Lærdalský tunel. Tenhle 24,5 km dlouhý tunel je zdaleka nejdelší v Norsku. Po cestě nabízí i několik odpočívadel nasvícených v různých barvách (fialová, modrá, zelená), jejichž smyslem není jen nabídnout možnost k odpočinku, ale především při dlouhé cestě podzemím přispět k lepší duševní pohodě řidičů. Naši řidiči jsou v pohodě, na jednom odpočívadle však zastavujeme, abychom mohli tenhle nápad také ocenit.
Krásnou a čistou norskou krajinou pokračujeme na sever, kde na břehu jednoho z mnoha jezer budeme dnes nocovat. „Jak je možné, že mi to tady přijde všechno o tolik hezčí, barevnější, čistší než u nás v Čechách?“ Můj dotaz směřovaný doprovodu zachytí jeden z našich průvodců a velmi ochotně se ujme vysvětlování. Není to totiž jen dojem, že zdejší krajina je v létě mnohem fotogeničtější než cokoli, na co můžeme narazit ve střední Evropě. Sluneční paprsky dopadají na tuhle část zemského povrchu pod mnohem výraznějším úhlem než u nás. Zatímco u nás je tak příroda nasvícena shora, tady ve Skandinávii je to z profilu, což je samozřejmě mnohem krásnější. V podstatě je to totéž, jako by celý den trvala zlatá hodina. I proto působí letní fotografie z Norska, Finska nebo Islandu tak neskutečně.
Po večeři se ještě krátce projdeme po okolí. I tady na břehu jezera je klid, čistý vzduch a příjemně zelené panoráma norských kopců se už propadá do nočního chládku, který v červenci v Praze skoro neznáme. Už se těšíme na další den, kdy se vypravíme do hor, jejichž zasněžené vrcholky se dají v dálce sotva tušit. Vypravíme se do domova obrů.
Pokračování příště.
Čtěte také o Slovinsku, Rakousku, Madeiře či nádherném jezeře Komani.
Článek byl sepsán s využitím následujících zdrojů:
Vlastní zkušenost s návštěvou Norska