Hlavní obsah

Největší mýtus školství: že děti musí být šťastné každý den.

Foto: pixabay

Učíme děti, že všechno má být pohodlné, zábavné a bez nepříjemných pocitů. Jenže život takový není. A pokud se dítě nikdy nesetká s frustrací, naučí se jediné – že problém znamená konec, ne výzvu.

Článek

Když dítě zapláče, spustí se lavina

Dítě se rozpláče, protože prohrálo ve hře, dostalo špatnou známku, nebo prostě něco nezvládlo. Učitel ho utěší, ale už ví, co bude následovat: e-mail od rodiče, schůzka s vedením, vysvětlování, proč „dítě trpělo“.

Jenže to dítě netrpělo. Jen zažilo přirozený střet s realitou – a to je přesně to, co ho mělo naučit něco o životě.

Každý den se po učitelích chce, aby byli terapeuti, mediátoři, andělé trpělivosti. Ale málokdo řekne nahlas, že i dítě má nést část zodpovědnosti. Že růst bolí. A že ne každá nepohoda je problém.

Děti zvyklé na pohodu

Dnešní děti umí pojmenovat všechny druhy stresu, ale neumí s ním pracovat. Jakmile se něco nepovede, slyšíme: „Je to moc,“ „Nechci,“ „Já na to nemám.“

Z pohodlí se stal nárok. A z nároku samozřejmost.

Školy, které se snaží být „přátelské“, často místo bezpečného prostoru vytvářejí prostor bezzubý – kde se nic těžkého nesmí stát, protože by to mohlo „ublížit“.

Jenže to, co dětem chybí, nejsou další jistoty. Je to zkušenost, že svět se nezhroutí, když něco nejde podle plánu. Že když dnes něco nezvládnu, zítra to můžu zkusit znovu.

Škola není terapeutická zóna

Nikdo netouží po návratu drilu nebo ponižování. Ale druhý extrém je stejně nebezpečný.

Z hodin se stávají „pohodové bloky“, kde hlavní cíl je, aby se nikdo necítil špatně.

Jenže učení je proces nejistoty. Vždycky. Bez ní se člověk nic nenaučí.

Učitelé to vědí. Ale systém je tlačí do role, která je s učením neslučitelná: „Udělejte to tak, aby se dětem líbilo.“

Z dřívějšího „učíme pro život“ se stává „učíme bez odporu“. A to je katastrofa.

Děti potřebují trénink, ne záchranu

Každé dítě někdy zažije frustraci. Nepodaří se mu projekt, nedostane jedničku, kamarád se s ním pohádá.

To všechno je v pořádku. Je to svět v malém měřítku – a právě tam se učí, že věci se někdy kazí, lidé chybují a vztahy se musí opravovat

Pokud ho ale vždycky někdo zachrání, nikdy se nenaučí vstát.

A tak vychováváme generaci, která se umí perfektně orientovat v emocích, ale neumí s nimi žít.

Děti nejsou křehké nádoby, které se rozbijí, když na ně foukne vítr. Jsou to bytosti, které sílí, když jim dovolíme projít nepohodlím.

Když se učitel stane obětním beránkem

Učitelé dnes často raději couvnou.

Ne proto, že by nevěřili dětem, ale protože už nevěří systému, že za nimi stojí.

Každé „ne“ může být problém. Každé zvýšení hlasu „nepedagogické“. Každá přísnost „toxická“.

Ale přísnost není opakem laskavosti. Přísnost je forma zájmu.

Učitel, který dítěti nastaví hranice, mu říká: „Věřím ti, že to zvládneš.“ A to je mnohem silnější vzkaz než nekonečné „hlavně, ať je ti dobře“.

Štěstí není cíl, ale důsledek

Škola nemá být každý den veselá. Má být skutečná.

Štěstí nevzniká z lehkosti, ale z pocitu, že jsem něco překonal.

Dítě, které zažije neúspěch a zvládne ho, získá sílu, kterou mu žádná chvála nenahradí.

To, že se dítě někdy cítí špatně, není selhání školy. Je to její práce.

Protože učit znamená ukazovat cestu i tam, kde to není pohodlné.

Závěr: Potřebujeme odvahu nechat děti vyrůst

Rodiče chtějí šťastné děti. Učitelé chtějí klid. Společnost chce jistotu.

Ale děti potřebují pravdu.

Že život není vždy příjemný, že úspěch má cenu, že síla se rodí z nejistoty.

A že smutek, zklamání nebo strach nejsou selháním, ale tréninkem pro život.

Možná bychom měli přestat měřit kvalitu školy podle počtu úsměvů – a začít ji měřit podle schopnosti dětí obstát v realitě.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz