Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Papíry místo výuky: Učíme děti, nebo úřadujeme

Foto: pixabay.com

Učitelé tráví víc času papírováním než učením. Místo přípravy na hodiny vyplňují tabulky, formuláře a evidenční listy. Škola se mění v úřad. Děti přitom zůstávají stranou.

Článek

Učíme děti, nebo plníme tabulky?

Dříve učitel učil. Dnes vyplňuje excelovské tabulky, sepisuje plány, strategie, evaluace, hodnocení, sebehodnocení, přehledy podpůrných opatření, třídní knihy, zápisy z porad, adaptační plány, krizové plány, metodiky… a výuka? Až bude čas.

Papírování ve školství za poslední roky explodovalo. Část přichází z ministerstva, část ze zřizovatelů, a část si školy vytváří samy „pro jistotu“. Výsledkem je, že místo práce s dětmi sedí učitel večer u počítače a generuje další wordovský dokument, který stejně nikdo nikdy pořádně nečte.

Strach z kontroly = paralýza

Jedním z důvodů, proč se ve školách tolik papíruje, je strach z inspekce. Školy mají pocit, že bez štosu dokumentů jsou zranitelné. Mnozí ředitelé tak raději nastaví pravidla „na jistotu“ – a raději vše desetkrát popíšou, než by riskovali zápis typu „nedoloženo“.

To ale vede k obrovskému vnitřnímu stresu. Učitelé nemají jasno, co je opravdu povinné, co jen doporučené, co si škola vymyslela. Výsledkem je chaos a ztráta času, který by jinak mohli věnovat dětem nebo alespoň vlastnímu odpočinku.

Školní byrokracie v praxi

Příklady z praxe? Učitel musí evidovat, jak často se kterému dítěti věnoval individuálně. Když si třídní žák zapomene oběd, učitel má sepsat „krizový plán“. Pokud se někdo ve třídě rozpláče, píše se zápis z pohovoru a informuje se výchovný poradce. Změna v hodnocení? Nejlépe čtyřstránkové vysvětlení proč. A to všechno vedle běžné výuky, suplování a dozoru na chodbě.

Výsledky? Žádné

Neexistuje jediný důkaz, že narůstající administrativa zlepšuje kvalitu výuky. Naopak – učitelé, kteří mají být kreativní, empatičtí a plní energie, jsou zavaleni byrokracií a vyhoření. Mnozí opouštějí školství právě proto, že chtěli učit děti, ne úřadovat.

Jak z toho ven?

Školy potřebují revizi – ne jen obsahovou, ale i systémovou. Potřebujeme jasně říct, co se po učiteli opravdu chce, a co už je jen papírový balast. Bez razantního omezení administrativy se kvalita školství nezlepší – protože unavený učitel neučí dobře. A bez dobrých učitelů se neposune vůbec nic.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz