Hlavní obsah
Názory a úvahy

Proč dnešní rodiče zasahují do výuky víc než kdy dřív – a co to dělá s dětmi

Foto: pixabay

Rodiče dnes zasahují do výuky víc než kdy dřív – kontrolují sešity, opravují úkoly a zpochybňují metody. Co to dělá s dětmi, které pak stojí mezi školou a domovem? A co s tím mohou učitelé udělat?

Článek

Rodič jako druhý učitel – nebo protivník?

Ještě před pár lety rodiče řešili známky a občas domácí úkoly. Dnes se učitelé stále častěji setkávají s rodiči, kteří komentují každou známku, zpochybňují způsob výuky a chtějí „své“ metody.

Strach z konfliktu mění styl výuky

Není tajemstvím, že mnoho učitelů raději volí méně náročné úkoly, jen aby předešli e-mailům a stížnostem. Cena? Děti přicházejí o přirozený trénink vytrvalosti a schopnosti snášet neúspěch.

Rodičovský mikromanagement

Někteří rodiče kontrolují každou stránku sešitu a opravují chyby dřív, než se dostanou k učiteli. Dítě pak dostává signál: „Učitel tě nedokáže naučit sám, musí to napravit máma nebo táta.“ Autorita se tím bortí zevnitř.

Děti mezi dvěma ohni

Pro žáka je těžké respektovat učitele, když slyší doma, že „to dělá špatně“. Vzniká dvojí loajalita – a dítě se naučí hrát oběma stranám do karet místo toho, aby se učilo odpovědnosti.

Potřebujeme hranice i důvěru

Škola bez spolupráce s rodiči nefunguje, ale spolupráce není totéž co neustálé zasahování. Učitel musí mít prostor učit, rodič má být partner – ne skrytý dozor.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz