Hlavní obsah

Škola učí věci, které děti nikdy nepoužijí. A to podstatné jim pořád chybí.

Foto: Velevážená

Každý rok slyším stejné věty: „Tohle v životě nepotřebuju.“ A pokaždé mě napadne, že mají pravdu. Učíme děti spoustu věcí. Jen ne ty, které rozhodují o tom, jak budou umět žít.

Článek

Když stojím před třídou, vidím chytré děti. Fakt chytré. Ale neumí napsat e-mail bez emoji. Neumí zavolat na cizí číslo. Neumí si říct o pomoc. Neumí se omluvit. Neumí přijít včas.

Zato vědí, že existují dvě rovnoběžky, které se nikdy neprotnou. A že mitochondrie je hnacím motorem buňky.

Věci, které ve skutečném životě ještě nikdy nepoužily.

A teď nemluvím o nějaké antiintelektuální vlně „zrušme školu“. Mluvím o úplně obyčejném každodenním životě. O dovednostech, bez kterých se nedá fungovat – a které se v českém systému pořád flikují bokem, náhodně, podle toho, kdo zrovna učí a jaký má nerv.

Děti, které vědí hodně. Ale neumí skoro nic.

Dneska potkám dítě, které zná hlavní města světa, ale neumí navázat rozhovor s učitelkou.

Dítě, které brilantně odříká části květu, ale nedokáže podat ruku spolužákovi, se kterým mělo konflikt.

Dítě, které zvládne napsat test na jedničku, ale zhroutí se, když má udělat něco poprvé.

A co je nejhorší? Tohle nevidíme jako problém. My to bereme jako normu.

Jako by byl svět tvořený samými testy, příklady, zápisy a pracovkami.

Rodiče čekají výsledky. Ale nevidí díry.

Kolikrát jsem slyšela:

„Hlavně ať má dobré známky.“

„Ať umí anglicky.“

„Ať má dobrý průměr, ať se dostane na osmileté gymnázium.“

A zatím dítě doma ani nesklidí po sobě talíř.

Nedokáže požádat učitele o něco bez toho, aby se rozplakalo.

Neumí si rozplánovat týden, úkol, přípravu.

A už vůbec neumí udělat něco nepříjemného bez řečí.

Možná by byl ten známkový stres menší, kdyby uměly základ:

pracovat, vydržet, mluvit, zvládnout frustraci, pohnout se dál.

Škola může hodně. Ale nemůže všechno.

Učitelé nejsou kouzelníci.

Nemůžou nahradit výchovu.

Nemůžou vymyslet charakter dítěte během 45 minut třikrát týdně.

A hlavně: Nemůžou učit dovednosti, které systém nepočítá.

Které nejsou v RVP.

Které nikdo nekontroluje.

Které nikdo pořádně nechrání.

Co kdybychom to obrátili?

Co kdyby bylo normální učit děti mluvit nahlas, argumentovat, říkat si o pomoc, řešit konflikt, přijmout nepohodlí?

Co kdyby součástí výuky bylo zvládnout telefonát, napsat slušný e-mail, vyřídit jednoduchou věc, vyznat se v úřadních formulářích, naplánovat si práci, dokončit úkol?

Co kdybychom místo slovní druhy v páté třídě dali půl roku mediální gramotnosti?

A místo opisování definic pár hodin duševní hygieny?

A místo šprtání literatury rozhovor o tom, jak zvládnout vlastní stres?

Možná by děti konečně přestaly opakovat jednu větu: „Na co mi to bude?“

Protože ta otázka má své jádro pravdy.

Oni to totiž cítí.

Intuitivně vědí, že jim chybí to, bez čeho se v životě nehneš.

A možná je tohle ten největší průšvih školství:

Dokážeme je naučit věci.

Ale pořád ne to, jak žít.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz