Hlavní obsah
Zdraví

400 dnů vztahu s kaloriemi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Oslavovat vztah s aplikací do mobilu může někomu připadat trochu děsivé. Pravda je taková, že mi tahle zkušenost zachránila něco víc než jen život. Naději, že žádný z nás nejsme beznadějný případ.

Článek

Ano, mluvím zde o sobě. O vztahu k sobě. V dnešní uspěchané době se většina lidí aspoň snaží o zdravý životní styl. Snaží se o nějaký vztah. Snaží se udržet si ve všem optimální rovinu, hladinu horizont i hmotnost. No, a jak už to tak bývá u naddimenzovaných očekávání, tak cca 50 % podobných vztahů nijak nepokročí.

Dnešní uspěchaná doba nám často brání věnovat dostatek času našemu zdraví a výživě. Mnozí z nás jsou zapojeni do až příliš náročného pracovního procesu a věnují se ve zbytku času rodinným povinnostem, což paradoxně vede k nezdravému životnímu stylu a nadváze. Dopracoval jsem se k 160 kg. Následovalo srdeční selhání, arytmie, katetrizace, rozvod a ztráta rodiny. Co vám budu povídat.

Byl to dlouhý proces. Přes 11 let mi trvalo dát váhu dolu a srdce zase nahoru. Všichni dietní anebo výživový poradci do jednoho mě vždy neuvěřitelně nadchli, načež mě nechali svému osudu a já selhal.

Kdybych byl členem klubu anonymních žroutů, přišel bych několikrát měsíčně o svůj odznak dietní střídmosti. Bylo to horší než drogy. Ne to jídlo či skákání váhy sem a tam, ale ta nevědomost. Většina vztahů trpí proto, že si mezi sebou předstíráme nekomunikujeme spolu pravdivě.

Já předstíral aplikaci, že se fakt snažím. Ona mi tam mrňavá tečka v mobilu vždy nenápadně připomněla, že je brutálnější něž kdysi můj mentor na neverbální komunikaci. Otevřel jsem ji a šup, už tam svítila červená kolečka, jak jsem přešvihl sůl, tuk a cukr. Zvláště když jste cukrovkář, je to celkem trůdo.

Takže první poučení. Díky možnosti skenovat prodejní kód na potravině a zadat následně množství, které jste snědli, je celý proces velmi rychlý a snadný. Proto se naučte do ní poctivě nacpat všechno a nepodvádějte, i když se vám ty řvoucí červené fleky setsakra nebudou líbit. Jedině pravda vás osvobodí. Přiznat si, že vidím, co dělám blbě, prostě není sranda.

Přijde druhá fáze. Víte, jak je to s námi, všichni jsme zažili něco nepříjemného. Někdo nás podvedl nebo zradil a teď si jeden říká, že ho snad i ta aplikace nesnáší, když mu ukazuje takové věci. Věřte jí. Ona za to nemůže. To je náš problém.

Takže druhé poučení, udělejte tlustou čáru za minulostí a zkuste si uvědomit, že jste si tu zombie zelenou tečku pořídili sami z vlastní vůle. Krom toho třeba WhatsApp má ještě bl…ší barvu. Chci tím říct, že druhá fáze bývá o tom, že se k tomu nepříjemnému pocitu, který máme z toho, kolik jsme toho bez rozmyslu a nadbytečně sežrali, připojí pocit viny. A vy si ho rozhodně nechcete nechat pro sebe. Vždycky se najde, kdo za to může, že?

U mě to došlo tak daleko, že jsem si musel vyměnit fólii na mobilu, protože jak mi zkušený servisák s nelíčeným překvapením ve tváři sdělil, že jen tady na téhle straně plochy obrazovky ten telefon nemá u té krycí folie skoro žádnou haptickou odezvu. No bodej, že nemá, když vás to štve od rána do večera a do mačkání vkládáte tudíž velkou sílu, že jo?

Postupem času jsem si ji zamiloval a začal jí důvěřovat pro její přehlednost a uživatelskou přívětivost. A zajímavý bod. Čím méně vzteklý jsem byl, tím více jsem se začal věnovat sledování skladby jednotlivých potravin. Obsahuje totiž obrovské množství dat o kalorických a výživových hodnotách potravin. Stačí zadat název potraviny a množství, které jste snědli, a aplikace vám okamžitě ukáže, kolik kalorií, bílkovin, tuků a sacharidů jste právě snědli.

Takže třetí poučení. Zjistil jsem, že ideální je nespoléhat se na paměť, a klidně před zraky rodiny sem nakráčel do lednice a naskenoval si kód od mléka. Nebojte se, připomenou vám všichni ti, co jim na vaší váze a zdraví záleží velmi rádi a často. Časem jsem si s ní při zadávání dat začal mluvit, když dosahovaly uštěpačné poznámky vrcholu, a zabírá to. S bláznem, co si povídá do vypnutého mobilu, si není radno zahrávat.

Prostě si udělejte vždy po jídle čas a pravidelně si zaznamenávejte potraviny i nápoje. A díky tomu, že si můžete zaznamenat i množství tekutin, které jste vypili, můžete snadno sledovat, zda dostatečně pijete a zda udržujete správnou hladinu hydratace. Dneska je to náš rituál a hra. Krom toho, je to vážně rychlovka.

A za čtvrté? Zvláště pro lidi, kteří se jako já pokouší zhubnout, je důležité sledovat svůj příjem kalorií a přizpůsobit svou stravu svým cílům. V mém případě omezeném jinými léky a nemožností zatížit tělo příliš vysokými dávkami ať sportu, či obyčejné chůze, to šlo prostě pomalu. Jak se postupně dostávalo tělo do lepšího a lepšího stavu, ubylo u červených varovných koleček. Byly dny, kdy zelená barva vládla všemu. Přijdete prostě díky této aplikaci i na to, že když se chcete cítit dobře a příjemně, tak to stejně jako cokoliv jiného, třeba sex, vyžaduje trénink.

Hlídání hmotnosti postupně pracovalo a deko za dekem šlo dolů. Kalorické tabulky mě zastihly v poslední dvouleté fázi hubnoucího procesu, který jsem si naplánoval a skvěle mi pomohly ukotvit ty malé drobnosti do formy návyků. Díky nim jsme dnes pod 120 kg. Navíc aplikace nabízí i různé dietní plány, které vám pomohou dosáhnout svých cílů tím, že se prostě inspirujete u ostatních.

A to poslední, páté poučení ze vztahu s kalorickými tabulkami. Aspoň pro mě. Jedním z největších benefitů této aplikace je, že nám umožňuje být nezávislými na odborníkovi, jako je například výživový poradce. Nic ve zlém, ale s nimi máme všechny potřebné informace na dosah ruky a můžeme si tak sami naplánovat svůj jídelníček a kontrolovat svůj kalorický příjem. A tak neplatí sejde z očí sejde z mysli a na všechno se vykašleme.

Některé typy kontroly nám paradoxně pomáhají zvládat víc, než se nám zdá. Klíčem k pohodě života je respektovat náš každodenní cirkadiánní rytmus. Stravování do něj zapadá jako velmi důležitý kousek puzzle.

Ten chladný a bezcitný kousek algoritmu je tu pořád připravený mi pomoci vždy, když potřebuji. No řekněte, není právě tohle láska? Ta má trvá právě dnes 400 dní.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz