Článek
Je to, samozřejmě, téma velmi citlivé a v Česku dost neobvyklé. Proč by zrovna fyzikáři, informatici nebo matikáři měli mít vyšší plat, než ti ostatní? Nebyli bychom ale rozhodně ani první a ani poslední stát, který by takový nástroj na posílení učitelů STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) použil. S podobným problémem s nedostatkem učitelů technických a přírodovědných předmětů jako my se například v posledních letech snaží prostřednictvím finačních bonusů popasovat ve Velké Británii.
Do dobré výuky STEM je potřeba dát víc peněz
Vláda zde proto rozhodla, že do dobré výuky v oblasti vědy, techniky, inženýrství a matematiky (STEM) bude investovat. A aby takové lidi do školství přilákala, uvolňuje částku 60 milionů liber (tedy asi 1,6 mld korun) během tří let. Učitelé STEM předmětů jsou tak zvýhodňováni zhruba 3 tisíci librami ročně, čili na měsíc jde o příplatek ve výši zhruba 7 tisíc korun.
A ti, kteří začínají, si přijdou také na hezký učitelský bonus. Učitelé matematiky, fyziky, chemie a informatiky v prvních 5 letech výuky mohou požádat až o 9 000 liber (čtvrt milionu korun) v podobě daňově osvobozených bonusů. Podmínkou je, že budou navíc pracovat ve znevýhodněných školách.
Jak dostat do škol mladé přírodovědce
Myslím, že je to moc dobrý příklad toho, jak je možné do škol dostat mladé učitele přírodovědných předmětů a obsadit tak zároveň posty, kde je učení obtížnější. Vyrovnávací bonus má v Británii podle informací vlády pomoci mladým lidem poskytnout co nejlepší specializovanou výuku právě v matematice, fyzice, chemii a informatice bez ohledu na to, kde tito žáci a studenti bydlí. A myslím, že je to přesně to, co bychom tu potřebovali i my v České republice. Diference mezi jednotlivými regiony a školami se u nás začínají tak zvětšovat, že některé dosahují ve výuce rozdílu i několika let.
Do roku 2030 tak chce díky těmto finančním opatřením britská vláda zvýšit v oblasti matematické gramotnosti zlepšení výsledků dětí v GCSE (General Certificate of Secondary Education), tedy v hlavní zkoušce na konci povinné školní docházky v Anglii, Walesu a Severním Irsku, kterou skládají děti kolem 15 až 16 let, o půl bodu ze 4,5 na 5. Hodnotící škála je přitom od 1 do 9 (byla zavedena před pár lety místo tradičních písmen A až G). Matematika pak patří společně s přírodními vědami a angličtinou v této zkoušce k povinné části testování. Hodnocení 4 je považováno za jakési minimum, kdežto 5 už za dobrý standart.
Británie s odchodem fyzikářů a matikářů bojuje aktivně už 5 let
Británie s odchodem učitelů matematiky a fyziky začala bojovat už před pěti lety. Ovšem na rozdíl od nás v České republice, kde se snažíme do škol vpouštět neučitele, kteří jediné co musí mít, je příbuzný vysokoškolský obor, si tam hodlají fyzikáře a matikáře udržet. Učitele matematiky a fyziky se prostě snaží více zaplatit, aby zůstali. Současný bonusový příplatek tu totiž přímo navazuje na systém plateb za udržení učitelů matematiky a fyziky, který byl pilotně spuštěn už ve školních letech 2019/2020 a 2020/21.
Možností řešení je tedy vícero. Přes finance to ale podle mne bude daleko nejefektivnější. V Británii si totiž už na udržení učitelů přes finanční bonusy v těchto předmětech udělali i průzkum a zástupci Gatsbyho nadace zjistili, že finanční pobídky skutečně fungují a udrží učitele ve třídách. Je tedy na místě se zamyslet, jestli by nebylo vhodné kromě očekávané indexace škol v ČR neudělat třeba také indexaci předmětů podle toho, který je nejméně naplněný aprobovanými učiteli a nasměrovat sem peníze třeba po vzoru Velké Británie. Pak by se třeba našli u nás i studenti, kteří by tyto přírodovědné a technické učitelské obory začali více studovat.
Anketa
Pokud chcete dostávat přednostně upozornění na moje nové texty, zaklikněte na začátku článku +sledovat.
ZDROJE:

Autorka textu, učitelka.