Článek
Nebojte se, tento nápad rozhodně neměl český ministr školství. To bychom se u toho současného asi všichni hodně divili, že? Ale nemusíme chodit daleko. Ministerstvo školství na Slovensku chce takové odměňování za výkon zavést už od ledna.
Příplatek 2 % až 50 % k platu navíc
Na první dobrou to vypadá zajímavě. Ministerstvo rozhodlo, že učitel může dostat příplatek od 2 % do 50 %, a to podle svého výkonu. Myslí se tím kvalita výkonu povolání učitele. Už tady ale nastává debata o tom, jestli má vůbec za svůj výkon ve třídě nebo obecně v rámci své základní práce vyučující dostat nějaké peníze navíc. Zda to náhodou nemá dostávat jen za práce nadstandardní, čímž se myslí za kroužky, práci přesčas, prostě za aktivity, které nejsou v jeho běžné náplni práce. A také jak takový výkon hodnotit a podle čeho? Podle výsledků testů dětí? Podle posunu dětí?
Proč o tom píšu. I v České republice na toto téma probíhá průběžně už mnoho a mnoho let diskuse. Hovoří se jednak o procentu, které má být určeno na odměny a pak se také dlouhá léta mluví o jakémkoliv žebříčku kariérního růstu spojeného s odměnou. Pamatuji zhruba před deseti lety na návrh z pera našeho ministerstva školství, který obsahoval jakési atestace. Zatím ze všeho sešlo a odměny určuje učitelům ředitel školy. Někteří čeští ředitelé škol mají jasně dané žebříčky, jaká odměna za co je určená, někde se tvoří portfolia atd. A jak už tak je v Česku zvykem, co škola, to vlastní systém.

Jak určit spravedlivou odměnu za výkon povolání učitele?
Kolik ředitelů tolik systémů odměňování
I na Slovensku mají s nedostatkovými učiteli stejný problém jako u nás, a tak se je snaží nějak finančně podpořit. A stejně jako u nás vymýšlejí různé návrhy. Aktuální přidání se tam chystá v lednu 2026 , a to 5 % do tarifu a 2 % za výkon. Zatím by 2 % dostávali všichni a právě od dalšího roku 2027 by se mělo odměňování za výkon změnit. Někdo z kantorů by tak mohl dostat až polovinu platu navíc a někdo téměř nic. Rozhodovat o tom, kolik kdo dostane, ale bude stále škola, čili vedení, potažmo tedy ředitel. Situace pak bude taková, že kolik ředitelů, tolik systému odměňování.
No a protože se o způsobech odměňování hovoří i u nás, bude fajn se na takový systém podívat blíž a zamyslet se nad ním. Protože slovenské školy budou dostávat na odměny stále stejný balík, může nastat několik variant řešení. Ředitel rozdělí těm nejlepším většinu a na ostatní se mnoho nedostane. Nebo si nebude chtít dělat zlou krev ve sborovně a dá všem tak nějak stejně. Pokud by měl ovšem náhodou komplet vynikající pedagogický sbor, stát mu neumožní dát třeba i všem odměnu, jakou by si podle tohoto rozhodnutí zasloužili. Což je ale trochu nespravedlivé, že ? A může dojít i k dalším nechtěnostem. Například, že učitelé se začnou soustředit na činnosti, o kterých vědí, že ředitel školy preferuje a odměňuje nejvíc.
Debata je důležitá
Máme tu tedy určitě zase něco do učitelské (ale i veřejné) debaty. Protože je fajn podívat se, jak to funguje nebo nefunguje jinde a případně se poučit z chyb anebo naopak přebírat dobré modely. Jestli se tento ukáže jako funkční, se slovenští kolegové dozvědí zhruba za rok a půl. Tak jim budeme držet palce a můžeme si zatím cvičně zahlasovat o možnostech odměňování.
Anketa
ZDROJE:
https://dennikn.sk/4716100/povinna-maturita-z-matematiky-ani-priplatok-za-vykon-nase-vzdelavanie-nezlepsia/?cst=0cd43ad9ca45c6041bf99786a815cfde2e626eb5a0605b6c242dcc8bb7655902&fbclid=IwQ0×DSwMBNGVjbGNrAwE0UGV4dG4DYWVtAjExAAEedzjNesRmUVSiMtlmqz_IzbeG-iDH4aD4e7rKs-7KC4u6ETQQYCFoVAKstGA_aem_zrfB4ye8Jh2Se98b4RWIyA&sfnsn=wa
https://www.postoj.sk/177377/co-vlastne-odborari-pre-ucitelov-vybojovali-na-druckera-mali-zatlacit-viac-a-zvazit-aj-strajk

Autorka textu, učitelka, lektorka, blogerka a komentátorka Učitelských novin.