Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Některé školní předměty mají být proškrtané až příliš. Uškodí to v budoucnu našim dětem?

Foto: cottonbro studio/pexels

Nároky na naše školáky mají být v budoucnu daleko nižší než nároky na žáky v okolních státech. Ukázalo to srovnání, které si objednal ministr školství Bek. Nevzali jsme to avizované provzdušňování učiva až moc z gruntu? Nebudou naši žáci v nevýhodě?

Článek

Srovnávací studie nastavené úrovně vzdělávacího obsahu (výkonu žáka), jak se dokument oficiálně jmenuje, srovnává naše nově překopané a ještě stále neschválené RVP 3.0 (čili co se mají děti na ZŠ brzy učit) s podobnými dokumenty z okolních států.

Konkrétně jde o Rakousko, Polsko, Bavorsko, Slovensko a je zde zařazeno i Estonsko. To je po Finsku, kterému se poslední léta už tolik nedaří být na špičce ve vzdělávání, novým leadrem v Evropě. Poslední dobou totiž mladí Estonci dosahují v základních gramotnostech v mezinárodních srovnávacích testech PISA vynikajících výkonů.

RVP se místy seškrtalo až příliš, ukazuje studie

Srovnávací studie se zabývala matematikou, cizími jazyky, přírodopisem, fyzikou, chemií a zeměpisem. A v souhrnu nám vlastně ve stručnosti říká, že v matematice, zeměpise a přírodopise se to se škrtáním výstupů dost přehnalo. V novém RVP máme v matematice ze sledovaných států nastavenou nejnižší úroveň, v přírodopise se ve studii uvádí, že „počty výstupů (v ostatních státech) jsou neporovnatelně vyšší (2 až 10 krát), v tomto ohledu budeme v našem středoevropském prostoru skutečně anomální.“ A v zeměpise (geografii) máme nejméně tematických okruhů i výstupů ze srovnávaných zemí, ale také navrhovanou nejmenší povinnou hodinovou dotaci.

Foto: NPI, Srovnávací studie nastavené úrovně vzdělávacího obsahu (výkonu žáka)

Tabulka ze Srovnávací studie nastavené úrovně vzdělávacího obsahu (výkonu žáka), https://www.pedagogicke.info/2024/10/npi-cr-srovnavaci-studie-benchmark.html?m=1

Budou čeští žáci kvůli škrtům v nevýhodě?

Ministr Bek k tomu řekl na síti X toto: „Mnou vyžádané mezinárodní srovnání ukázalo, že v klíčových oblastech, jako je jazyková vybavenost či matematika, návrh revize RVP mířil o úroveň níž. To musíme ještě změnit, abychom našim dětem nevytvářeli konkurenční nevýhodu.“

Polsko má v přírodopise 200 výstupů, Estonsko 85 a Česko plánovaných jen 20. Je to anomálie

V následující tabulce se můžete podívat, jak malé množství výstupů v budoucím RVP je oproti ostatním státům třeba v již zmiňovaném přírodopise. (Nutno ale pro upřesnění podotknout, že výsledky učení, které se týkají člověka, byly přesunuty do Výchovy ke zdraví. To je předmět velmi blízký přírodopisu a v jiných státech je součástí biologie člověka, která se učí právě v přírodopisu.)

Počty výstupů (pozn. v přírodopise v ostatních státech) jsou neporovnatelně vyšší (2 až 10 krát). V tomto ohledu budeme v našem středoevropském prostoru skutečně anomální.
NPI, Srovnávací studie nastavené úrovně vzdělávacího obsahu

Podle mne je také docela divné, že jako jediní nemáme mít v našem budoucím RVP učivo, ale pouze výstupy učení. Osobně si myslím, že letitým praktikům to asi bude celkem jedno, ale ti mladší z kolegů budou mít bez uvedení učiva k daným výstupům asi trochu těžší cestu. Obzvlášť pokud budou ti mladší vytvářet ŠVP pro svoji vlastní školu.

Foto: NPI, Srovnávací studie nastavené úrovně vzdělávacího obsahu

Tabulka ohledně přírodopisu ze Srovnávací studie nastavené úrovně vzdělávacího obsahu, NPI

Umetání cestiček se nám nemusí vyplatit

Proč byly vybrány ke srovnání se zahraničím zrovna tyto předměty, netuším. Mohu o tom tedy jen spekulovat. Podle mne je to proto, že jde hlavně o předměty přírodovědné. Právě ty jsou totiž pro naše děti asi těmi nejobtížnějšími. A tak se ministr zřejmě celkem právem obává, že by právě tady mohlo k seškrtání výstupů a témat dojít až v neuvážené míře. Což tato studie víceméně u některých předmětů dokládá.

Není to totiž tak dlouho, co jsme z mnohých úst v médiích slýchali, jak jsou naše děti přetěžované, a že je potřeba vše seškrtat na polovinu. Že se má ale všechno v životě lidském dělat s mírou, je jasné i v této oblasti. Jinak budou naše děti opravdu v nevýhodě a to umetání cestiček a usnadňování cesty k vědění se nám nemusí vyplatit.

Následující anketa zjišťuje, co si myslíte o revizi obsahu vzdělávání u nás.

Anketa

Co si myslíte o revizi vzdělávacích programů u nás?
Je v pořádku tyto programy pořádně proškrtat. Není potřeba děti tolik zatěžovat.
4,1 %
Současná úroveň toho, co mají děti umět, je dobrá. Stačily by jen mírné úpravy.
7,9 %
Děti by toho měly zvládnout více. Redukce výstupů učení je cesta špatným směrem.
86,1 %
O revizi nic nevím, neumím to vůbec zhodnotit.
1,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1422 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz