Článek
Co tedy budou dělat školy s takovým množstvím nabyté svobody, která jim byla tento týden nabídnuta a představena při oficiálním uveřejnění nového RVP ? To bude otázka pro následujících několik let. Nejen, že si podle revidovaného RVP (čili co a jak se děti budou rámcově učit) školy budou vytvářet své vzdělávací programy samy (to bylo i posledně), ale dokonce si budou moci i určit, kolik hodin jakého předmětu se bude vyučovat. Taková míra volnosti je v našem školství za mnoho a mnoho let naprosto unikátní a nevídaná a těžko říci, z čeho vychází. Jestli ministerstvo a NPI tak věří vedení škol a učitelům, že zvolí počty hodin výuky pro jednotlivé oblasti správně, a nebo od této stránky revize dávají raději alibisticky ruce pryč. (O údajném osekávání hodin naukových předmětů se v médiích diskutovalo nedávno a dokonce se kvůli tomu sepisovala i petice. NPI však nakonec takové škrty hodin vyvracel.)
Dosud měly předměty své minimální počty hodin. To teď bude jinak.
O co jde? Dosud měly totiž určité předměty minimální počet hodin, ve kterých musely být plněny výstupy učení. A které se pak tudíž nutně objevily dětem v rozvrhu. Takže škola měla například 4 hodiny matematiky v 6. a 7. a 8. ročníku a v 9. ročníku jen tři. A nebo také pět hodin. To právě podle toho, jestli dodržovala pouze minimální počet předepsaných hodin (pak měla ty tři), a nebo třeba oné matematice dopřála nějaké ty hodiny navíc z tzv. disponibilních hodin a pak se jich v devítce vyučovalo týdně třeba pět.
Z tzv. disponibilních hodin si totiž školy často doplňují časovou dotaci předmětů tak, aby jim učení přišlo smysluplné a děti třeba měly více času na procvičování, na laborky, praktické činnosti nebo se přidával čas v hlavních předmětech třeba kvůli dobré přípravě na přijímací zkoušky. Nutno ale říci, že s revidovaným RVP takových „hodin k dispozici“ bude daleko víc. Deklaruje se například na druhém stupni vzdělávání, že to bude dokonce 30 % z celkového počtu hodin. Kreativitě škol se tak prakticky meze nekladou. Naopak. Má možnost třeba nabídnout víc volitelných předmětů podle zájmu dětí.
Mantinelů je v učebním plánu jen velmi málo
Současná nová podoba RVP totiž nakonec vůbec konkrétní čísla počtu hodin pro jednotlivé předměty neuvádí. Neříká, kolik bude hodin zeměpisu, přírodopisu, dějepisu, fyziky, chemie, dokonce ani matematiky a českého jazyka. Říká jen tolik, že angličtina a tělocvik musí být od 1. do 9. třídy a nejdéle od 7. třídy musí školy nabídnout jeden ze tří dalších jazyků. A dále uvádí mantinely pro celkový počet hodin (1. stupeň 118 hodin, 2. stupeň 122 hodin a jde přitom o počet hodin v jednom týdnu od 1. do 5. třídy, resp. od 6. do 9. třídy). A pak už jen stručně uvádí mantinely pro počty hodin v týdnu pro jednotlivé ročníky. Například, že deváťáci mohou mít maximálně 32 hodin týdně. Nic víc.
Co mi z toho ze všeho tedy nakonec vyplývá? Že zkušené týmy učitelů, které například dobře tuší, že jedna hodina jakéhokoliv základu věd týdně je k ničemu, sestaví rozvrh dětem nějak smysluplně. Ale že například ty školy, kde třeba chybí učitelé chemie, fyziky či přírodopisu, mohou takové naukové předměty pěkně osekat a dát si časovou dotaci (oproti té prvně zmíněné škole) jen poloviční. Mantinely jsou (jak už jste si přečetli) minimální a RVP nijak neurčuje, do jaké hloubky a šířky a přesně v jaké kvalitě a kvantitě se musí jednotlivá témata probírat. A rozdíly mezi školami se tak mohou ještě dál a dál prohlubovat. Ale třeba to vidím černě a všichni ředitelé budou osvícení, všechny školní týmy budou složené jen z aprobovaných a informovaných učitelů a vše bude perfektní. Ovšem já se raději vrátím zpět na zem.
Minimální garantované počty hodin nejsou dány ani u hlavních předmětů
Velmi mě udivuje, že NPI i MŠMT přestože deklarují v revidovaném RVP nutnost zaměřit se (a pak i kontrolovat prostřednictvím testování) dvě hlavní gramotnosti (matematickou a čtenářskou), neurčila ani pro ně nějakou minimální hodinovou dotaci. Co to tedy v budoucnu může podle mne znamenat pro rodiče? Že pro ně bude velmi důležité nejen se dobře zorientovat ve školních vzdělávacích programech jednotlivých škol ve svém okolí, ale zaměřit se také nově na časovou dotaci pro jednotlivé vzdělávací oblasti. Neumím si totiž představit, pokud by jejich dítě mělo dobře zvládnout například přechod na náročné gymnázium, aby mělo za sebou třeba poloviční počet hodinové dotace přírodních věd nebo výrazně menší dotaci hodin hlavních předmětů, než mají třeba sousední školy.
Revize tak dává sice velkou svobodu volby školám a týmům, které budou tvořit své vzdělávací programy, ale zároveň bude nutit rodiče k velké ostražitosti, do jaké školy budu své dítě vlastně posílat. Kolik hodin matematiky, českého jazyka, angličtiny nebo fyziky či chemie ta která škola bude nabízet. A samozřejmě také, jak to bude učit.
Jestli a jak tuto míru volnosti české školy unesou, se dozvíme během dvou až tří let, kdy budou na tuto novinku postupně školy od roku 2027 povinně přecházet a volit pro své žáky počty hodin jednotlivých předmětů. Říkám si ale, že je možný ještě jeden scénář, který by ovšem nastal o dost dříve. Volby se blíží a na školské ministerské křeslo si brousí zuby exministr Plaga. A revize této nové revize není podle mne věc úplně nemožná. A tak uvidíme, kolik odvážných škol se rozhodne mezi prvními skočit do této novinky po hlavě, aniž by vědělo, jaké další změny těchto změn se v blízké budoucnosti mohou udát. Držím jim palce a přeji pevné nervy.
Anketa
ZDROJE:
https://prohlednout.rvp.cz/
https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani/obecne-casti#5-ramcovy-ucebni-plan
https://www.youtube.com/watch?v=3AkzH9JLhn8