Článek
Tak nám naše ministerstvo školství před pár dny oficiálně schválilo překopané RVP, čili co a jak se naše děti budou učit na základní škole (RVP ZV). Jak to celé ovšem bude přesně vypadat, se dozvíme i my, co jsme byli v konzultačních skupinách, až v půlce ledna. Po tiskové konferenci tedy bude překvápko! To není vtip. Zatím je to totiž v jakémsi režimu tajné. Takže jsem sama zvědavá, co přesně se například z na poslední chvíli znovu zrevidované matematiky, vyklube. A přiznám se, že se trochu bojím. Znáte to pořekadlo o šití horkou jehlou, že?
V mezičase před ministerském „slavnostním“ (a podle mne jednoznačně politicky předvolebně motivovaném) zveřejněním textu revize se ale zaměřím na trochu něco jiného. Národní pedagogický institut (NPI) totiž původně pojal celý proces překopávání RVP jako věc velmi veřejnou a nechal do procesu mluvit kde koho. (Že se pak těch připomínek stejně moc nedržel, jako například evidentně v případě nakonec povinného druhého cizího jazyka, je věc jiná.) A tak jsem se rozhodla vybrat pár zajímavých zjištění, které se z tohoto dokumentu nazvaného Veřejná konzultace RVP, vyklubaly. V oblasti základního vzdělávání se totiž dotazníkového šetření zúčastnilo přes 3 tisíce lidí, což zase není tak málo. Šlo jak o rodiče žáků a učitele, tak o experty z akademického prostředí, ale i o lidi z neziskovek. Že nejde o regulérní statistické šetření, je mi jasné. Ale i tak, pojďme se podívat, co si ti aktivnější z nás o revoluci ve vzdělávání myslí.
Revoluce ve vzdělávacích programech nic nepřinese, říká nejvíc respondentů
Co mě jako první vyloženě praštilo do očí při pročítání výsledků tohoto šetření, že na otázku ohledně největšího přínosu celé revize RVP pro základní školy odpovědělo nejvíce lidí, že žádné přednosti tato revize nemá. Celá čtvrtina z celého spektra respondentů v celém procesu buď nevidí smysl, a nebo s ním nesouhlasí. Přičemž pokud bychom vzali jen odpovědi rodičů, tak tam ve změně nevidí smysl dokonce každý třetí z nich. Zhruba každý pátý účastník šetření ale naopak říká, že revize přináší něco nového a třetí největší skupina (16 %) doufá, že se výuka zaměří více na kompetence. Tady se tedy zatím žádné velké přesvědčení o smyslu revize očividně neudálo a pokud k tomu má dojít, musí hybatelé revoluce z NPI udělat ještě velký kus práce.
Seškrtání učiva je moc velké, říkají rodiče i učitelé
Výsledek šetření mi ale přinesl ještě jedno překvapivé zjištění. A to, že jen 8 % respondentů na novém RVP ocenilo redukci učiva (viz graf nad tímto odstavcem). O tom se totiž na začátku revoluce ve vzdělávání mluvilo snad úplně nejvíc. Slyšeli jsme dokonce z úst politiků mnohokrát i naprostá vyjádření tzv. mimo mísu o seškrtání celé poloviny výstupů učení, protože čeští žáci jsou prý velmi přetěžovaní. Proto jsem se tedy podívala na graf, který se redukce učiva týká podrobněji (máte ho níže). Vyplývá z něj ovšem, že rodiče (46 %) ani učitelé (56 %) s tak velkou redukcí toho, co se české děti mají naučit, nesouhlasí. Podle více jak poloviny celkového počtu respondentů je seškrtání výstupů učení v konkrétních oblastech příliš přemrštěné.
Revizi je potřeba znovu zrevidovat, zavelel v létě ministr
Ovšem nejen učitelé a rodiče si všimli tak nevhodného seškrtání. Všimli si toho i na MŠMT. A proto si ministerstvo v čele s ministrem Bekem na některé předměty znovu posvítilo prostřednictvím letního auditu a přikázalo revizi rychle znovu zrevidovat. (O této ministrově bleskové akci už jsem ve svém článku psala na konci října.) Srovnávací studii, která naše nové RVP porovnávala s Rakouskem, Polskem, Bavorskem, Slovenskem a Estonskem, si nechal Bek vypracovat v oblasti matematika, cizí jazyk, přírodopis, fyzika, chemie a geografie. Stručně řečeno se zjistilo, že v matematice, přírodopise a zeměpise se to s tím seškrtáním a nastavením moc nízké úrovně, dost přehnalo. Takže se spustil alarm a rychle rychle začala revize revize. Volby se blíží, takže je přece potřeba co nejdříve ukázat výsledky práce na ohlášených velkých změnách ve školství.
O nové podobě překopané matematiky jsem se dozvěděla až z médií
A tady je určitě prostor pro moji osobní zkušenost. Jako jedna z konzultantek pro novou podobu RVP v oblasti matematika jsem byla o své vyjádření naposledy požádaná před rokem (v prosinci 2023). Čili naposledy to bylo pár týdnů před spuštěním veřejné konzultace, kdy se pak do komentování překopaného RVP mohl zapojit úplně každý. Od té doby ale žádná konzultace s matikáři praktiky zapojenými v revizi v konzultační skupině neproběhla. O nové podobě v mé oblasti vzdělávání jsem se tak na podzim dočítala v médiích s tím, že na přání ministra musí na poslední chvíli proběhnout změna, a že má být v matematice narychlo zvýšena úroveň. (Ne, že bych s tím obecně nesouhlasila, protože ta poslední úroveň po revizi z jara byla nastavena dost nízko.) Výsledkem ale teď je, že se podobu revidované RVP dozvím stejně jako všichni, a to až 14. ledna po oficiální tiskovce. Takže toliko k roli konzultantů praktiků přímo z terénu.
Modernizace metod je potřeba jako sůl, shodují se všichni
Samozřejmě, že nějaké překopání a modernizace toho, co se naše děti budou v budoucích 10 až 15 letech učit a hlavně toho , jak se to budou učit, je potřebná. S tím já naprosto souhlasím a také to vyplynulo i z uvedených šetření. Že se od revize chce především modernizace výukových metod. Tady je naprostá shoda jak mezi učiteli (83 % souhlasí), rodiči (80 %), experty (88 %), tak lidmi z veřejného a neziskového sektoru (90 %). A po pročtení výsledků veřejné konzultace je to asi nejsilnější vzkaz pro všechny z nás.
Jak se ale ukazuje, tak politická proklamace, kterou jsme tu často slýchali o seškrtání učiva na polovinu, je nesmyslem, se kterým nikdo ze střízlivých účastníků vzdělávacího procesu na straně učitelů ani rodičů, a jak se ukazuje nakonec ani na straně ministerstva, nesouhlasí. Jak ale celý proces revize nakonec dopadne, teprve uvidíme. Záleží totiž hlavně na učitelích, jestli je tvůrci revize přesvědčí, že to celé má smysl. Zatím se to ale podle čísel uveřejněných ve výzkumu moc nedaří.
A na závěr oblíbená anketa. Zvlášť pro učitele a zvlášť pro rodiče.
Anketa
Anketa
Na začátku článku si zaklikněte +sledovat, pokud chcete dostávat upozornění na moje nové texty.
ZDROJE: