Článek
Před přijímačkami na střední se v médiích opět pravidelně rojí kvanta odborníků, kteří tvrdí, že přijímací testy jsou na nic, že jsou špatně udělané, že se v nich testuje něco jiného, než se děti učí. Nic není vzdálenější pravdě. V testech CERMAT jsou pouze a jen témata, která se ve školách učí, jsou v RVP čili je školy musely už před lety implementovat do svého ŠVP (co se učí v té dané konkrétní škole). A to si každý rodič může klidně i zkontrolovat na webovkách každé školy, protože tam Školní vzdělávací program musí viset.
Když chtějí děti uspět u testů, musí prostě pracovat navíc
Matematika na základce musí naučit děti, které chtějí jít na střední školy a aspoň trochu uspět v té matematice středoškolské, několik základních okruhů v oblasti této královny věd (a také českého jazyka, samozřejmě), aby dítě mohlo studovat dál. Musí prostě ovládat základní početní operace s celými čísly, s desetinnými, mocninami, zlomky, musí umět trojčlenku, základní konstrukční úlohy, vypočítat obsahy základních plošných útvarů, objemy a povrchy pár těles a víc moc toho už není. I tak si někteří jsou schopní stěžovat, že i tohle je moc a nehodlají snést trochu práce navíc. Přitom na to vše mají celých devět let. Kdysi to bývalo i osm.
Dnešní děti mají totiž mnoho hyperprotektivních rodičů. Někdy se jim říká vrtulníkoví. Stále létají kolem svého děťátka, vše by za ně nejraději udělali a nejlépe by za ně napsali asi i ty testy. Jenomže ouvej. Máme tu první překážku, kterou musí Pepík s Aničkou zvládnout sami. Kde rodič nebude mít příliš možností, jak výsledek ovlivnit. Co ale mohou, tak to je zajistit dobré zázemí, podporu, ale naučit také Pepíka a Aničku překonávat překážky a nacvičit s nimi situace, kde o něco jde.
Nechte děti zažít i neúspěch a prohru a neposlouchejte nesmysly o zákazech úkolů
To je ale musí takoví rodiče nechat občas zažít neúspěch, připravovat je už dlouhodoběji na situaci, kdy budou jen sami za sebe a nikdo jim moc nepomůže. Nechat je trochou obrnit si svoji nervovou soustavu. Neusnadňovat jim každou nepříjemnou situaci, do které se dostanou. A ve škole si takových situací mohou nacvičit mnoho. Vyžadovat také domácí práci, když vidí, že jim nějaké téma nejde. Chápu, že v situaci, kdy kolem sebe děti i rodiče občas slyší nesmysly o údajném zakazování domácích úkolů, tak se nechají třeba ovlivnit. Ale mají vlastní rozum, ne? Při domácí přípravě si právě mohou v klidu doma upevňovat mnoho rutinních věcí hlavně v matice a češtině. Doporučuji tyto nesmyslné hlasy v médiích vůbec neposlouchat, protože vše se pak zúročí v tom dubnu v devítce, kdy to dítě bude mnoho z té základní rutiny v hlavních gramotnostech potřebovat. Jenomže někteří z rodičů nenechají svoje děti vystavovat žádné z takových situací, nenutí je doma pracovat navíc a ty se potom budou při náročnějších záležitostech, jako jsou přijímací testy, hroutit. A pevné nervy a naučená rutina jsou holt jednou z důležitých součástí překonání takových překážek.
Nelze všechny děti a rodiče srovnat do jedné latě
Co mi také docela vadí, jak sociální inženýři chtějí srovnat všechny rodiče a děti do latě. Jakoby chtěli zamezit tomu, že některé rodiny věnují čas a peníze navíc, aby se jejich děti připravily na důležitý okamžik co možná nejlépe. Ať tu bude nebo nebude JPZ, při přechodu na středí školy, kam se prostě nevejde každý, kdo má o ni zájem, budou nějaké formy třídění těch schopných a méně schopnějších existovat. I když by jednotná zkouška nebyla, nelze přece omezovat ty, co chtějí makat a chystat se poctivě na důležitý okamžik. A často to stojí prostě jen čas. A přílišné peníze téměř vydávat rodiny nemusí. CERMAT v této oblasti totiž udělal už také hodně. Má na svých stránkách řešené testy, má aplikaci na procvičování, na internetu jsou desítky videí od učitelů, kteří zdarma vysvětlují řešení úloh. Kdo se chce nachystat, tak má mnoho možností. A pokud jde o ty nejprestižnější školy, tak tam se prostě nedivím, že požadují velmi nadstandartní výkony od budoucích uchazečů. Ale to je podle mne jen kopírování reality, která pak tyto děti čeká například při hledání zaměstnání.
Nechtějme, aby si SŠ dělaly svoje testy. Je to katastrofa.
Všichni, kdo se na testy chystáme a léta připravujeme, víme, že problém přece není v testech. Poslední roky je veřejně obhajuji každé předpřijímačkové období. Zažila jsem totiž dobu bez jednotných testů a byla to katastrofa. Každá SŠ si dělala svoje, a tak jsem chystala děti na přijímačkové testy ze zdrávky, z gymplu, z průmky atd. Každý pes jiná ves. Matikáři si je dělali sami na koleně a bylo to vidět.
Tady testy dělá tým odborníků z CERMATU a ty testy jsou opravdu čím dál lepší. Vlastně se na nich už toho mnoho nedá vylepšit. Umí rozřadit jak děti na snadnější obory, kde jim stačí umět opravdu základní úlohy, tak jsou většinou dostatečně citlivé i na rozřazení dětí na prestižní gymply. Navíc si školy mohou udělat i testy vlastní. Mohou chtít portfolia, udělat si pohovory atd. To je ovšem pro většinu z nich nákladné časově a finančně, a tak se spoléhají jen na CERMAT testy. Ale to také není špatně. Jak říkám, jednotné testy pro JPZ už jsou ale z mého pohledu v pořádku.
Nepleťme si kvalitu testování a kvalitu nabídky škol
Hodně lidí si totiž plete dvě věci. Kvalitu testování s tím, proč se vlastně testování dělá. Proč musíme naše děti třídit už v jejich 15 letech. Je to brzo. Já vím. No to je ale celkem snadné a v médiích už to bylo také stokrát omleté. Prostě máme tu ještě stále málo všeobecně vzdělávacích škol. Nějaká lycea se nám tu teď sice nově objevují, to je fakt, ale poptávce rodičů to nestačí.
Jsou kolem nás státy, kde každá druhá střední je všeobecně vzdělávací. My jich máme asi tak poloviční počet, než je v blízkém západním zahraničí. A poptávka je přitom skoro dvojnásobná. Tak tady někde udělali holt pánové plánovači chybu. A když se mrkneme, kdo tím plánovačem je, tak musíme zamířit svůj zrak především směrem ke krajským úřadům. Tam většinou sedí ti, kdo o tom rozhodují. Takže až budou krajské volby, možná bude fajn přestat být líný se zabývat volebním programem a mrknout se, kdo má v programu zvyšování počtu takových škol v kraji. Abychom pak nenadávali na testy, které ale za nic vlastně nemohou.
A na závěr je tu anketa:
Anketa
Zaklikněte si také na začátku textu +sledovat a zařaďte se do rodiny mých čtenářů, kteří dostávají upozornění na mé texty přednostně.
Odkazy:
https://plus.rozhlas.cz/delame-ze-vzdelavani-velkou-pardubickou-prijimacky-netestuji-znalosti-ale-9207757
https://www.forum24.cz/aby-se-dite-dostalo-na-gympl-na-to-mu-zakladka-nestaci-musi-do-paralelni-skoly-kde-se-uci-nesmysly?utm_medium=sekce-z-internetu&utm_source=www.seznam.cz#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhpnative.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=Pc2QtVx8eN8-202503290628&dop_id=71765841

Autorka textu, učitelka matematiky a lektorka přípravy na přijímací testy.