Hlavní obsah
Finance

Mám 10 exekucí, můžou za ně ti, kdo mi půjčili peníze

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Bára Divá

„Za moje exekuce můžete vy!“ je jedno z nejčastějších tvrzení finančně negramotných lidí, kteří si nabrali půjčky, které nezvládají a nechtějí splácet. Za své chyby viní okolí a společnosti, které jim pomohly označují za zloděje.

Článek

Kdysi dávno jsem pracovala pro známou společnost, která poskytuje lidem půjčky. Byl to můj první opravdový krok do světa práce a byla to neskutečná lekce. Komunikace s dlužníky mi otevřela oči. Do té doby jsem totiž myslela, že poskytovatelé půjček jsou často zloději, kteří se snaží hodné a poctivé lidi nalákat a pak je vysokými úroky zničit. Zjistila jsem, že ve skutečnosti jsou půjčky u oficiálních společností, nastaveny velmi solidně. Lidé mají předem naprosto jasné informace o tom, jaké budou jejich měsíční splátky, kolik z toho je úrok a kolik přeplatí proti původní částce. Pokud si vezme půjčku „normální“ člověk, který to promyslel, nemá se splácením problém a je to pro něj cenná pomoc. Když si vezme půjčku příživník, nepomůže mu nic.

Normální člověk

Normálním člověkem myslím lidi, kteří pracují a půjčku si vezmou výjimečně a na něco důležitého. Například, když ji nečekaně odešlo auto, pračka, lednička, dítě potřebuje rovnátka nebo pes operaci. Takoví lidé si předem spočítají, jaké částky mohou měsíčně splácet, pečlivě půjčku promyslí a pak si vezmou tu, která je pro ně nejvýhodnější. Půjčku řádně splácí, když se náhodou dostanou do potíží, tak se společností komunikují a hledají řešení například individuální splátkový kalendář, a nakonec půjčku řádně splatí a jsou rádi, že si ji vzali, protože jim v danou chvíli vytrhla velký trn z paty.

Příživníkům ani korunu

Pak tu máme druhou skupinu lidí. Obvykle jsou to lidé, kteří pracují na špatně placených pozicích, nebo nepracují vůbec. To jsou lidé, kteří si půjčují na dovolené, oblečení, iPhony nebo třeba na kauce bytu. Tady to na první dobrou vypadá na průšvih. Ovšem algoritmy jsou nastaveny jednoznačně a pokud se takovému člověku podaří projít, tím že sníží své reálné náklady, půjčku dostane. Ale jakmile přijde na splácení začnou se dít divy.

Za moje exekuce můžete vy

Jakmile lidi přestanou peníze splácet, to se dozvíte věci. Mezi moje nejoblíbenější patří vyhrožování trestným oznámením za to, že lidem půjčka byla poskytnuta. Společnost si přece měla spočítat, že ten člověk nebude mít na zaplacení. Jsou to zloději, okrádají lidi a nutí jim půjčky! Suma sumárum až překvapivě mnoho neplatičů obviňovalo za své exekuce společnost, která jim, když byli v nouzi, poskytla peníze. Oni za nic nemůžou! A společnosti jsou zloději, kteří vydělávají na chudých lidech. A proč to vlastně po nich chtějí vracet, když mají peněz dost, když je půjčují!

Po téhle zkušenosti se můj pohled na neplatiče zásadně změnil. Nepovažuji je za chudáky, které se „zlé“ společnosti snaží odrbat. Jsou to v podstatě zloději, kteří si vzali cizí peníze, odmítají je vrátit a myslí si, že proto, že jsou chudí nebo na dávkách, mají nějaká privilegia či výjimky. Ale logika je jednoduchá: Nemáte na splácení? Tak si nepůjčujte!

PS. Bavíme se o bankovních půjčkách nebo půjčkách známých a velkých společností, které se řídí platnými zákony ČR. Ne o půjčkách od pokoutních lichvářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz