Hlavní obsah

Učitelé, spousta peněz za popíjení kafe ve sborovně

Foto: Open AI / DALL-E

Ilustrační obrázek

Stále slyšíme, jak jsou učitelé podhodnocení. Jenže když mají dva měsíce volna, na kafíčko ve sborovně čas vždycky, den jim končí ve dvě a výuka se smrskla na čtení z učebnice, začíná být otázka odměny dost provokativní.

Článek

Učitelé. Jedna z mála profesí, kde se permanentně stávkuje za vyšší platy, a přitom málo kdo nahlédne za oponu jejich skutečné pracovní náplně. Ráno si dají kafe ve sborovně, pak pár hodin odvykládají látku – a ve dvě už často peláší domů. Žádné směny, žádný stres z výkonu, žádná odpovědnost za zisk, jen úřední jistota, že výplata dorazí. A přesto se stále tváří jako mučedníci systému.

Když učíte třídu znuděných puberťáků, kdo je vlastně víc znuděný?

Přiznejme si to – pro velkou část učitelů je jejich profese rutina, ze které už dávno vyprchala jakákoli vášeň. Vyučování se smrsklo na čtení z učebnice a rozdávání pracovních listů. Individuální přístup? Inovace? Zájem o děti? Výjimka, ne pravidlo. Zkuste si promluvit s průměrným teenagerem. Co vám řekne? „Učitelka furt něco mele a hned nás zkouší. Nic novýho.“ A má pravdu.

Prázdniny jako benefit? Ne, to je hlavní důvod, proč tam zůstávají

Zeptejte se kteréhokoli učitele, proč ve školství zůstal. Odpověď? „Kvůli volnu.“ Dva měsíce prázdnin v létě. Týden o Vánocích. Jarní prázdniny. Podzimní prázdniny. A všechny státní svátky. Kdo jiný má tolik volna a ještě si stěžuje, že je přepracovaný? Zatímco ostatní musí o dovolené žadonit, učitelé mají v kalendáři jasně nalinkováno: nepracuje se.

A ještě si řeknou o víc peněz?

Aby toho nebylo málo, pravidelně se ozývají s požadavky na vyšší platy. V zemi, kde se lékaři a zdravotní sestry dřou do úmoru, kde hasiči riskují životy a kde živnostníci nevědí, co bude zítra, si právě učitelé myslí, že si zaslouží víc. Za co? Za to, že opraví pár testů? Že občas napíší přípravu? Za to, že polovina z nich byla na distanční výuce zcela neschopná?

Kvalita, nebo jistota?

Skutečným problémem školství není nedostatek peněz, ale nedostatek kvality. Když byste vzali sto nejlepších učitelů a zaplatili jim dvojnásobek, nikdo by neprotestoval. Jenže systém funguje jinak – odměňuje se kolektivně, bez ohledu na schopnosti. Takže i učitel, kterému studenti nerozumí a který se za posledních dvacet let nenaučil ani zapnout projektor, dostane stejně jako ten, kdo své žáky skutečně inspiruje.

Děti jsou jen zrcadlem systému

Jestli máme nevychované děti, frustrované puberťáky a studenty bez motivace, není to jen vina rodičů. Školství je jejich druhý domov. A pokud tam narazí na znuděné pedagogy, kteří jen přežívají od zvonění ke zvonění, nemůžeme čekat zázraky.

Takže možná by bylo načase přestat učitele automaticky hájit a začít se ptát: Co za své platy opravdu odvádějí? Kolik z nich by přežilo v soukromém sektoru, kde se platí za výsledek, ne za počet odsloužených let?

Protože na rozdíl od běžných zaměstnanců, kteří musí každý měsíc obhajovat svou hodnotu, učitelům stačí jediné: nepřekročit meze. A to je, podle mého názoru, na systém, který formuje budoucnost země, zatraceně málo.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz