Článek
Bitva o Warner Bros. hýbe filmovým průmyslem
V Hollywoodu v současnosti vrcholí tzv. Streamovací válka, kdy se schyluje k největšímu mediálnímu obchodu za velmi dlouhou dobu, ne-li za celou historii továrny na sny.
Na prodej, tak trochu náhodou, se ocitl mediální konglomerát Warner Bros. Discovery (WBD) zahrnující slavné studio Warner Bros. (WB) z Burbanku v Kalifornii, streamovací službu HBO Max (donedávna jen Max), zpravodajskou CNN a další aktiva.
Zatímco se akcionáři perou o peníze, počítají čísla a návratnost celé obří akvizice za miliardy, běžný divák může jen nevěřícně sledovat, jak je jedno z nejmocnějších filmových studií na světě požíráno mladou a dravou konkurencí, která nemá ve svých skrytých úmyslech s legendární značkou zacházet v rukavičkách. Filmový průmysl se opět silně otřásl a znovu se nevratně přiblížil ke streamovací revoluci, ve které bude chození do kina přežitkem minulosti pro nejvěrnější cinefily.
Mnohým předplatitelům Netflixu nedávno přistálo v emailu velkohubé (a předčasné) oznámení o „spolknutí“ Warnerů, kdy se již nyní mohou těšit na začlenění jejich bohaté knihovny (v Hollywoodu se dokonce řadí mezi tu vůbec největší) pod jednu streamovací aplikaci. Bylo to vskutku unáhlené prohlášení. Stačilo pár dnů a situace je zase jinde. Ale jedno po druhém.
Harry Potter, Pán prstenů, Matrix, Hra o trůny , Batman se Supermanem či letošní kontroverzní hit Minecraft brzo poputují do nového domova tak či tak. Pouze zůstává otázkou, zdali to bude mnohem pravděpodobnější Netflix, nebo v současnosti se hlasitě ozývající konglomerát Paramount Skydance (zkráceně Paramount), který má silného zastánce v Bílém domě.

Emailové prohlášení Netflixu o nákupu WB
Kdo hraje hru o miliardy?
Protože za každým obchodem stojí spíše movité osobnosti než anonymní firmy, pojďme si je krátce představit:
Na jedné straně tu mluvíme o Tedu Sarandosovi (CEO Netflixu), jehož neskrývanou ambicí je ovládnout streamovací trh, respektive vyhrát současnou „streamovací válku“, v níž bojuje proti největším konkurentům Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video, SkyShowtime (respektive Paramount+ v USA) a Apple TV. A také neoficiálně rozbít klasický kinoprůmysl ve prospěch algoritmického obsahu.
Na druhé straně barikády v boji o Warnery stojí David Ellison (CEO Paramountu), jenž pochází z miliardářské rodiny svého otce Larryho Ellisona, jednoho z nejbohatších lidí světa a zakladatele softwarové společnosti Oracle. Ten je naopak fanouškem klasických filmů a kina zásoboval diváckými hity i během pandemie. Jenomže proč jsou Warneři vlastně na prodej a o co oběma miliardářům jde a jsou jejich úmysly „kalé“ nebo nekalé?
Proč je Warner Bros. na prodej?
Mateřská společnost Warner Bros. Discovery (WBD) se ocitla ve finanční krizi po astronomickém zadlužení po nedávné fúzi s WarnerMedia s Discovery vlastněné technologickou společností AT&T v roce 2022. Fúze tehdy zatížila nově vzniklou společnost WBD dluhem přesahující 35 mld. dolarů.
Důvodem byly zejména strukturální finanční podmínky, za kterých byla transakce provedena. Místo přímého prodeje se totiž AT&T rozhodla spojit obě divize do jedné firmy, aby si mohla nárokovat daňové výhody, ale za cenu zatížení nové firmy. AT&T dále „vytáhla“ z nově vzniklé společnosti WBD 40 mld. dolarů v hotovosti, aby mohla snížit svůj vlastní dluh. WBD se tak ocitlo v mínusu už na svém začátku. Jednoduše řečeno: klasické daňově šachy.
Z důvodu poklesu tradičních příjmů společnosti z lineární televize a kabelových stanic, pandemická opatření zapříčiňující pokles návštěvnosti kin a tržeb jejich nákladných filmových produkcí (Matrix 4, Wonder Woman 1984, Sebevražedný oddíl 2, Flash, Joker 2) se nedařilo tento dluh aktivně splácet.
David Zaslav (CEO WBD) se od fúze snažil společnost stabilizovat a snížit dluh pod 30 miliard dolarů, což mělo za následek masivní propouštění, proškrtávání obsahu, přeprodávání některých práv i kontroverzní rušení již takřka hotových projektů jako Batgirl či Coyote vs. Acme, po nichž zůstal jen daňový odpis.
Tato vysoká finanční zátěž byla hlavním důvodem, proč je nyní WBD nucena zvažovat prodej svých nejcennějších aktiv, mezi které se řadí:
- Filmové a seriálové značky neboli IP: DC Comics, Harry Potter, Pán prstenů, Matrix, Přátelé, Teorie velkého třesku Hra o trůny, Last of Us, Bílý lotos, Sopránovi, Looney Tunes
- Televizní stanice: kabelová HBO, CNN, Discovery Channel, Eurosport, Animal Planet
- Streamovací platformy: HBO Max
- Studia: filmové studio v Burbanku v Kalifornii, mnoho poboček WB po celém světě, divize herního vydavatelství WB
- Zábavní parky: The Wizarding World of Harry Potter v Pinewood Studios v Anglii, Warner Bros. World v Abú Dhabí, Warner Bros. Movie World v Austrálii
Dopadne Warner Bros. v rukou Netflixu jako Foxové pod Disneym?
Až donedávna existoval v Hollywoodu systém šesti největších filmových studií: Disney Studios, 20th Century Fox, Warner Bros., Paramount Pictures, Universal Studios a Columbia/Sony. Mezi menší, ale nezanedbatelné hráče se dále řadil ještě Lionsgate, ale také Netflix na streamovacím poli.
V roce 2018 médii proletěla zpráva o první akvizici století, kdy studio Disney (již vlastnící Marvel, Lucasfilm a Pixar) nabídnulo 71,3 mld. dolarů za 20th Century Fox (Avatar, X-Men, Vetřelec, Simpsonovi…). Přeplatilo konglomerát Comcast (Universal Pictures) o 6 mld. dolarů a po devíti měsících byl Hollywood o jedno historické studio chudší.
Není divu, že se mnohým při pohledu na současnou situaci otevírají staré rány. Proč rány? Inu, z počátku panovala mezi filmovými fanoušky spíše optimistická nálada. Disney byl v roce 2019 na absolutním vrcholu, na co sáhl, to proměnil v zelené zlato. Marveláci se těšili na sloučení Avengers s X-Meny, čehož jsme se ani bezmála po deseti letech stále nedočkali.
20th Century Fox bylo přejmenováno na 20th Century Studios a být jakousi značkou dospělejší a odvážnější tvorby studia Disney. Realita je taková, že 20th Century Studios v porovnání se svým předchůdcem prakticky neexistuje, tu a tam vyprodukuje nějaký Vetřelčí sequel nebo seriál pro Disney+, ale rozhodně nedosahuje dřívějšího věhlasu.
Aby toho nebylo málo, divize Lucasfilm zvládla pod Disneyho vedením přizabít nejen Star Wars, ale i Indiana Jonese, a s MCU i Pixarem to jde také rychle z kopce. Sen se během pár let rozplynul. Jak to tedy bude s Warnery?
Jaká by byla budoucnost Warnerů v rukou Netflixu?
Knihovna Warnerů v rukou Netflixu by pravděpodobně vypadala následovně: Z rozeslaného emailu víme, že Sarandos touží začlenit nejoblíbenější a nejsledovanější IP do své knihovny natrvalo. Potterové, Přátelé, Páni prstenů či DC superhrdinové by byli stálicí na Netflixu, nikoliv jen na krátkou dobu, jako tomu bylo v minulosti.
Kromě toho víme, že se natáčí ostře sledovaný seriálový remake Harryho Pottera, nové filmy a seriály ze světa DC Comics pod vedením Jamese Gunna, může dojít na filmový remake Pána prstenů (seriálová práva má Amazon) a také třetí řadu The Last of Us. A to je jen stručný výčet.
Netflix sice slibuje, že by v případě vítězství dodržoval veškeré smluvené dohody uzavřené ještě za dob WBD, dokončoval roztočené produkce a posílal filmy do kin, které mají stanovenou kinopremiéru. Pro diváka by se fakticky nic neměnilo. Ovšem, kdo ví, na jak dlouho.
Bohužel, snahy Netflixu, přesněji Teda Sarandose jsou takové, že je mu klasický filmový průmysl lhostejný a budoucnost vidí pouze ve streamingu. Do budoucna by tak Netflix posílal do kin méně a méně projektů z dílny WB a upřednostňoval by seriálovou tvorbu s „nekonečným obsahem“ pro posílení algoritmu a růstu své aplikace.
Kromě toho by se filmy do kin rychleji přesouvaly na Netflix, což by sice uvítala většina diváků, ale filmům by to ubíralo exkluzivitu a prestiž, která by mohla odradit od spolupráce věhlasná jména. Ostatně už nyní se proti pojmutí WB Netflixem ozývají významné osobnosti.
Osobně se domnívám, že by značka Warner Bros. pod Netflixem rychle zanikla jako 20th Century Fox pod Disneym. A nikdo by se tomu vlastně moc nedivil. Již tak mocný streamovací moloch by odstranil konkurenta, připsal by si nových 128 mil. předplatitelů z HBO Max, vyzobal si filmovou knihovnu jako čokoládu z adventního kalendáře a nehodící se majetek (televize, hry, zpravodajství) rozprodal ostatním jako nechtěné zbytky z kuřete.
Přestože by z kapsy Sarandos vypláznul balík, takřka neexistuje varianta, že by na tom bolestivě tratil. A to je důvod, proč zůstává stále ve hře, na peníze nehledě.
Jaká by byla budoucnost Warnerů v rukou Paramountu?
V případě výhry studia Paramount Skydance by byla situace velmi odlišná, filmovému divákovi možná bližší. Nejprve, David Ellison je velkým zastáncem kino filmů, čímž si silně naklonil hollywoodskou smetánku. Za jeho „vlády“ vznikly pecky jako Top Gun: Maverick, poslední díly Mission: Impossible, Jack Reacher, poslední Star Trek či Světová válka Z.
Dále, ovládnutím knihovny WB a aplikace HBO Max by Paramount masivně obohatil svou streamovací platformu Paramount+, která v Evropě operuje jako SkyShowtime ve spojení s knihovou Universal Studios. Zde je situace trochu zamotaná. Paramount Skydance by mohl spustit vlastní aplikaci Paramount+ také ve zbytku světa, která by zahrnovala vše, co se nachází na HBO Max. Tím by se mohli odtrhnout od Universalu a zvýšit si dominanci na domácím a globální trhu.
Avšak tím nejdůležitějším, proč je Paramount stále ve hře navzdory předčasným fanfárám Netflixu, je jednak čerstvá nabídka 108,4 mld. dolarů za WBD (o 25 mld. víc), a pak silné spojenectví Ellisonových se současným šéfem Bílého domu.
Ano, Donald Trump hází vidle, kam se zrovna rozhlédne, nezapomíná na svou podnikatelskou minulost a vyhrožuje antimonopolním úřadem, který by Sarandose s Netflixem mohl hravě vyřadit ze hry. Ellison nabízí 30 dolarů za akcii „na dřevo“, což s nabídkou rozhodně zahýbe, oproti Sarandosovi, který nabídl „jen“ 23,25 dolarů v hotovosti a zbylých 4,50 dolarů v akciích.
Trump dále drží své oblíbené karty ve svém poradci Jaredovi Kushnerovi. Ten vyrukoval se saudskými fondy, které by s financováním obchodu Paramountům pomohly, aby se ze hry vyřadila čínská společnost Tencent, jež v minulosti vyhrabala umírající Skydance z velkých finančních potíží. Číňany Trump nechce ani vidět. Warnerům však údajně nevoní arabské peníze a raději by kývli na „čistou“ nabídku z jednoho zdroje Netflixu.
Trump touží zničit CNN a ovládnou hollywoodskou tvorbu
Ačkoliv se šéf Bílého domu veřejně vyjadřuje v tom smyslu, že by pohlcení HBO Max Netflixem ukousnulo ze streamovacího trhu příliš velký kus koláče, aby to zůstalo bez povšimnutí příslušných regulačních orgánů, pravý záměr tkví jinde. Zatímco Sarandosovi jde hlavně o zásobárnu pořadů, Ellison si brousí zuby na celou divizi WBD včetně lineární televize spolu se zpravodajstvím CNN. A zde opět přichází do hry Trump, kterému vůči republikánům vždy kritická CNN leží silně v žaludku.
Pokud by ji dostal do ruky Ellison, mohl by ji Trump skrze něj „tiše“ ovládat jako třeba Fox News, kterou si Murdoch nechal jako jedinou po akvizici Disneym. Trumpovy záměry se CNN jsou už politickou kapitolou, kterou přeskočím. Víme, že když tenhle pán něco opravdu chce, je schopen z nejmocnějšího křesla na světě udělat pro svou touhu vše.
Paramount se vrátil do hry ve chvíli, kdy byl „deal“ Netflixu téměř hotovou věcí. Ellisonovi spolu s Trumpem jde o ovládnutí hollywoodské továrny na sny, koresponduje s jejich sdíleným snem vytvářet více „amerických tradičních filmů“ bez liberálního balastu, který Hollywood zaplavuje v současnosti. A k dosažení takového plánu potřebují mocný nástroj – Trump Ellisonův Paramount a Ellison zase Warnery.
Aktuální nabídka přeplacení Netflixu o 25 mld. tak nemusí být konečná a tenhle boj o jedno z nejznámějších a nejmocnějších filmových studií bude ještě hodně zajímavý.






