Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Učitel pod drobnohledem: co vlastně může?

Foto: Umělá inteligence - Copilot (BingAI)

Učitelka s respektujícím a partnerským přístupem k žákům

Někdy se může zdát, že jsou učitelé neustále pod drobnohledem a nemohou vlastně nic. Opak je ale pravdou. Co vše učitel vlastně může a proč se může jednat o krásné a kreativní povolání?

Článek

Při spravování webové stránky Co nevíte o škole, která se kromě jiného specializuje na nekalé školní praktiky, tedy na to, co někteří učitelé ve školách provádějí, i když nemohou, jsme dostali otázku: „Co učitel vlastně může?“

Ve skutečnosti toho učitel ve škole může velmi mnoho. Ta základní odpověď je, že rozhodně může kvalitně vzdělávat a dodržovat zákony. Dále učitel, mnohdy narozdíl od žáků, může kdykoliv svobodně jíst a pít, sednout si, kam chce, projít se po třídě, dojít si na toaletu, vysmrkat se nebo se podívat do telefonu, psát jakou barvou propisky chce, mít sešit jaký chce a dělat si poznámky takovým způsobem, jaký mu vyhovuje. Tato více či méně základní práva jsou žákům učiteli často odpírána. A právě v případě onoho odpírání se již pohybujeme v oblasti nekalých školních praktik, před kterými však někteří stále zavírají oči a strkají hlavu do písku, nebo si dokonce myslí, že právě takto má vypadat vzdělávání ve škole.

Když vezmeme v potaz nekalé školní praktiky z řad školních tajností, jako je například udělování pětek za nedonesené domácí úkoly nebo nedopsané zápisky, zakazování dojít si na toaletu, trestání žáků poškolou (vězněním žáka ve škole po skončení vyučování, tzv. “být po škole”) nebo přepisováním školního řádu a podobné libůstky, můžeme s jistotou říci, že učitel může s klidným srdcem nedávat pětky, neposílat žáky za trest za dveře, nehodnotit úpravu v sešitě, netrestat žáky, nekřičet na ně a nezakazovat jim dojít si na záchod… Může si prostě uvědomit, že škola není káznice.

Foto: Umělá inteligence - Copilot (BingAI)

Učitel s mocenským přístupem

To ale není všechno. Při vzdělávání může učitel (dle zákona má dokonce povinnost) vytvářet bezpečné prostředí. To znamená, že může transparentně, předvídatelně a nenásilně komunikovat, respektovat žáky a jejich názory, podporovat jejich samostatnost a zodpovědnost (pozor, neplést si s poslušností), umožňovat svobodnou volbu činností (tedy podporovat dobrovolnost) a mít ve své žáky důvěru. Může se rozhodnout, že bude obsah a průběh vyučování přizpůsobovat potřebám jednotlivých žáků (diferenciace výuky) a nabízet jim různé příležitosti ke kvalitnímu vzdělávání. Ve vyučování může využívat přínosné a odborně správné metody, jako je například badatelsky orientovaná výuka, konstruktivistický přístup nebo místně zakotvené učení. Může zadávat pouze dobrovolné domácí úkoly a hodnotit správně dle očekávaných výstupů. Může si také vybírat z pestré nabídky technik průběžného hodnocení a podporovat žáky v dovednosti se sebehodnotit. Kromě toho může reflektovat svou práci a na základě toho plánovat a vylepšovat další hodiny.

Dále se učitel může sebevzdělávat a pracovat na svém profesním i osobním růstu. Nikdy není na škodu oprášit své znalosti a dovednosti a případně se dozvědět i něco nového od kolegů a odborníků ve stejném oboru, a pak to využít ve své praxi. Existuje celá řada platforem, konferencí, webinářů, seminářů i odborné inspirativní literatury zaměřené na vzdělávání učitelů, stačí si jen vybrat. Každý učitel může sdílet své nápady s ostatními kolegy a na oplátku se inspirovat od nich, ať už je to formou vystoupení na nějaké učitelské konferenci, uspořádáním semináře nebo jen „pokecem“ s kolegy. V rámci seberozvoje si učitel může vyžádat i zpětnou vazbu od svých žáků a kolegů, a na základě toho pak hledat způsoby, jak zkvalitňovat svou práci.

Kromě toho může učitel zlepšovat své dovednosti v oblasti porozumění a zvládání vlastních emocí, organizace času, kritického myšlení, motivace, empatie, spolupráce a řešení konfliktů. Může také rozvíjet své komunikační dovednosti, které se hodí nejen v případě komunikace se žáky, ale také s kolegy, vedením či rodiči. Tyto osvojené dovednosti přispívají k celostnímu rozvoji učitele a budou mít jistě přesah i do jeho osobních vztahů a života mimo školu. Pokud tedy budou učitelé věnovat čas od času energii i seberozvojovým aktivitám, bude to mít pozitivní vliv jak na jejich osobnostní a profesní růst, tak na kvalitu výuky ve školách.

Nikdo učiteli nebrání dělat všechno to, co je v textu uvedeno. Naopak. To vše učitel může dělat. Pro učitelskou praxi a kvalitní vzdělávání je dokonce žádoucí, aby to dělal. Děti se díky tomu mnohému naučí.

Učitelé jsou pro své žáky velkými vzory, mají ve svých rukou magické kouzlo, protože mohou být těmi, kteří dětem otevřou cestu k úspěchu a vzdělání.

Kromě článku přinášíme vám, našim váženým čtenářům z řad učitelů (i neučitelů), zajímavé odkazy plné inspirace do hodin a k vlastnímu profesnímu rozvoji.

Tipy pro sebevzdělávání učitelů

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz