Článek
Aktualizované rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní a základní vzdělávání opět kladou důraz na tzv. kompetenční model. To znamená, aby se žáci ve školách naučili si osvojit základní kompetence pro svůj následný občanský i profesní život na místo biflování. Nutno podotknout, že takto jsou postaveny již současné rámcové vzdělávací programy, avšak tuto změnu se nepodařilo doposud propsat do výuky na všech školách. Jednou z příčin může být nedostatečná motivace některých ředitelů a učitelů pro kompetenční model výuky, případně neefektivní systém podpory v zavádění změn. Proto bude nyní pro ministerstvo školství a Národní pedagogický institut ČR jedním z hlavních úkolů nastavení cílené metodické podpory pro aktualizaci školních vzdělávacích programů.
Revize RVP je příležitost kurikulum upravit a redefinovat jádrové a rozvíjející učivo. Kurikulum základního vzdělávání zahrnuje množství obsahu, z něhož ne všechno má být součástí společného jádra učiva. Proto bude obsah kurikula posouzen a v potřebných částech přehodnocen. Rámcové vzdělávací programy budou průběžně (v cyklech, s ohledem na nutnost nezvyšovat administrativní zátěž škol) aktualizovány tak, aby obsah a cíle vzdělávání skutečně reflektovaly vzdělávací potřeby žáků. Do jejich zpracování a aktualizace budou zapojeni učitelé z praxe a další odborníci působící ve vzdělávání.
Změna rámcových vzdělávacích programů vychází ze zadání formulovaného již ve Strategii vzdělávací politiky 2030+. K přípravě těchto dokumentů měli být přizváni učitelé z praxe i odborníci působící ve vzdělávání. Z tohoto důvodu je zarážející stanovisko Asociace děkanů pedagogických fakult, kde je upozorněno na chybějící komunikaci s těmito významnými aktéry v oblasti vzdělávání při tvorbě aktualizovaných rámcových vzdělávacích programů. Tato notifikace je velmi významná. Pokud ministerstvo školství myslí změnu ve vzdělávání vážně, nemůže z diskuze vynechat zástupce vysokých škol připravujících budoucí učitele.
Největší mediální pozornost si vysloužila změna v podobě výuky angličtiny, která bude do vzdělávání zařazena již od prvních tříd. K tomuto kroku již nyní dobrovolně přistupuje přibližně polovina základních škol, a tak tato změna nebude ve skutečnosti tak výrazná, jak by se dalo očekávat. Absolventi českých základních škol mají nižší výstupní úroveň angličtiny než žáci v některých západních či severských zemích. Pro zlepšení jazykové připravenosti našich absolventů však bude nezbytné provést výraznější změny v koncepci výuky tohoto cizího jazyka.