Hlavní obsah

Převáží zisky obchodních řetězců nad tradičním charakter Vánoc?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: volně přístupno ke stažení na internetu

Zvítězí letos tradiční pojetí Vánoc nebo reklamní postavička Santa Clause?

Smyslem vánočních svátků by tak nemělo být překotné nakupování a hromadění hmotných statků za účelem vyšších tržeb obchodníků.

Článek

Do letošních Vánoc zbývá poslední měsíc. Když se však v průběhu roku k sobě nechováme s úctou a láskou, nelze pravděpodobně očekávat, že vše zachrání hromada dárků pod rozsvíceným vánočním stromečkem. Je tedy na každém z nás, zda budeme preferovat mnohdy až nesmyslnou honbu za dárky či, zda společně přispějeme k vánoční pohodě. Přitom bychom neměli zapomenout, že v tradičním křesťanském pojetí představují Vánoce čas rozjímání, klidu a dobročinnosti. Ale i ve světském pojetí Vánoc bychom neměli pominout pohodovou atmosféru v rodinném kruhu, jakož i setkání s našimi blízkými.

Pokud pomineme děti, k vánoční pohodě nás dospělých může přispět i to, že se dohodneme, že si navzájem dáme pouze jediný dárek. A nemusí mít ani hmotný charakter. Může to být letenka na společnou dovolenou, vstupenka na vyhlášené vinobraní apod. Přitom, komu skutečně jde na prvním místě o setkání, může jít ještě dále a prožít vánoční svátky zcela bez dárků. Smyslem Vánoc by nemělo být upachtěné běhání po obchodech a navyšování zisků nenasytných obchodních řetězců. Pro ně jsou Vánoce finančními žněmi. Prostě období s nejvyššími tržbami a nejvyšším ziskem.

Jestliže do roku 2022 otálel se zveřejněním účetních uzávěrek pouze Kaufland, v současné době se počet obchodních řetězců, které v obchodním rejstříku oddalují zveřejnění výsledků hospodaření za rok 2023, významně zvýšil, Ze silné šestky se jedná kromě Kauflandu o sesterský řetězec Lidl a dále pak nejsou zveřejněny výsledovky za rok 2023 pro Albert a Billu. K dnešnímu dni mají účetní uzávěrky za rok 2023 zveřejněny pouze Penny Market (tržba 54 miliard 615 milionů Kč, zisk 918 mil. Kč) a Tesco (41 miliard 749 milionů Kč, zisk 421 mil. Kč). Z těchto údajů lze usuzovat, že se českým obchodním řetězcům v roce 2023 navýšil nebo zůstal na přibližně stejné úrovni prodej a zisk , a to i zásluhou předvánočních nákupů v loňském roce.

Možnou příčinou absence výsledovek mohou být analýzy opírající se o účetní uzávěrky, a to zejména při dokladování, že v období vysoké inflace tržby obchodním řetězcům sice dlouhé měsíce klesaly, ale jejich zisky zůstávaly na stejné úrovni. Prostě, tržní zákon nabídky a poptávky jaksi neplatil, jelikož řetězce reagovaly na propad tržeb dalším a dalším zdražováním s cílem dosáhnout stejného zisku i při opakovaně snižovaném prodeji. Tzn., že obchodní řetězce zcela nestydatě navyšovaly již tak samo o sobě vysokou nákladovou inflaci o uměle vytvářenou byznysovou inflaci. A tak i přes pokles prodeje žádný řetězec nezkrachoval a ani nedošlo k uzavírání jednotlivých prodejen.

Obchodní řetězce působící v ČR tedy s námi laškují nejen v oblasti slev, kdy dvě třetiny nákupů je prováděno ve slevových akcích a nikdo tak pořádně již neví, kolik by v tržním hospodářství mělo dané zboží vlastně stát. Deformovaný je takto nejen samotný maloobchodní trh, ale neskutečně deformovaný je i systém slev poskytovaných obchodními řetězci. Mnohé slevy v podstatě totiž nejsou slevami, ale pouhými hrátkami obchodních řetězců sloužících k oblbnutí zákazníků. Abychom si s nadšením řekli: „Mámo, podívej se, jaká je na tom sleva, to musíme koupit.“

V dobách nejvyšší inflace se nás snažil uchlácholit ministr Výborný informacemi o přípravě informačního systému na porovnávání cen. Přitom argumentoval, že např. v Řecku obdobný systém snížil maloobchodní ceny o 18 %. A jelikož při nákupech využívám systém Kupi.cz, vím, že tento funkční systém je sice dobrým pomocníkem, ale není univerzální, jelikož porovnává pouze slevové ceny. Na systém slibovaný ministrem Výborným však můžeme jaksi zapomenout, jelikož ten naráží na zrušení EET. A bez evidence tržeb nelze efektivně řádně a v reálném čase jednotlivé ceny porovnávat.

Pokud pomineme hrátky obchodních řetězců, které čím dále častěji mění umístění jednotlivého zboží v prodejnách, abychom při jeho hledání dali do nákupních košíků i to, co jsme vlastně ani kupovat nechtěli, potom lze s ohledem na opožděné zveřejňování účetních uzávěrek konstatovat, že řetězce rozšířily své nekalé praktiky i o tuto oblast. Prostě nechtějí, abychom jim viděli do karet. V současné době významný počet zákazníků trápí i s ohledem na blížící se Vánoce a pečení vánočního cukroví nárůst cen másla. Odůvodněné jsou tedy obavy, aby případné objektivní navýšení ceny např. u másla z důvodu nedostatku smetany a u vajec z důvodu poklesu chovu nebylo v předvánočním období doprovázeno s odkazem na rostoucí poptávku o byznysové navýšení cen. Jak bylo dokladováno výše v dobách dvouciferné inflace doprovázené dlouhodobým poklesem tržeb zákon nabídky a poptávky nefungoval, ale blížící se Vánoce budou ponoukat obchodní řetězce, aby případné navyšování cen tržně zcela bez uzardění odůvodňovaly zvýšenou poptávkou.

Je tedy na každém z nás, zda v předvánočním a vánočním čase podlehne reklamnímu vábení ze strany obchodních řetězců, všude přítomných reklam a postaviček Santa Clause a stane se tak nadmíru aktivním finančním podporovatelem obchodních řetězců, či zda přistoupí k vánoční svátkům vyváženě s cílem vytvořit pro své blízké radostnou a pohodovou atmosféru Vánoc.

Účetní uzávěrky v obchodním rejstříku ministerstva spravedlnosti

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz