Článek
Česká televize prochází pod taktovkou nového generálního ředitele Jana Součka zásadní proměnou. Platí, že nové koště dobře mete, a tak nový šéf ČT zavádí nové pořádky, nová pracovněprávní pravidla, ale i nové pořady. Přitom způsob jeho vedení ČT působí občas dojmem, že se pomocí značné míry vstřícnosti vůči českým politikům chce zabydlet na Kavčích horách co nejdéle. Publicistický pořad 168 hodin na podzim nahradil divácký nenáročný seriál Strážmistr Topinka. Dalším stěžejním pořadem loňského podzimu se pro Jana Součka stal soutěžní pořad StarDance, který vychvaloval jako veřejnoprávního charakteru vysílání ČT.
Diváci s napětím očekávali, jaké jim ČT naservíruje na Vánoce nové pohádky. Zejména ta štědrovečerní Tři princezny natočená ČT u diváků jaksi propadla, o čemž svědčí i to, že byla nejméně sledovanou pohádkou za posledních 14 let. Nelichotivé hodnocení dokresluje statistické vyhodnocení názorů diváků zveřejněný na Boží hod, ze kterého vyplývá, že od třech a půl tisíců diváků obdržela pouze 26 %. To je prakticky jasná a zasloužená pětka nebo s přimhouřením obou očí čtyři minus. Lépe byla přijata na Boží hod slovenská pohádka Čarovné jablko.
V neděli 12. ledna se diváci dočkali na prvním programu ČT nového osmidílného seriálu Limity. Dle autorů se má jednat o komedii. Natáčení seriálu probíhalo po 65 dní v Ústí nad Labem a dále pak v Libochovicích a Praze. První díl nám prostřednictvím data přednášky Marka Bigla vygoogleného Karlovou manželkou Lenkou, a to 20. 4. 2024, odhalil časové vymezení tohoto seriálu. Avšak toto datum zároveň dokladuje, že si autoři seriálu s některými reáliemi nelámali hlavu. Dne 20. dubna loňského roku byla totiž sobota, a tak z tohoto upřesnění vyplývá, že kontroverzní scénka s omluvenkou na tento den je zcela mimo časovou realitu. Navíc tento den byl v prvním dílu seriálu skutečně prezentován jako normální pracovní a školní den.
Bezprostředně po nedělním shlédnutí prvního dílu jsem si řekl: „Lascivní a vulgární slátanina s naivním a značně zploštělým pohledem na enviromentální témata a ekologické aktivisty.“ Ve středu jsem si pustil první díl znovu, přičemž jsem svůj první úsudek poněkud poopravil. Prostě jsem při druhém shlédnutí dospěl k závěru, že tento seriál je postaven na nadsázce a nelze ho brát vážně. Ačkoliv mě např. slovo p.ča apod. použité v kulturním pořadu nikterak neuvádí jako diváka do extáze, potom z tohoto úhlu pohledu autorské nadsázky jsem uznal, že pokud Aleš Háma měl zahrát roli vulgárního podnikatelského burana, tak se jí prozatím zhostil se ctí.
Pochopení, že se jedná o nadsázku mě potom zbavilo celé řady neodbytných otázek. Např. jakým způsobem mohl vulgární buran imponovat své kultivované ženě Lence natolik, že jsou manželé? Proč se svým buranstvím nezůstal u své původní, poněkud lascivní ženy Aleny? Jak ezoterická žena Lenka pracující v redakci a doma provozující jógu dospěla k vlastní rozbrušovačce a na co jí tak asi potřebovala? Proč jsou policisté pasováni do role neschopných dementů přivydělávajících si prodejem zabavené pyrotechniky? Proč opilému řidiči Bubákovi, který při nasedání do metařského auta vykazoval bezmála sedm promile, po zadržení naměřili pouze 3,1 promile. Těchto otázek by po shlédnutí mohlo být i více, ale jaksi mě přestaly trápit. Vždyť je to pouhá nadsázka a uvidíme, s čím nás autoři seriálu překvapí v další dílech.
Dokonce dokážu přehlédnout i onu nešťastnou sobotu 20. dubna 2024. To se ve filmech stává, že se do něj občas dostane, co by tam nemělo být. I filmaři jsou jaksi lidi, kdy navíc seriál prozatím působí tak, že byl napsán a natočen na objednávku za pouhých 65 dní. Zároveň chápu, že některé diváky iritoval obhroublý jazyk a chování hlavních protagonistů, a to navíc v hlavním vysílacím čase. Taková je doba. Takoví jsou stále někteří podnikatelé, ale i politici a do značné míry i celá společnost. Pokud někoho první díl seriálu vytočil vulgaritou tak, že raději poslal své dospívající děti spát, měl by vědět, co všechno sledují jejich ratolesti mimo jejich dohled. Když ne doma, tak např. u kamaráda.
Rozumím tomu, jak vyplynulo i minimálně z jedné recenze, že téma seriálu a jeho zařazení do oblasti severních Čech se může mnohým místním občanům zajídat. V tomto smyslu se výstižně vyjádřil i recenzent p.a.douch: „Pan Zelenka si myslí, že na severu Čech je to: Debil, Blbeček, Debil, Blbeček, Debil, Blbeček, Debil, Blbeček. Akorát támhle vzadu, to je snad výjimka, sedí dva Blbečci vedle sebe.“ Obdobně se otvírala kudla v kapse mnohým ekologickým aktivistům, neboť i právě oni byli v prvním dílu seriálu vylíčeni jako Debilové a Blbečci.
Podle samotné České televize má seriál Limity ambice být jedním z mála seriálů, který vypráví o tom, co se děje tady a teď tím, že aktuální téma zpracovává s nadsázkou, která příběhu dává univerzální platnost. Na jedné straně stojí podle ČT energetický průmysl, těžaři, budoucí a bývalí majitelé elektráren, na druhé protestující skupinky převážně mladých lidí. Mezi tím žije podle ČT své životy zbývajících 99 % lidí a také vulgární podnikatelský buran Karel Kadlec.
Vyřešili jsme absurdnost soboty 20. dubna 2024 a tak je vhodné zaměřit se i na obsah názvu Limity. Z prvního dílu vyplynulo, že se jedná o limity na těžbu hnědého uhlí. Má-li tedy seriál zařazený do roku 2024 ambice být aktuální, jeho autorům jaksi uniklo, že tyto limity a jejich neprolomitelnost jsou již řadu let vyřešeny. V tomto ohledu je v souvislosti s těžbou uhlí v severních Čechách a výrobou elektřiny zejména pak v sousedních elektrárnách počínaje elektrárnou Ledvice aktuálním tématem vydání souhlasného stanoviska EIA vydaného MŽP pro pokračování těžby v dole Bílina.
Jednak není tímto souhlasným stanoviskem řádně dořešen časový rámec ukončení těžby v tomto dole a zejména pak ono souhlasné stanovisko akceptovalo závěr, že neexistuje příčinná souvislost mezi uhlím, které má být těženo v dole Bílina a emisemi především pak v sousední elektrárně Ledvice. Přitom ani ne do roka a do dne provozovatel elektrárny v odůvodnění žádosti o udělení výjimky pro rtuť fundovaně a především úspěšně argumentoval, že emise ze sousední elektrárny Ledvice jsou přímo odvislé od složení uhlí, tzn. i obsahu rtuti, v sousedním dolu Bílina. To je jedno z aktuálních témat spojených s těžbou uhlí v severních Čechách. Limity těžby u Horního Jiřetína či případné ohrožení nedalekého zámku Jezeří jsou již vyřešeny. Horní Jiřetín ani zámek Jezeří nepadnou na úkor další těžby.
Holt, tento seriál připravený zjevně na objednávku ČT, aby se nový generální ředitel mohl pochlubit něčím, co má ambice být aktuálním tématem, byl asi napsán horkou jehlou. A tak se nechme překvapit, co přinesou jeho další díly. Počínaje tím druhým s názvem Konec uhlí. Zároveň se nechme překvapit dalším životem Karla Kadlece, kterému má podle ČT osud umožnit opustit ulitu vulgárního podnikatelského burana a pomoci revidování svých názorů stát se trochu jiným člověkem.
Nechme se tedy překvapit, zda seriál Limity ve své nadsázce skutečně v dalších dílech přinese něco, co má univerzální platnost. A nespokojí se pouze tím, že se zapíše do vědomí diváků jako vulgární a lascivní taškařice a obohatí svět kolem sebe novými hláškami, jako „Uzavřená je tvoje máma.“ či „Všichni máte padáka.“ Tzn., zda po shlédnutí posledního dílu nebudeme konstatovat, že jsme v závěru postrádali osvědčený Vichr z hor.