Článek
V tomto textu volně navazuji na článek o tradičním náboženství Jorubů. Posouvám se k palčivé problematice napjatých mezináboženských vztahů v Nigérii. – V západní Africe jsou běžným jevem synkretismy původních náboženství a importovaných monoteismů, zejména islámu a křesťanství. Mnozí Jorubové jsou formálně křesťany či muslimy, fakticky ovšem rovněž vyznávají mnohé oriši (tradiční božstva) a křesťanskou a jorubskou nauku propojují, nebo chovají ve stejné úctě obě nauky, aniž by je synkretizovali (mají tak vícečetnou náboženskou identitu). Jorubské náboženství je tolerantní k odlišným tradicím, a jakožto etické náboženství, které vyzývá k mravnímu a morálnímu růstu a zdokonalování, poměrně snadno přijímá dobré etické imperativy z dalších náboženství.

Bubnování je nedílnou součástí západoafrických společenských událostí
V synkretismu jorubského náboženství a křesťanství je nejvyšší jorubský Bůh Olodumar chápán jako Bůh Otec, pro věřící synkretismu jorubského náboženství a islámu je Olodumar jediný Bůh. Olodumar (nebo Olurun)je Bůh vzdálený, nekomunikuje s lidmi přímo, pročež mu nejsou zasvěceny žádné svatyně či rituály. Komunikace mezi Bohem Olodumarem a lidmi náleží prostředníkům. Z ryze křesťanských pozic taková koncepce sice zavání některou z mnoha forem subordinacionismu, ovšem to věřící příliš neznepokojuje.

Svátečně odění nigerijští muslimové
Islám se mezi Joruby významně rozšířil ve 14. století zejména díky obchodu s rozvinutými říšemi v oblasti dnešního Mali – s určitým duchovním centrem v Timbuktu –, které s Joruby spojovala řeka Niger, ovšem do oblasti dnešní Nigérie se první muslimové dostali již v 8. století. Křesťanství se mezi Joruby rozšířilo až o mnoho staletí později, a to postupně s výraznějším impaktem na společnost až v 19. století.

Mešita v Nigérii
Je-li řeč o islámu a křesťanství v Nigérii, musím zvýraznit nigerijské hnutí chrislam, které v zemi existuje od sedmdesátých let 20. století. Jedná se o náboženské hnutí synkretizující islám a křesťanství. Nigerijský chrislam je označován za typicky jorubský fenomén. Chrislam odmítá vnímat křesťanství a islám jako dvě výlučná náboženství a hledá společné rysy, společné cíle a inkluzivní sjednocení. V pozadí vzniku chrislamu bylo rostoucí napětí mezi muslimy a křesťany v Nigérii.

Pouliční křesťanský kazatel v Nigérii
Počátek chrislamu bývá datován do roku 1976, kdy jeho zakladatel, pan Tela Tella, vystoupil s tvrzením, že je posel Boží, který přináší nové náboženské hnutí Ifeoluwa (v překladu: mise lásky k Bohu). Tella byl původně muslimem a nové hnutí vystavěl na pěti pilířích, jimiž jsou: láska, milosrdenství, radost, dobré skutky a pravda. Později Tella předložil jednoduché základní vyznání: Bůh Ježíšův je jeden, Bůh Mohamedův je jeden, lidstvo je jedno – chrislam, chrislam, chrislam. Tella tvrdil, že je nástrojem v rukou Božích a že s Bohem pravidelně komunikuje. Nejdůležitější bohoslužba chrislamu se koná v sobotu (Tella se záměrně vyhnul muslimskému pátku a křesťanské neděli), kdy se předčítá z Koránu i z Bible a kombinují se křesťanské a muslimské prvky bohoslužby. Další významnou postavou chrislamu byl později Oke Tude.

Nigerijská národní mešita, Abuja
Někteří vyznavači chrislamu potom zejména v posledních letech obnovili úctu k tradičnímu jorubskému náboženství a tradice propojili.Tři velké tradice v jednom synkretismu vytváří unikátní náboženskou nauku, podepřenou touhou po jednotě, pokoji a míru. Synkretismus plodí rovněž pozoruhodné kulturní jevy a velmi komplexní etiku.

Guinejský záliv
Vzhledem k tomu, že chrislam vznikl jako etické náboženství vyzývající k toleranci, morálnímu a mravnímu růstu, aktivní pomoci bližnímu a sebezdokonalování, jeho další propojení s původním jorubským náboženstvím bylo snadné, neboť totéž od svých věřících očekává i jorubské náboženství. Synkretismus, který nyní zahrnuje tři velké náboženské tradice – jorubské náboženství, křesťanství a islám –, se snaží o mírové soužití všech obyvatel Nigérie nezávisle na vyznání či politické příslušnosti. Usiluje o duchovní i lidský růst jedince, blaho společnosti, mír a prosperitu.

Starobylé město Ile Ife je Joruby chápáno jako nejstarší město světa a kolébka lidstva, Nigérie
Napjaté vztahy
Soužití rozličných náboženství nebylo a není v Nigérii jednoduché. Dějiny poměrně často prořezávaly krvavé konflikty, intenzivnější a častější než v okolních zemích. Co bylo a je důvodem? Za drtivou většinou konfliktů nestojí tradiční africká náboženství – v Nigérii je to zejména jorubské náboženství, vodun, juju, okrajově také bwiti a bori –, ale islám a křesťanství, jejichž vzájemné pnutí mnohdy přerůstá v násilí.

Náboženská maska nigerijského etnika Ibibio
Pnutí vzhledem k původním tradicím se ovšem výjimečně rovněž vyskytuje, a to v problematickém vztahu islámu a křesťanství vzhledem k africkému čarodějnictví, které je přítomné v náboženství juju. Prakticky se ovšem neděje to, že by vznikl závažnější konflikt mezi tradičními náboženstvími. Ta jsou tolerantní a vzájemně se respektují. Také proto se ozývají hlasy, které tvrdí, že masové přijetí islámu a křesťanství bylo pro Afričany chybou.

Muslimští chlapci, Nigérie
Nigérie byla – a stále zůstává – rozdělená na převážně muslimský sever a převážně křesťanský jih. Toto rozdělení nebylo pouze formální, mělo také ukotvení v legislativě (právo šaría platné na severu země), v etice (v západní Africe hraje mimořádnou úlohu společenský mrav), v kultuře atd. Vztahy mezi jorubským náboženstvím a importovanými monoteismy byly a jsou klidné, neboť jorubské náboženství je mimořádně tolerantní a jak již bylo zmíněno, dá se považovat za tzv. etické náboženství, kde je kladen důraz na morální a mravní vyspělost věřícího.

Jorubové při náboženském festivalu – Osun Osogbo
Velmi podobné vztahy jsou s vodunem, který má v Nigérii rovněž početnou množinu věřících. Také vodun je náboženstvím tolerantním a vyskytuje se rovněž v synkretizované formě s křesťanstvím – zejména v Beninu – a s islámem – zejména v Mali. Podobné vztahy platí pro bwiti, které má své vyznavače v oblasti hranice s Kamerunem. V náboženství bwiti jde výhradně o sebepoznání za pomocí konzumace kořene keře iboga, který má silně halucinogenní účinky. V Kamerunu a Gabonu je synkretizováno zejména s křesťanstvím.

Jorubové, Nigérie
Problematičtější vztahy jsou v Nigérii mezi abrahamovskými monoteismy na jedné straně a nigerijským náboženstvím juju, jehož vnitřní součástí je čarodějnictví, které muslimy a křesťany významně znepokojuje, jakožto netolerovatelný satanismus. Neznamená to, že by celé náboženství juju bylo možno redukovat na čarodějnictví, to jistě ne, neboť jde o komplexní náboženskou tradici, která není nepodobná jorubskému náboženství a vodunu, ovšem na rozdíl od nich má čaroděje ve svém středu jako svou nedílnou součást.

Náboženská maska nigerijského etnika Mkpa
Matoucí pro vnější pozorovatele je skutečnost, že čaroděj, který útočí, zabíjí, působí destruktivně a zle, využívá stejnou okultní sílu aṣẹ (v Beninu nazývanou àzě) jako zasvěcenci jorubského náboženství a vodunu. Hony na čaroděje, případně i kněze juju, jsou v Nigérii přítomné. Konflikt ovšem nevyvolává strana náboženství juju, vyvolávají jej afričtí křesťané a muslimové, kteří bojují proti čarodějnictví.

Náboženská maska nigerijského etnika Idoma
Olej do ohně tohoto vztahu je také přiléván militantními extremistickými skupinami jako je Boko Haram. Velkým problémem rozdmýchávajícím mezináboženské násilí je také zákon o rouhání, jehož aplikace za sebou nechala jezera prolité krve na všech zúčastněných stranách. Situace v Nigérii není jednoduchá, mezináboženské násilí je každodenní realitou, ovšem snahy o porozumění zde nesporně jsou.

Zdroje:
HAVELKA, Ondřej. Africké náboženské tradice: duchovní bohatství nejchudšího kontinentu. Praha: Dingir, 2025.

HAVELKA, Ondřej. Africká náboženství: religionistika, teologie, afrikanistika. Praha: Dingir, 2024.







