Hlavní obsah
Názory a úvahy

Americký prezident a jeho vliv na české školství

Foto: Patocka Otakar/repro Časopis Vlasta

Je možné, že prvky a kousky, které předvádějí politici a zejména osoba uvedená v nadpise, zasáhnou také naše děti. Jak se pak bude postupovat? Co bychom měli dělat? Máme se nějak bránit?

Americký prezident do našeho úsilí ve školním prostředí vnáší cosi jako medvědí službu. My se snažíme vést děti, aby se k sobě chovaly kladně, tj. slušně a hezky a spoluvytvářely bezpečné prostředí.

Článek

Možná si někdo pomyslí, že se určitě jedná o nadsázku. Spíše nikoli. Spojitost se ukáže a rovněž prokáže. Jaký vzor uvedený politik předvádí? A k čemu „vede“ ostatní politiky? Snad dokonce tlačí a nutí?

Začnu pohlavně. K leckomu se se zvýšenou pravděpodobností dostalo video, na němž D. Trump uvádí, že budou nadále jen dvě pohlaví a vše ostatní se zruší a promítne do školství v USA. Ještě nevíme, zda je pravé / nejspíše ano, odpovídá jeho veřejným proslovům / a jestli a jak jeho pohlavní opatření propadne do naší země. Nějaký vliv asi bude, ale těžko nyní spekulovat. Řeší se podstatnější věci.

Jako více důležitá se mi jeví oblast chování. Jistě jsme si takřka všichni povšimli jeho projevů. Snad je ani nemusím vyjmenovávat. Namísto bohatě početného výčtu bych uvedl, že do našeho úsilí ve školním prostředí vnáší cosi jako medvědí službu. Nebo se také může uvažovat a psát o házení vidlí. My se snažíme - a nejen v ČR - vést děti, aby se k sobě chovaly kladně, tj. slušně a hezky a spoluvytvářely bezpečné prostředí. Místo naschválů a negativních přístupů aby aplikovaly směry ke kamarádství a přátelství. Jde o správnou cestu?

Pokud žáci a žákyně mezi sebou necítí sympatie, nevadí, stačí, když se naučí věcně a bez záporných emocí spolupracovat, aby dosáhli výsledku podle RVP a ŠVP. Rozhodně jim vymlouváme násilné vystupování v jakékoli podobě. A potom přijdou velké a silné vzory. U nich připojím poznámku, že se vše promítá do prožívání, myšlení a chování ostatních politiků. Konečně, vidíme, jak se rozjíždějí / nemyslím domů po summitech /, rozohňují, zlobí, vedou plamenné řeči, horují pro zvyšování finančních prostředků na zbrojní programy atd. Netvrdím, že konají nesmysly, ale důsledky jsou a budou. Jak se máme divit, že mezi dnešními dětmi se objevuje tolik násilí, krutosti, sobeckosti, snahy někomu ublížit atd. Postačí se seznámit s policejními statistikami. Nikdy nebylo tolik kyber/šikanování, ublížení na zdraví, napadení, slovního a fyzického násilí. Počty trestných činů dětí rostou velmi rychle / zdroj - noviny MFD 5. 3. tr. /.

K lepšímu pochopení pomohou následující otázky. Co se děje v dětech, když místo o klidu a míru slyší o zvyšování zbrojení? Jak přemýšlejí o větách jako - „musíme agresora odstrašit silou, na nic jiného neslyší“, „s teroristy se nejedná, musíme je všechny vymýtit“, „boje nepřestanou, dokud nebudou úplně poraženi“ atd. Jaký dostávají základ do života dospívajícího a později dospělého člověka?

Existuje ještě jeden rozměr. Děti před sebou mají své rodiče. Část z nich se nechová příkladně. Jejich sociální a emocionální inteligence je na nízké úrovni a nejbližší je jim tzv. ruční řešení problémů. Též oni jsou pod vlivem vzorů a algoritmů politiků. Proč by je po nich neopakovali, když jim imponují, věří, podporují je a navíc jsou přesvědčeni o platnosti hesla - „kdo přitlačí, ten vyhraje“. Jinak řečeno a napsáno máme známou životní moudrost - „silnější vyhrává“ a její blízkou verzi - „vítěz bere vše“. Dospělí si rovněž vezmou poučení. Zejména pod tlakem, do něhož se dostávají vlivem vývoje situace v naší zemí a částečně zásluhou politiků, sahají po tzv. tvrdých krocích a opatřeních, místo aby se snažili věci řešit klidně, mírně a smírně.

Až budeme příště vést, poučovat a přesvědčovat děti o významu zásad slušného chování, žel bychom dopředu měli počítat s jinými variantami jejich reakcí, než že budou kývat a souhlasit. Jak budeme reagovat na námitky typu - „když mu jednu vrazím, přestane mě otravovat“, „když mu řeknu, že mu zlámu tužky, kus svačiny mi určitě dá“, „jakmile se mnou nebude kámošit, začnu pomlouvat jeho rodiče“, „když mi nedá opsat domácí úkol či nepomůže s referátem, dám na těláku snožku“ ad. Myslíte, že uvedené a jim blízké přístupy a repliky nějak samy a automaticky vznikly v dětských hlavách? Ponejvíce půjde o dopady určitých osobních, rodinných a pracovních potíží dospělých, kteří nedovedou své děti ochránit před vlastním negativním počínáním. Své sehraje pobyt ve vrstevnické partě, jakož i příklad starších dětí. No - kdo by nechtěl být tak silný, rozhodný, produktivní, odolný a efektivní jako americký prezident?

Několik odkazů, které s tématem dost souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-lide-zadaji-od-politiku-aneb-proc-asi-chteji-babise-120433

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-nasi-politici-vzorne-pecuji-o-nase-zdravi-124501

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-nasi-politici-prekazeji-uspechu-nasi-zeme-126035

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-nasi-politici-krasne-vybarvili-126278

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-dat-detem-18317Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-detem-nedat-18445právě

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-k-cemu-maji-byt-deti-vedeny-18446

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maly-kral-a-velci-poddani-19909

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ma-vypadat-proces-v-rodine-20013

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-procesy-v-rodine-kdo-se-kolem-koho-ma-tocit-20211

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ma-vypadat-proces-v-rodine-kdo-ma-byt-sefem-domacnosti-20356

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz