Článek
Jak patrně všichni zjistili, máme několik týdnů nového roku za sebou. Leden a únor přinášejí jisté charakteristické znaky a elementy, s nimiž se potkáváme každý rok. Obecně by se jednalo o dopady počasí a nedostatek peněz v domácnostech po tzv. krásných Vánocích. A pokud se zamyslíme nad rovinou a stavem jedince - leckdo se dostal do určitých osobních, rodinných a pracovních problémů. Od propuštění v práci přes nedorozumění a hádky doma až po nečekané komplikace kolem pololetního vysvědčení některého z potomků. A někdy žel přichází tzv. negativní souběh více nepříznivých okolností najednou.
Poněkud bokem od starostí většinové populace leží procesy v hlavách studentů a studentek, kteří se ocitli v závěrečném ročníku SŠ. Již na konci loňských letních prázdnin si mnozí z nich uvědomili, že nastupují do finiše. Jenže tehdy se zdál dost daleko a nikterak naléhavý. Vždyť ani Vánoce se tehdy nenacházely na dosah ruky. Jako kdyby měla platit klasická otázka - Proč stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko? Do jisté doby se na ni můžeme dívat jako na platnou a pravdivou.
Jenže čas se nezastavil. Naopak viditelně trhnul oponou a dnes je vše jinak. Tlak opravdu narůstá. A neděje se jen z důvodů, že se k celé oblasti stále častěji vyslovují příslušníci pedagogického sboru. Navíc se mladí lidé ocitají v časovém pásmu, kdy konečně - podle slov části dospělých - začínají pobírat aspoň trochu rozumu. A opravdu, cítí, že pomyslná zeď a náraz se blíží. Tíha osobní odpovědnosti se vytrvale zvyšuje. Pociťují ji stále silněji. Zátěž, obavy, strach a napětí stoupají.
Při bližším pohledu najdeme mezi mladými lidmi řadu rozdílů. Nyní nemám na mysli, že jde o různá pohlaví, že někdo má vyšší postavu, nízkou hmotnost, krátké vlasy, originální či uniformní oblečení atd. Spíše bych se zaměřil na studijní stránku. Část mladých na pohled sebevědomě míří za co nejlepšími výsledky. Možná jsou opravdu dobří a věří si. Druhá skupina si uvědomuje, že tempo se stále zvyšuje a místo aby měli dost sil do dlouhého finiše, mívají pocit, že se stávají slabšími. Energie a sebedůvěra klesají. Rozhlížejí se kolem a hledají pomoc. Konečně, leccos nám napovídá ustálený a pravdivý životní postřeh - „tonoucí se stébla chytá“. Jsem přesvědčen, že všichni ze studentů a studentek by si kromě obsahu maturitních předmětů měli nastudovat něco z oblasti psychologické problematiky zátěže a stresu a jak jim úspěšně čelit. Tam uvedené podklady se jim budou hodit nejen za pár měsíců, až se výrazně zvednou teploty a rovněž jejich osobní krevní tlak.
Třetí již dopředu prohlašují, že jim na známkách tolik nezáleží. Leckdy argumentují názorem, který někde zaslechli od dospělých - „na známkách nesejde, na ně se nikdo nebude ptát“. Mají svým způsobem pravdu. Pouze dodám, že takřka nikdy jejich autory nejsou rodiče maturantů. Nechtěli by totiž jakkoli narušit aspoň stávající ucházející přípravu a motivaci svých potomků. Naopak je vybízejí k vyššímu výkonu atd. Připomínají své dávné úspěchy, které se možná ani neodehrály. Mají-li soudnost a odvahu, naopak se přiznají, jak tehdy zaváhali a jak by nebyli rádi, aby jejich děti zopakovaly stejnou cestu. Jak rádi by se za pár měsíců setkávali s úsměvy na rtech a s hrdostí při pohledu na maturitní vysvědčení. Sláva jedniček by se přenesla i na ně!
Několik odkazů, které s tématem dost souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-zkousky-a-co-dale-65711
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-zkousky-bez-uspechu-66096
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-zkousky-a-proces-po-nezdaru-66339
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-zkousky-a-par-zbylych-okolnosti-66614
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ucitel-zkazi-maturitu-67166
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-jeste-ucitele-kazi-maturitu-67486