Článek
Jak jsme měli možnost si povšimnout a jak jsem již psal, vysvědčení na části školních míst letos doznalo určitých změn / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-konecne-jine-vysvedceni-totiz-bez-znamek-117307/. Měli bychom je vítat? Je lepší zachovat jakýsi umírněný postoj? Nemělo se nic měnit? Je lépe neopouštět vyjeté koleje? Co si kdo myslí? A co dá najevo, pokud bude někým dotázán? Povšimněme si, že vlivem názorů jiných osob poměrně rychle měníme obsah a význam svých slov. Zejména pokud mají vliv, něco pro nás znamenají anebo od nich budeme něco potřebovat. Ano, něco vypustíme doma, ale ve škole se leckdo vůbec neozve, byť na dětském hřišti či ještě chvíli před třídní schůzkou překypoval odvahou, kritičností a smělostí.
V každém případě se ví, že část matek a otců nové přístupy přivítala. Sám jich znám několik a jejich představy jdou s dobou. Něco si přečetli na internetu, leccos probrali spolu při více či méně pravidelných setkáních, kdy kritizovali neschopnost vedení školy udělat pořádnou změnu. Odkazují na dění a procesy ve vyspělých zemích. Jak tam jsou vepředu oproti nám! Naše země jim připadá moc zkostnatělá a nepružná. Jak pak můžeme být úspěšní? Nedělá jim potíže používat relativně moderní pojmy jako formativní hodnocení, motivační nástroje, jasnost kritérií v rámci kriteriálního hodnocení, nemají problém se bavit o klíčových kompetencích a jak jsou potřebné pro další život atd. Leckdo z teoretiků na jevy a procesy ve školství by z nich měl radost. Přece jen jejich úsilí mělo smysl a lid ho vítá. Jen by si měli pozorně všimnout, o jak relativně malou vrstvu obyvatel se jedná.
Někteří rodiče jako „modernisté“ přidávají svoje poznatky a zkušenosti z firem, ve kterých působí. Hovoří o rychlosti, flexibilitě, efektivnosti, inovativnosti, kreativnosti atd. Skoro by měl člověk dojem, že se ocitl na prezentaci či se zúčastnil workshopu. Přesto přece pro výrobní a podnikovou sféru musejí platit příslušné zákony a vyhlášky. Tady nebude pochybností, jinak by zavládla anarchie. Copak neslyšíme kritiku, lamentace a nářky podnikatelů, živnostníků a majitelů firem a jim podobných?
Ovšem školní prostředí se nachází v ještě o dost svázanější podobě. Je státní institucí. Leckdy s rysy ze středověku. Říká se jim - stabilní a konzervativní projevy a znaky, ale zrovna tak by je šlo nazývat jinak. Těžko se jako celek hýbe kupředu. Kdo má tzv. moderní myšlenky, leckde narazí atd. Vyvolává totiž rozruch. Chce snad útočit na zavedený systém? Svým způsobem je možné poděkovat pandemii C-19. Ano, šlo o silně negativní dopad, ale právě jejím vlivem se ledy pohnuly. Je otázkou, zda se stalo správným směrem. Názory lidí se liší.
Jestliže se nyní na vysvědčení může objevit i něco jiného než klasické známky, je nepochybně dobře. Snad s kritickým dodatkem - proč vše tak dlouho trvalo? A ještě mě napadají následující otázky. Proč by se mělo čekat na rozhodnutí MŠMT? Máme přece kompetentní vedení na naprosté většině škol, tak proč jim nesvěřit více pravomocí? Copak je právě výskyt koronaviru neprověřil více než dostatečně? A proč jsou školy neustále pod tak silnou kontrolou? Co vlastně mají dnes dělat? Učit? Vzdělávat? Zkoušet? Vychovávat? Zajišťovat bezpečnost dětí? Hlídat je? Odolávat sílícímu tlaku části rodičů? Věnovat se administrativě? Zalíbit se veřejnosti? Snažit se nezaplést s policií a se soudy? Připravovat se na příchod a četné dotazy kontrolních orgánů? Žel lze pokračovat dále. Opravdu mnoho prostoru pro inovativní přístupy nezbývá. Ještě se sem určitě vrátíme.
Co již od autora na dané téma vyšlo:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-psychologicka-priprava-ucitelu-28258
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-nekterych-podobach-psychologicke-pripravy-ucitelu-28433
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nove-cesty-ve-skole-a-psychologicke-bariery-28595
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jde-skolstvi-nahoru-22918
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-znamky-a-slovni-hodnoceni-21751
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-slovni-hodnoceni-a-jeho-souvislosti-22009
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pozitivni-cesty-jsou-ucinnejsi-21622
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-smeruje-vyuka-22639