Hlavní obsah
Rodina a děti

Když se dítě moc liší

Foto: Patocka Otakar - kniha pohádek B. Němcové

Ve své době se chlapec zřejmě moc nelišil. Dnes by mohl být trochu divný. Leccos však nemusí být navenek vidět. K poznání se dojde až později.

Pozornému jedinci neujde, že část dětí se přece jenom liší. Všechny nespadají do kategorie „nebaví mě“, „nezajímá mě to“ a „čemu můžu, tomu se ve škole vyhnu“ atd. Je jeden konkrétní příklad velmi snaživé dívky.

Článek

Obecně se ví, že je správné a potřebné k lidem přistupovat individuálně. Každý má svůj život, potřeby, touhy, plány, vize, cíle a mnoho dalších elementů, jak sami na sebe víme a jak nám je potvrzují příslušní specialisté na vnitřní procesy lidí. Přesto si u určitých skupin můžeme všimnout, že se vyznačují společnými a poměrně charakteristickými rysy a projevy.

Kupříkladu děti si často spojujeme s neposedností, živostí, nápaditostí, zvídavostí, se snahou odhalovat tajemství atd. Později se na jejich chování leccos změní a ony se stále méně zajímají o školní látku, bagatelizují význam vzdělání, a naopak se pouštějí do podob chování, které se dospělým nezamlouvají. Ba leckdy jsou proti němu, poté chlapce a dívky napomínají, kritizují, leccos jim zakazují atd. Jestliže zvolíme ryze současný pohled, nelze nezmínit, jak děti a mladiství velmi silně podléhají nabídce moderních informačních a komunikačních technologií. Ano, je přitažlivá, podnětná, obtížně se jí odolává. Není divu, že příslušníci pedagogického sboru jsou vnímáni ve srovnání s nimi jako „slabší“, dětsky řečeno - „málo hustí“. Zákonitě se vše promítá do reálně probíhajících dějů a procesů.

Pozornému jedinci ovšem neujde, že část dětí se přece jenom liší. Všechny nespadají do kategorie „nebaví mě“, „nezajímá mě to“ a „čemu můžu, tomu se ve škole vyhnu“ atd. Proto bychom se v zájmu obohacení mohli podívat na jeden konkrétní příklad. Velmi snaživé dívky. Čím by nás jistá žákyně mohla zaujmout?

Její chování bylo na pohled jiné od ostatních dětí. Myslím dlouhodobě. Sotva trochu odrostla, už doma přikládala ruku k dílu. Za prvé - viděla, kolik se kolem ní nachází práce, kterou je zapotřebí odvést. Za druhé - rodiče jí vysvětlovali, že samo se nic neudělá a popisovali jí postupy a podstatu, vždy s ohledem na její věk. Za třetí se kolem ní nacházela atmosféra, kde hodnotou bylo pracovat a pomáhat si. Nikdo se nepoflakoval. Nemusela, ale chtěla pracovat. Pomáhat rodičům vnímala jako určité dobrodružství. Jednak byla pořád v akci. Jednak se stále něčemu novému učila. Poměrně často na ni vedle opakujících se úkonů čekaly novinky. Žádný nový den se nedal považovat za stejný jako předchozí. V neposlední řadě ji hřálo, že takřka pokaždé dostala od někoho pochvalu. Někdy i pohlazení a bonbónek. Jak se ví, na odměny si člověk rád a rychle zvykne. A ani nemusejí patřit mezi tzv. vysoké. Postup v rodině se ukázal jako správný a účinný též v nebezpečném období dospívání. Kotva dobrých vztahů. Vcelku obstojně ustála i poněkud provokativní poznámky vrstevníků.

Když ukončila ZŠ a postoupila na SŠ, rozsah jejích úkolů se rozšířil. V odpovídajícím rozsahu se starala o osoby, které do jejich malé rodinné ubytovny zavítaly, konkrétně se jednalo o povlékání a svlékání ložního prádla, vysypávání odpadkových košů, kontrolovala čistotu ručníků a žel na ni leckdy spadlo pracné čištění zašpiněných sporáků po hostech. A kdo asi čistil záchody a staral se o dobrý průtok odpadů? Ona. Pouze když byl druh práce nad její možnosti a bylo nutné povolat řemeslníky, se stalo její tempo nižším. Přesto měla za povinnost u nich pobývat. Jednak kvůli kontrole a jednak měla být po ruce, kdyby něco potřebovali vyřídit, podat či podržet.

Někdo by mohl říct, že ztratila kus dětství. Možná. Svým přístupem si ovšem po ukončení SŠ zajistila vcelku hladký přechod do fungování rodinné firmy. Jistěže mohla jako jiní toužit po zahálce, cestování a poflakování. Ona si však zvolila náročnější cestu. Již dnes, kdy je jí lehce nad dvacet let, je přesvědčena, že volila správně.

Odkazy, které s tématem dost souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mely-se-drive-deti-lepe-nebo-se-lepe-maji-dnes-135325

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-dnes-rodice-delaji-pro-sve-deti-aby-se-mely-lepe-135978

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-usili-rodicu-a-pohled-na-soucasnou-dobu-136362

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-paradoxni-zivot-dnesnich-deti-136557

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hubeny-zak-a-tlusta-zakyne-a-jejich-nepekny-souboj-136560

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tri-otcove-tri-synove-troje-biti-opasky-a-vysledek-133710

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-synovy-vykresy-des-a-hruza-133361

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-zak-ve-tride-zari-jinak-nez-by-asi-mel-130097

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz