Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Pro jakou práci se děti rozhodnou

Foto: Patocka Otakar - Časopis NGS

Vše se zdá jasné. Určitě se děti nerozhodnou pro práci těžkou, namáhavou, stereotypní a kde by se zpotily a trpěly. Naopak touží po něčem, kde by jim bylo hezky a příjemně. Jak se jim bude dařit?

Ukončením ZŠ a začátkem studia SŠ začnou psát svou novou kapitolu. Jinou otázkou bude, zda poté ve vystudovaném oboru budou působit. Někteří touží stát se youtuberem, fotbalistou, zpěvačkou…

Článek

Zajisté jde o významný milník v jejich životě. Není nadsázkou napsat, že ukončením ZŠ a začátkem studia SŠ začnou psát svou novou kapitolu. Jinou otázkou bude, zda poté ve vystudovaném oboru budou působit. Nebo podoba jejich cesty bude jiná? Zkusme se dnes podívat na několik konkrétních příkladů. Měly by nám pomoci pochopit, co se odehrává v dětských hlavách. Leccos lze najít v odkazech dole.

Nebude překvapením, že někteří touží stát se youtuberem. Zde se jedná o chlapce i dívky. Obvykle mají své elektronické hrdiny, které by rádi a rády následovali. Takřka nikdo z hlásících se ovšem nemá představu, že dostat se do jimi vysněné pozice není vůbec snadné. Mj. je nutné sehnat jistý počet sledujících, než se kolem jejich výplodů objeví reklama. Právě díky ní je možné, aby jim byla vyplacena tabulkami stanovená odměna. Hlavním předpokladem zdaru je, aby vytvořili něco, co bude někoho zajímat. Pokud se tak nestane, zůstanou nepovšimnuti a tím pádem bez přísunu finančních prostředků. Očekávání se nesplní a bublina praskne.

Jako druhý na pomyslnou scénu přichází chlapec, který se vidí jako budoucí úspěšný fotbalista. Na přenosy v kopané se občas dívá se svým otcem. Imponuje mu, jak táta sportu rozumí. Jak dobře a přesně ví, jak má vypadat sestava, jak měl útočník lépe naběhnout či se vrátit a kdy střílet a kam, jak má obránce být u míče dříve, než padl gól, kdy koho měl trenér vystřídat atd. Rád by se mu vyrovnal a ještě raději by byl, kdyby mohl sám hrát. Vyběhl by na hřišti a hned by se trefil! Jak rád by se stal obdivovaným a výtečně placeným plejerem. Jenže jeho kondice je dost špatná. Po dotazu na pár cviků a běhů se člověk dozví, jak katastrofálně nízká je úroveň jeh výkonů. Třeba zaběhne jeden kilometr za pět minut a pět vteřin… No - ve čtrnácti letech věku! Více patrně není nutné dodávat.

Leckdo by chtěl vykonávat zajímavé činnosti, zejména později v zaměstnání. Jen je potřebné si dát pozor na sny a mylné představy. Předložme si konkrétní příklady. Je dívka, jejímž snem je stát se veterinářkou. Jak velké a užitečné je starat se o zvířátka. Obrazy jsou krásné a přitažlivé do doby, než zjistí nebo jí někdo poučenější sdělí, že by ona zvířátka musela také ošetřovat po zranění, léčit a tím jim někdy způsobovat bolest, nemluvě o usmrcování a pitvání. Brr… A co kdyby se musela starat o myši, krysy, hraboše, pavouky a další „havěť“? A jinou nezanedbatelnou položkou je nutnost snést pohled na krev.

Podobně nepěkně by mohly skončit sny stát se řidičem nákladního vozu, který jezdí po celé Evropě. Brázdit ji, vidět široké dálavy, projet si Benelux, Francii, Španělsko, Itálii atd. Více či méně známá města osobně navštívit a třeba se v nich podívat na tamější pozoruhodnosti. Avšak skutečnost je docela jiná. Řidič zajede pouze do okrajových částí, kde se nacházejí sklady. U nich čeká ve frontě za jakéhokoli počasí. Neví, kdy přesně přijde na řadu. Navíc se nemá nikam vzdalovat, neboť za dopravovaný materiál nese osobní odpovědnost. I kdyby se chtěl desetkrát podívat na věhlasný fotbalový stadion, nemá šanci. Nemluvě, kdyby bylo nutné něco opravit či ho okradli nějací nenechavci. Podotknu, že jsem nastínil pouze dílek z oblasti, kterou nazýváme praxe a její problematické body.

Pro jakou práci se dnešní děti nakonec rozhodnou, doposud nevíme. Ani studenti a studentky na SŠ nemají vždy jasno, co budou dělat. Počítejme s jevem a se zjištěním, že řadě z nich se pracovat ani nebude chtít. Leda někde sedět u klávesnice a mít volný přístup na sociální sítě. Jak jen jejich „svízelnou“ situaci majitelé, zaměstnavatelé a nadřízení pracovních subjektů vyřeší?

Odkazy, které s tématem dost souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-mlady-youtuber-prisel-o-svou-pychu-128796

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mas-bricho-a-nikdy-z-tebe-nebude-fotbalista-129963

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-mladiku-u-wc-45155

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uspesny-mlady-programator-60892

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-spravedlnost-65021

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-moje-babicka-pamatuje-rimany-114323

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uroven-mladych-je-opravdu-vysoka-115332

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-dite-trefi-ale-do-ceho-114322

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdy-budou-premie-102497

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jake-jsou-cile-mladych-lidi-v-zamestnani-123092

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz