Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Školní výlet a přespání ve škole a etapa hledání viníků

Foto: Patocka Otakar - kniha pohádek B. Němcové

V pohádkách se vše zdá snadné. Někdo se proviní a dostane trest, nedají mu najíst, zůstane bez princezny, poštvou na něj divou zvěř atd. Proces proběhne správně. Ale jak budeme postupovat ve škole? Ne vždy je plně jasno.

Nepřítomné děti totiž nebudou vysedávat přímo ve svém bytě či rodinném domku, ale vedení školy je zapojí do výuky v jiné třídě. V přidělené třídě naopak litují, že nejeli. Pozor - ne všichni!

Článek

Již máme za sebou poznání, jak se příslušníci pedagogického sboru rozhodnou některé děti s sebou na akci mimo školu nebrat. Více najdeme v odkazech dole. Podle jejich názoru jejich osobní vlastnosti nepovažují za záruku, aby dodržovaly zásady slušného chování. Než aby riskovali velký průšvih, bude lepší je nechat tzv. doma. Kráčí o dobré řešení?

Pozor - je třeba přidat malé upřesnění a vysvětlení. Určitě nejde o vylučování z pedagogického procesu. Nepřítomné děti totiž nebudou vysedávat přímo ve svém bytě či rodinném domku, ale vedení školy je zapojí do výuky v jiné třídě. Tam budou některé spokojeny, neboť se jim s ostatními mimo školu stejně nechtělo. Neúčast se tak pro ně nestává vyloženě trestem. Při uplatnění sebekritiky by dílem uznaly, že se nechovaly vždy vhodně, ale určitě poukážou na ostatní, kteří jim „něco pořád dělají“ a tím je provokují. Musejí se přece nějak bránit? Jinak si na ně jiné děti dovolí skoro všechno!

Jiní jedinci v přidělené třídě naopak litují, že nejeli. Možná se přece jenom mohli chovat o něco lépe. Třeba se stačilo o kousek zlepšit. Co teď tady budou dělat? Bez své třídy, bez kamarádů - a ještě je okukují tamější děti. Co si o něm myslí? Co by od nich mělo čekat? Pomoc? Zájem? Nebo si na něm spíše tzv. smlsnou? Nezřídka se stane, že „cizí“ dítě ve třídě jen sedí, mlčí a neplní úkoly. Nebo začne pokoušet děti kolem sebe a tím testovat místní hranice. Leckteré naplní svou pověst problematického žáka. Kdo by se divil, že dospělí si podklady mezi sebou vymění, třeba se slovy - „jsem ráda, že ti ten tvůj dáreček můžu vrátit zpátky, klidně si ho nech a užij“ či „měla jsem ho/ji tady dva dny, stačilo, chápu, jak to máš těžké“ apod.

Ještě se podíváme na verzi, že vstoupí v platnost úmluva mezi školou a rodinou. Mám na mysli, že dojde k naplnění požadavku, aby si rodiče přijeli nehodné dítě vyzvednout. Jasně že rodiče poslušných a vychovaných dětí budou souhlasit. Proč by jejich ratolestem měl výlet někdo kazit? Kdo je zvědavý na otravy, napadající, obtěžující a na provokatéry? Denně slyší, co se ve třídě a na chodbě děje. Na druhé straně se několika z nich postup školy nelíbí. Oni už počítali s volným večerem, pozvali si přátele, objednali občerstvení a těšili se na tzv. hezký společný večer. S příslušnou porcí alkoholu. Co si nyní počnou? Kdo je viník?

Zákonitě budou jako rodiče vidět chybu na straně paní učitelky. Copak ho / nebo ji / nedokáže uhlídat? Oni ano. Proč ne ona? Často zapomínají, že jich má na starosti dvacet, leckdy o pět až o osm více. Navíc se do hry dostávají určité psychologické aspekty. Namátkou třeba - pobyt ve skupině podněcuje k jiným podobám chování než o samotě doma. Žel často k horším. Dále - pokud se dítě probudí v noci jinde než v domácím prostředí, může nastat ledasco. Třeba se zalekne a vystraší. Nebude od věci a chybou připomenout, že vzájemné vztahy mezi dětmi se během odpoledne a pozdního večera mohou dost přiostřit a vyhrotit. Jedná se dost dlouhý společně strávený čas. Dále od odborníků na prožívání, myšlení a chování lidí víme, že mnohé děti se nechají strhnout ke krokům, které by u nich dospělí nečekali. A které by ani ony samy neplánovaly. Ale prostě se staly. Tady je užitečné aspoň něco vědět o situačním kontextu a o faktu působení psychologických mechanismů a zákonů. Rodiče si myslí a jsou přesvědčeni, jak hodné a vzorné mají dítě, ale během akce mimo domov se ukáže cosi docela jiného. Koho označí matky a otcové jako viníka? Na koho ukážou prstem? Jistě není potřebné konkrétně uvádět. Věc je nabíledni.

Seznam avizovaných odkazů:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-asi-nepojede-na-skolni-vylet-151035

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-asi-se-nepojede-nejen-na-skolni-vylet-151363

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-jako-vrchol-ale-ceho-151964

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-bude-bolet-mene-skolni-vylet-nebo-prespani-ve-skole-152355

Seznam starších odkazů:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mesic-skolnich-zajezdu-69474

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-jeho-realita-69689

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-neskutecne-kontrasty-70860

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-dalsi-potize-71169

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-nove-zkusenosti-71901

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz